ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1091 / 1092 / 1093 >

Rust voor RandstadRail

woensdag 13 december 2006

Reizigers van RandstadRail moeten er rekening mee houden, dat het tot volgend voorjaar duurt voordat de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer weer gaat rijden.
De HTM wist dat het RandstadRail-traject tussen Den Haag Centraal en Ternoot een risicovol stuk was, maar het was in theorie veilig.

door Maaike Kraaijeveld
Reizigers van RandstadRail moeten er rekening mee houden, dat het tot volgend voorjaar duurt voordat de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer weer gaat rijden. Tot dat uitstel wordt besloten als blijkt dat noodmaatregelen op het traject tussen Den Haag CS en de halte Ternoot niet mogelijk zijn. De HTM beslist daar komend weekeinde over. Algemeen directeur van de Haagse openbaar vervoerder, Ton Kaper, heeft dit gezegd naar aanleiding van de ongelukken van vorige maand.

Hij gaf toe dat het traject Den Haag CS naar Ternoot het meest risicovolle stuk van de hele lijn was. "Dat heeft te maken met de aanloop naar de bocht. Vervanging zou binnen zes maanden sowieso nodig zijn. Maar theoretisch was het stuk veilig. Zeker bij hoge snelheden en bij een ontsporing bij lage snelheden vallen geen gewonden, dat is ook gebleken."

Verantwoordelijk wethouder Pieter van Woensel van Den Haag, ook als regiobestuurder van het stadsgewest Haaglanden betrokken bij RandstadRail, benadrukt dat vervangend vervoer geregeld blijft, dat dat uit eigen middelen kan worden betaald en dat wordt gezocht naar een bedrijf dat aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade.

Door een wisselstoring bij Forepark ontspoorde op 29 november ook een RET-voertuig waarbij vijftien gewonden vielen. Volgens Kaper heeft die ontsporing te maken met een defecte wissel, die desondanks groen licht had gekregen. "Dat is verontrustend en daar ligt ook het probleem. Een extern bureau, Delta Rail, onderzoekt hoe dit kan." Het probleem lijkt hem in elk geval sneller op te lossen dan het uit de rails lopen bij halte Ternoot, bij het Paleis van Justitie.

In aanvulling op alle gerezen perikelen gaat Delta Rail op verzoek van de HTM ook de nieuw aangekochte voertuigen van RandstadRail nog eens helemaal onderzoeken. "De wielophanging, hoe de voertuigen bochten maken. Daartoe wordt ook een voertuig uitgerust met een camera ter hoogte van de wielen," zegt Kaper.

HTM wist dat traject waar tram ontspoorde een risico was

De HTM wist dat het RandstadRail-traject tussen Den Haag Centraal en Ternoot een risicovol stuk was, maar het was in theorie veilig. Dat heeft directeur Ton Kaper woensdag tijdens een persconferentie gezegd. Op 29 november ontspoorde daar een lightrailvoertuig. Daarbij vielen geen gewonden, even later bij een ontsporing bij Forepark wel.

Voorafgaand aan het testen in de praktijk bleek op papier dat het traject Centraal-Ternoot het meest kritieke deel was qua ontsporingen. Dit heeft te maken met de verkanting, het verschil in hoogte tussen beide rails bij een bocht. Hoewel er kanttekeningen waren, binnen dertig jaar zou bijvoorbeeld vervanging noodzakelijk zijn, voldeed het traject aan de wettelijke eisen en was het in theorie veilig, aldus Kaper.

De HTM heeft destijds een afweging gemaakt, vertelde de directeur. Het risico op ontsporing was het grootst bij lage snelheden, en dan zouden bij een eventuele ontsporing toch geen gewonden vallen. "Dus hebben we toch de keuze gemaakt om te gaan rijden zonder vervanging van het spoor. Ik denk trouwens niet dat deze ontsporing er uit was gekomen als we zes maanden hadden getest in plaats van zes weken", zei Kaper.

Het stadsgewest Haaglanden gaat het RandstadRail-project evalueren. "En daarin komt deze inschattingskwestie ook uitgebreid aan bod", zei portefeuillehouder vervoer van stadsgewest Haaglanden en tevens wethouder van Den Haag Pieter van Woensel woensdag.

Het stuk spoor moet nu in ieder geval vervangen worden. Dat is een ingrijpende klus, die niet voor volgend voorjaar gedaan kan worden. De HTM hoopt ondertussen met noodmaatregelen toch nog te kunnen gaan rijden met de lightrail, maar wacht eerst de lopende onderzoeken nog af.

De ontsporing bij Forepark waarbij wel gewonden vielen, heeft te maken met een kapotte wissel, veroorzaakt door een ander voertuig kort voordat het voertuig van RandstadRail eroverheen reed. Hoe het defect is ontstaan, is inmiddels duidelijk. Wat nog niet duidelijk is, is waarom het beveiligingssein ondanks de kapotte wissel toch op groen stond. Dit wordt nog onderzocht.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft RandstadRail grotendeels tot nader order stilgelegd. De inspectie en de HTM/RET doen onderzoek naar de ontsporingen. Beide hebben ook een onderzoeksbureau ingeschakeld, dat onder meer de wissels nakijkt en met camera's onder de voertuigen de trajecten naloopt.

Een eindconclusie van de onderzoekers, en ook de herstart van RandstadRail, verwacht Van Woensel niet meer dit jaar. De Haagse wethouder overhandigt overigens donderdag het rapport RandstadRail 2e Fase aan minister Karla Peijs. Dit voorstel omvat uitbreiding van de RandstadRail op de huidige tramlijnen 1, 9 en 11 in Haaglanden. En dat doet hij niet met schroom. "Lightrail is het vervoer van de toekomst. Ik ben niet trots op de ontsporingen, maar wel op de 1e fase"

Met het project RandstadRail is ongeveer 1,6 miljard euro gemoeid.


Bericht geplaatst op donderdag 14 december 2006
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van woensdag 13 december 2006
Meer nieuwsberichten over | Ongeplande verstoringen tram | Vervangend vervoer Krakeling 2006 / 2007

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |