ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1015 / 1016 / 1017 >

Zoetermeer Stadslijn wordt uiteindelijk toch een tram

dinsdag 30 mei 2006

Op vrijdag 2 juni rijden ervoor het laatst treinen van NS op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Beide lijnen gaan vanaf september een nieuwe toekomst tegemoet onder de vlag van RandstdRail.

Op vrijdag 2 juni rijden ervoor het laatst treinen van NS op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Beide lijnen gaan vanaf september een nieuwe toekomst tegemoet onder de vlag van RandstdRail.
Metro's uit Rotterdam gaan doorrijden via Berkel en Rodenrijs en Pijnacker naar Den Haag Centraal en trams van de HTM rijden uit Zoetermeer door naar het centrum en het zuidwesten van Den Haag. De Hofpleinlijn is al bijna honderd jaar oud. Maar de Zoetermeer Stadslijn heeft ook al een geschiedenis, van meer dan 30 jaar, die sterk verbonden is met de groei van Zoetermeer.
Op 9 juni 1972 legde minister Drees van Verkeer en Waterstaat het eerste stukje rails op de plek waar station Driemanspolder moest komen. Na een bouwtijd van bijna vijf jaar werd op 20 mei 1977 het eerste twaalf kilometer lange gedeelte van de Zoetermeer Stadslijn geopend door Prins Bernhard. De kosten bedroegen 92 miljoen gulden. De lijn eindigde vooralsnog in de station Meerzicht en Palenstein. Iedere trein werd in station Centrum West gesplitst om naar deze beide eindpunten te kunnen rijden.
In 1978 volgde de verlenging Palenstein - Seghwaert, terwijl de lus door Zoetermeer op 29 september 1979 werd voltooid met het gedeelte Seghwaert - Meerzicht. Dit was de startdatum van het gaan rijden van treinen 'linksom' en 'rechtsom' over de 'krakeling'.
Speciaal voor de Zoetermeer Stadslijn werd door NS een nieuw type trein ontworpen: de Sprinter. De Sprinter hebben van het begin tot het einde van de lijn de dienst verzorgd. Omdat de Stadslijn als afzonderlijk gelegen spoorlijn ontworpen is, kunnen er in principe geen andere treinen van NS rijden. Uit kostenbesparingen hangt de bovenleiding lager en zijn viaducten over de lijn lager gebouwd. Alleen bij een groot tekort aan dienstvaardige Sprinters zijn er onder bijzondere voorwaarden wel eens andere treinen op de Stadslijn te zien geweest.
Een bijzonderheid van de Zoetermeer Stadslijn was van het begin af aan dat er niet op iedere trein een conducteur meereed. De kaartcontrole gebeurde net als in de tram en metro met controleteams. De kaartverkoop is van het begin af aan bijna uitsluitend via automaten gebeurd. Ook kon er gereisd worden met de Strippenkaart.

Camera's
Vandalisme en onveiligheid hebben tot ongenoegen van de reizigers vele jaren lang het beeld van de Zoetermeer Stadslijn bepaald. In 2003 werden daarom de Sprinters voorzien van camera's. Het gevoel van onveiligheid en de schade door vandalisme zijn sindsdien fors gedaald.
Als RandstadRail de dienst straks overneemt, komt in feite een oud plan voor de ontsluiting van Zoetermeer alsnog uit de kast: voordat besloten werd tot de aanleg van de Zoetermeerlijn, waren er plannen om een tramlijn van de HTM via Leidschendam naar Zoetermeer aan te leggen.
Op Hemelsvaartdag heeft de NS afscheid genomen van de vele tienduizenden klanten van vroeger en nu. Het reizen op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn was de gehele dag gratis. Op de Hofpleinlijn reden historische treinen. En op Den Haag Centraal was een expositie over het reizen van vroeger te zien.


Bericht geplaatst op zondag 22 oktober 2006
Letterlijk bericht Postiljon van dinsdag 30 mei 2006
Meer nieuwsberichten over | Tram algemeen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |