ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1009 / 1010 / 1011 >

Tegenslag na tegenslag voor sneltram

vrijdag 8 september 2006

Er wordt veel gespeculeerd over de vertraging van RandstadRail. Vooral de reizigers uit Zoetermeer reageren massaal. Eduard Heijers, algemeen projectmanager van RandstadRail legt uitgebreid uit waarom 3 september moest worden geschrapt. Slapeloze nachten heeft hij er wel van gehad deze zomer.

Een reeks van tegenslagen in de zomermaanden zorgde er voor dat RandstadRail niet kon starten op 3 september. Maar daarvóór werd al getwijfeld aan de haalbaarheid van die 'keiharde' datum.
Dat zegt Eduard Heijers, algemeen projectmanager van RandstadRail. "Aanvankelijk hebben we gezegd dat reizigers zo kort mogelijk last moesten hebben van de ombouw op de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn. We gingen er toen vanuit dat de nieuwe voertuigen tussen Zoetermeer en Den Haag over bestaand spoor konden rijden. Dat moesten we echter opnieuw aanleggen. Toen heb ik gezegd: dat kan niet. Dat legt wel een extra grote druk op de planning."
Volgens Heijers was het niet mogelijk de 36.000 meter spoor via de stad aan te voeren. Dat moest per trein vanuit Leiden en Rotterdam. Tijdens de ombouw -die begon op 3 juni- is er vervolgens 'een hoop aan gort gereden'.
"Simon Renzema (directeur openbaar vervoer Stadsgewest Haaglanden, red.) en ik hebben toen gezegd tegen de poltiek verantwoordelijken: je kunt ons niet in de steek laten als we 3 september niet halen. Dat hebben ze ook niet gedaan. Maar achteraf hadden we moeten zeggen, als je kiest voor spoorvernieuwing heb je vier tot zes maanden nodig. En geen drie."
Behalve dat de aanvoer van nieuw spoor veel reparaties vergde, volgde in juli en augustus de ene tegenslag de andere op.

door Laura Schalkwijk
Er wordt veel gespeculeerd over de vertraging van RandstadRail. Niet alleen op www.ad.nl, maar ook op de redactie zelf komen veel reacties binnen.

Vooral de reizigers uit Zoetermeer reageren massaal. Eduard Heijers, algemeen projectmanager van RandstadRail legt uitgebreid uit waarom 3 september moest worden geschrapt. Slapeloze nachten heeft hij er wel van gehad deze zomer. Eduard Heijers, algemeen projectmanager van RandstadRail, moest tegenslag na tegenslag verwerken.

Was het in juli de hitte die de kunststofbehuizing van een belangrijke stroomkabel deed barsten, in augustus veroorzaakte de regen lekkages in onderstations. Wissels werkten niet goed, de ICT kabelinfrastructuur was niet operationeel, pompinstallaties konden de overlast niet aan en tot twee keer toe waren er complicaties in gelijkrichterstations.

Het gevolg: testritten konden niet worden gemaakt, het spoorbeveiligingssysteem kon eveneens geen proef ondergaan en gekwalificeerd personeel kon door de vertragingen ook niet altijd direct worden ingezet: ze hebben immers ook andere opdrachten naast RandstadRail. Een uitstel was onvermijdelijk.

Hoewel sommige lezers van deze krant de werkers aan het spoor een hart onder de riem staken ('respect, ze hebben in die hitte en regen een boel werk verzet', aldus Erik uit Zoetermeer op www.ad.nl.), reageerden de meesten vooral kritisch op het nieuws dat RandstadRail niet 3 september, maar pas eind oktober gaat rijden. Lezer Kees de Graaf bijvoorbeeld: 'Ik vraag mij af wie dat heeft bedacht: in drie maanden twee spoorlijnen ombouwen, testen en daarna rijden'. Verder wordt er een hoop gespeculeerd en gesignaleerd. Bijvoorbeeld over het feit dat haltes nog niet af zijn of zijn omgeven door puinhopen.

Daarover kan Eduard Heijers kort zijn. "Sommige haltes waren inderdaad niet op tijd af geweest. Maar dat zou geen reden zijn om RandstadRail niet te laten rijden."

Heijers begrijpt de kritiek en betrokkenheid maar al te goed. Ook hij vroeg zich af of 3 september haalbaar was.
"Alleen als de kritiek nergens op is gebaseerd, kan ik boos worden. We werken ontzettend hard. Ik heb soms mensen over de grens van wat kan, moeten duwen. Sommige collega’s vinden mij echt niet meer zo aardig, maar de tijdsdruk was enorm." Na alle tegenslag van de afgelopen maanden, gloort er nu weer hoop. "We hebben de laatste dagen geen extra tegenslagen gehad en veel dingen zijn weer gemaakt. De stroomvoorziening is bijvoorbeeld weer vrijgegeven. Dat geeft vertrouwen," zegt hij met gevouwen handen alsof hij een hogere macht bedankt. "Maar je weet het nooit zeker. Eind september kunnen we pas een nieuwe datum noemen. We kunnen er maar één keer naast zitten."

"De planning was krap maar wel haalbaar"

De huidige regiobestuurder Verkeer en Vervoer Pieter van Woensel en de vorige bestuurder van het stadsgewest Haaglanden Bruno Bruins zeggen beide dat de planning om RandstadRail op 3 september te laten rijden krap was, maar wel haalbaar. Ook in de voortgangsrapportage van maart dit jaar staat dat de start van de exploitatie op 3 september in 'hoge mate op het kritische tijdspad ligt'.
"Dat hebben we altijd gezegd," aldus Bruins. "We hebben destijds gekozen voor 3 september, omdat dat het begin was van het nieuwe schooljaar. Op een gegeven moment moet je ook een doel hebben. We wisten dat we niet het hele traject zouden afkrijgen op 3 september. Maar we gingen er wel vanuit dat het belangrijkste deel in gebruik kon worden genomen. Anders zou de projectorganisatie ook geen concert hebben gesponserd rondom 3 september. Dat dat wel is gebeurd, geeft alleen maar aan dat we in de haalbaarheid geloofden."


Bericht geplaatst op donderdag 12 oktober 2006
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van vrijdag 8 september 2006
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |