ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1056 / 1057 / 1058 >

RandstadRail, 17 jaar van plan tot uitvoering

vrijdag 22 september 2006

RandstadRail kent een roerige voorgeschiedenis; de eerste plannen dateren al van 1989. Het project kenmerkt zich door keer op keer vertragingen
Tot nu toe

  • 1989: De eerste ideeën voor RandstadRail
  • 1990: Oprichting projectbureau RandstadRail
  • 1993: Eerste presentatie plan door HTM, RET, NS en streekvervoerder WestNederland
  • 1996: Aangepast plan gepresenteerd door Haaglanden, Rotterdam, provincie en ministerie
  • 1997 plan getekend, nog met ZoRo-lijn, kosten 3 miljard gulden
  • 1999 compromis tot twee systemen, ZoRo-lijn van de baan, start gepland in 2003.
  • 2000: onzekerheid of RandstadRail rijdt in 2004
  • 2001: aanleg Nootdorpboog is jaar uitgesteld, waarmee RandstadRail ook. Geplande datum: eind 2005
  • Uiteindelijk blijkt 2006 het jaar: Eerst juli, dan september, nu oktober

Weg met de files, allemaal in het openbaar vervoer. Dat was in de zomer van 1995 de boodschap van toenmalige verkeersminister Jorritsma. Met het rapport 'RandstadRail, de files voorbij' zou het monster van de overvolle autowegen dan eindelijk serieus te lijf worden gegaan.
In 2010 zouden elke dag 600.000 reizigers gebruik gaan maken van snelle en betaalbare tram- en metroverbindingen tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. De hypermoderne lightrail-voertuigen zouden al in 2003 rijden, stelden de plannenmakers. Dat die datum keer op keer is verschoven is inmiddels wel bekend.
Randstadrail kent dan ook een uiterst roerige voorgeschiedenis. De allereerste ideeën dateren van 1989, toen het kabinet het zogeheten Structuurschema Verkeer en Vervoer (DVV II) uitbracht. Daarna kwamen eerst de openbaarvervoerbedrijven en later de verschillende overheden met ambitieuze plannen. Maar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat bleef het lang stil.
Ondertussen bleef verkeer op de weg toenemen, Vinex-wijken groeiden als kool, maar het openbaar vervoer bleef achter.
RandstadRail bleef negatief het nieuws halen door bestuurlijke ruzies en technische problemen. Naast de vraag of het systeem op tram of op metro moest worden gebaseerd was ook het voorgenomen traject punt van discussie. Vooral wegens de kosten. In 1998 trok de regering niet de gewenste drie, maar 1,1 miljard gulden (490 miljoen euro) uit voor het nieuwe middel van vervoer. Dat betekende geen rechtstreekse verbinding naar Scheveningen. En er was ook geen geld voor het nieuwe traject van Rodenrijs naar Zoetermeer.
De kosten van het project zijn intussen opgelopen tot 1,8 miljard euro, geld dat is opgebracht door het rijk (800 miljoen) en de stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam (elk 500 miljoen euro).
Hoewel dit jaar - met horten en stoten - RandstadRail dan eindelijk van start is gegaan, moeten de reizigers tot 2009 wachten op een rechtstreekse verbinding met Rotterdam Slinge. Pas dan is het huidige plan echt voltooid.

Vertraging door gesteggel tussen twee grote steden
Arie de Jong (PvdA) was rond 2000 PvdA-woordvoerder voor RandstadRail namens de provincie Zuid-Holland. Hij vond destijds al dat de minister of de provincie moest ingrijpen in de discussie tussen Den Haag en Rotterdam. Den Haag wilde per se een 'tramversie' van RandstadRail, Rotterdam wilde een systeem gebaseerd op de metro. En dan was er naast Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET) nog een derde partij destijds: de Nederlandse Spoorwegen.
De Jong: "Er zijn enorme risico's genomen. Op het technische vlak waren er drie verschillende vervoerders en op bestuurlijk niveau moesten drie verschillende agenda's op elkaar worden afgestemd. Daardoor heeft het project ook onnodig vertraging opgelopen. We hadden gewoon moeten kiezen voor één systeem." De toenmalige Rotterdamse wethouder Van den Muijsenberg liet in dezelfde periode weten dat het hele project door het rumoer over de route en het zoeken naar geld aan een zijden draadje had gehangen. Volgens de Haagse oud-wethouder verkeer Henk Jan Meijer kon het echter niet anders dan dat er gebruik moest worden gemaakt van twee verschillende systemen. "Er is wel gesproken om RandstadRail te laten aansluiten op het Rotterdamse tramnet, maar de grootste vervoersstromen in die stad vonden plaats op het metronet. En Den Haag heeft nu eenmaal geen metro's."
Meijer geeft wel toe dat er op bestuurlijk niveau meer daadkracht nodig was geweest en dat zeventien jaar van plan tot realisatie ook wel erg lang is en dat er vaak data zijn genoemd. Hij garandeerde overigens zelf nog in 1999:"Het jaar 2003 halen we." De voormalig RET-directeur Clayden zei in datzelfde jaar:"RandstadRail rijdt in 2003. Misschien begin 2004, maar beslist niet later." Meijer, nu: "Feit blijft wel dat grote projecten als deze nu eenmaal tijd kosten. Daar is volgens mij geen echte oplossing voor."

Oorspronkelijk idee uit 1994 bleek te veel te kosten.
Het oorspronkelijke plan van RandstadRail was ambitieus. Té ambitieus. Niet alleen zouden de hypermoderne lightrailvoertuigen over de bestaande lijnen tussen Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam moeten zoeven, maar er zou ook een nieuwe spoorlijn tussen Zoetermeer en Rotterdam moeten komen. Een rechtstreekse verbinding Spijkenisse - Scheveningen was ook onderdeel van het plan. Aansluiting naar Ridderkerk moest ook kunnen. Kosten: zeker drie miljard gulden (destijds). Dat geld was er niet. Het rijk heeft inmiddels 800 miljoen euro bijgedragen. De beide regio's van Den Haag en Rotterdam hebben daar beide 500 miljoen euro moeten inleveren en de verschillende betrokken gemeenten nog eens 100 miljoen euro. Daarmee waren de lijn naar Scheveningen, de lijn van Rodenrijs naar Zoetermeer en de aansluitingen naar Spijkenisse en Ridderkerk van de baan.


Bericht geplaatst op zondag 12 november 2006
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van vrijdag 22 september 2006
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |