ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1055 / 1056 / 1057 >

Meestal op tijd, maar toch nog te vaak wachten

woensdag 13 september 2006

Sinds BTR op 1 september de RegioTaxi Haaglanden verzorgt, regent het klachten van reizigers. Voorheen voldeed de Regiotaxi aan de vervoersnorm. Ook toen moesten reizigers altijd rekening houden met vertraging.

Tot nu toe

  • 21 februari 2001: Het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden stemt in met de komst van de RegioTaxi.
  • 1 september 2001: RegioTaxi Haaglanden gaat van start en wordt uitgevoerd door vervoersbedrijf Connexxion Taxi Services.
  • 18 februari 2003: Haaglanden besluit de overeenkomst met Connexxion met 2 jaar te verlengen.
  • 1 september 2006: BTR Vervoerscombinatie neemt de uitvoering van RegioTaxi Haaglanden over. Strengere kwaliteitseisen van het stadsgewest en technische innovaties van BTR moeten de RegioTaxi verbeteren.
  • 12 september: De Delftse politiek houdt een extra vergadering over de slechte service van de RegioTaxi. Nu ook BTR de service niet kan verbeteren stelt de oppositie voor met een ander bedrijf verder te gaan.

'Opstartproblemen spoedig verhelpen'
Klanten die langer dan 25 minuten in de wacht stonden voordat ze een telefonisch aan de lijn kregen, taxi's die met anderhalf uur vertraging reden en ouderen die zelfs nooit werden opgehaald. Sinds 1 september verzorgt BTR Vervoerscombinatie dit vervoer op afroep, dat wat prijs betreft tussen openbaar vervoer en reguliere taxi's inzit en waarvan vooral ouderen en gehandicapten gebruikmaken.
"De vervoerder heeft enorme opstartproblemen en er wordt nu hard gewerkt om dat op te lossen," zegt Ton Hilhorst, hooft Openbaar vervoer Haaglanden, de opdrachtgever van de RegioTaxi. "Er zijn extra planners ingezet, extra bussen en er is een extra manager gekomen. Inmiddels kost het nummer dat de klant moet bellen geen 10 eurocent maar 1 cent per minuut, omdat de wachttijden zo lang zijn. Op kosten van BTR. We heben elke dag overleg met BTR en we verwachten dat over twee weken alles weer naar behoren functioneert. We hebben er alle vertrouwen in dat deze vervoerder aan onze eisen kan voldoen."
Tot 1 september viel het best mee met de RegioTaxi in Haaglanden. "In een onafhankelijk klantenonderzoek kreeg de RegioTaxi dit jaar een 7,3 als waarderingscijfer," zegt Hilhorst. "Van alle ritten moet 95 procent op tijd rijden en de afgelopen vijf jaar is het slechts drie maanden voorgekomen dat dit niet werd gehaald. En het aantal terecht ingediende klachten mag maandelijks niet hoger liggen dan zestig, anders gaan we boetes uitdelen. Dat is dit jaar nog niet gebeurd." Maar 95 procent op tijd betekent in deze regio wel dat het per maand in 1500 gevallen te lang kan duren voordat een reiziger op zijn bestemming is.
Erg onpraktisch als veel van je bezoekers met de RegioTaxi komen. Cécile de Booij van centrum Visio voor blinden en slechtzienden in Den Haag vindt dat het nog te vaak misgaat. "Soms is het zelfs zo erg dat mensen een halfuur te laat worden gebracht en dan ook weer een kwartier voor de afgesproken tijd worden opgehaald. Mensen die hier bijvoorbeeld komen voor een cursus of therapie die een uur duurt, houden daar dan dus maar een kwartiertje van over."
Extra vervelend is dat de meeste gebruikers van de RegioTaxi geen alternatief heben. "Soms moeten mensen zo lang wachten dat ze uit wanhoop zelf de tram of bus nemen. Bij slechtziende patiënten kan dat levensgevaarlijke situaties opleveren," benadrukt De Booij.
"Wij beseffen dat de gebruikers van de RegioTaxi een kwetsbare groep vormen," reageert Hilhorst van het stadsgewest. "Maar honderd procent op tijd is in de praktijk niet haalbaar."

Wat is het?
Regiotaxi Haaglanden is voor iedereen beschikbaar, maar is speciaal ingericht voor oudere reizigers en reizigers met een mobilieitsbeperking zoals rolstoelers en gebruikers van scootmobielen of rollators.
De RegioTaxi rijdt in opdracht van het stadsgewest Haaglanden en wordt sinds 1 september uitgevoerd doo BTR Vervoerscombinatie.
RegioTaxi is een van deur-tot-deur vervoerssysteem. De taxibusjes rijden elke dag van 6:00 uur 's morgens tot 1:00 uur 'nachts. Maandelijks rijdt de RegioTaxi 30.000 ritten. De vervoerder moet in 95 procent van de gevallen de klant op tijd afzetten. Anders volgt een boete. De reiziger kan de chauffeur een 15 minuten voor of na deafgesproken tijd verwachten. De rit moet minimaal een uur van tevoren worden geboekt. Het vervoersgebied bestaat uit de gemeenten Den Haag, Zoetermeer, Delft, Rijswijk, Midden-Delfland, Wassenaar, Westland, Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg en de twee omliggende OV-zones. De prijzen voor 2006 lopen uiteen van 3,40 euro voor een ritje in één zone tot 17 euro voor een ritje in zes zones.

Wat volgt
De Raad Welzijn Gehandicapten (RWG) adviseert de gemeente Den Haag bij het gehandicaptenbeleid. Jaap Trouw is vanuit de RWG betrokken bij de RegioTaxi Haaglanden "Inderdaad vallen de officiële klachtencjfers mee. Maar via de gehandicaptenorganisaties krijgen wij te horen dat er wél een heleboel klachten zijn. Vooral over het niet op tijd komen. Maar mensen zijn het klagen moe of denken dat het geen zin heeft. Daarom zinnen wij als RGW nu op manieren om mensen klachten wél te laten melden. Zodat een juist beeld ontstaat."


Bericht geplaatst op zondag 12 november 2006
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van woensdag 13 september 2006
Meer nieuwsberichten over | Regiotaxi

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |