ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1093 / 1094 / 1095 >

Seinen RandstadRail buiten werking: lage snelheid

dinsdag 28 november 2006

De bestuurders van de RandstadRailvoertuigen rijden tot zeker het tweede kwartaal van volgend jaar gedeeltelijk op 'het zicht'. Hoewel 45 miljoen euro is geďnvesteerd in het totale beveiligingssysteem, blijkt dat op genoemde trajecten nog niet te werken.

Seinen RandstadRail werken nog niet overal
De bestuurders van de RandstadRailvoertuigen rijden tot zeker het tweede kwartaal van volgend jaar gedeeltelijk op 'het zicht'. Dat betekent dat zij tussen de stations Leidschenveen en Voorweg-Laag (Zoetermeer) zelf bepalen hoe zij reageren op situaties die zich onderweg voordoen. Datzelfde zal gebeuren op de 'Krakeling' in Zoetermeer -het gedeelte van het tracé dat waarschijnlijk in de loop van december in gebruik wordt genomen.
Hoewel 45 miljoen euro is geďnvesteerd in het totale beveiligingssysteem, blijkt dat op genoemde trajecten nog niet te werken. Door de vertraging die zich deze zomer voordeed bij de aanleg van het spoor, kon het consortium van het bouwbedrijf BAM en elektronicaconcern Siemens het werk niet op tijd afkrijgen.
De apparatuur werkt al we tussen Leidschenveen/Den Haag CS en op de Erasmuslijn die Rotterdam, via Pijnacker-Nootdorp met Den Haag verbindt.
De inspectie Verkeer en Waterstaat, de overheidsdienst die toezicht houdt op de veiligheid op het spoor, heeft geen bezwaar tegen het op zicht rijden, mits tussen Leidschenveen en Voorweg de snelheid beperkt blijft tot maximaal 70 km per uur.

80 km/u nog niet haalbaar
Met de gure wintermaanden in aantocht neemt ook de kans op mist en zware regen toe. Er kunnen zich daardoor dagen voordoen waarop de bestuurders van de RandstadRailvoertuigen nauwelijks een hand voor ogen zien. Toch moeten ze het op een klein deel van het tracé stellen zonder beveiligingsapparatuur; de enige voorzorgsmaatregel is dat het materieel tussen Leidschenveen en de zoetermeerse halte Voorweg Laag tijdelijk niet harder kan dan zeventig kilometer per uur -toch nog altijd een behoorlijke snelheid. "Maar als het mistig is, moet je natuurlijk geen zeventig gaan rijden," zegt hoofdinspecteur E. Griffioen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de dienst die over de veiligheid op het spoor waakt en die aan RandstadRail haar goedkeuring gaf. "Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder," zegt ook HTM-projectleider Henk Walling.
Vooralsnog is niet te controleren hoe hard de voertuigen gaan en of ze bijvoorbeeld 69 rijden als een lagere snelheid is aan te bevelen. Alleen bij het overschrijden van de 'zeventig-kilometer-grens' wordt een begrenzer geactiveerd die een hogere snelheid tegenhoudt.
De HTM wil in de toekomst 80 km/uur rijden, maar de Inspectie heeft bepaald dat dit pas mag, als op het spoor alle veiligheidssystemen het doen. Ook bij andere onderdelen hield de Inspectie de vinger aan de pols. Vóór de ingebruikname constateerde ze dat sommige seinen niet goed zichbaar waren en dat de bestuurders op de halte Leidschendam-Voorburg een slecht beeld van de in- en uitstappende passagiers hadden. Het werd daarna allemaal keurig geregeld.
Hoofdinspecteur Griffioen erkent dat het afgegeven predikaat 'veilig' niet betekent dat er nooit iets gebeurd. "Als je dát wilt bereiken, zou dat een vracht geld kosten, dat is niet te doen." In plaats daarvan hanteert het ministerie een kille rekensom: per vijf miljard kilometer die het RandstadRailmaterieel met reizigers aflegt, mag maximaal één persoon verongelukken. "Op het totale Nederlandse spoor valt gemiddeld één dode per jaar, maar dan praat je over twaalf miljard reizigerskilometers."
Bij het beoordelen van de veiligheid is met name gelet op de perrons, omdat daar de meeste ongelukken kunnen gebeuren. De Inspectie heeft daarnaast nog een serie aandachtspunten op tafel gelegd. Zo moet op de stations een einde worden gemaakt aan sluiproutes voor passagiers, ligt er te veel rommel langs het spoor en is op sommige haltes de manier waarop de mensen moeten instappen verre van ideaal. Griffioen: "Maar ik ken geen enkel project waar alles meteen in één keer goed was."

'Een wereld van verschil met gewone Haagse trams'
De afgelopen 17 jaar heeft Stephan van Kleef Haagse trams bestuurd. Nu zit hij aan het roer van RandstadRailvoertuigen. "Een wereld van verschil," zegt Van Kleef. "Het is hypermodern. We hebben een display waarop we alle informatie zien, zoals snelheid en storingen. We zien bijvoorbeed precies waar in het voertuig wat niet werkt. Vaak kunnen we dat vanuit de cabine oplossen." Een ander verschil is het sein- en wisselsysteem. "Op de tram rijden we op zicht. RandstadRail is op een enkel stuk na beveiligd. Het is anders rijden, maar niet moeilijker. We zijn goed getraind." Eigenlijk zit het grootste verschil niet in de techniek, maar in het feit dat bestuurders op RandstadRail geen contact meer hebben met passagiers, omdat ze in een cabine achter glas zitten. "Niet iedereen weet dat ze op de stations moeten stempelen. Iemand probeerde zelfs haar strippenkaart door mijn deur heen te schuiven."

Beeiliging van RandstadRail vergelijkbaar met HSL
De beveiliging van het spoor van RandstadRail kostte 45 miljoen euro en is verzorgd door twee bedrijven: Grontmij 'deed' het traject in Den Haag, terwijl Siemens/BAM verantwoordelijk is voor de beveiliging van 50 kilometer spoor op de Erasmuslijn (tussen Rotterdam en Den Haag CS) en op de Zoetermeerlijn (van Oosterheem tot aan Den Haag CS). De beveiliging is qua grootte vergelijkbaar met de HSL en de Betuweroute."Het systeem is niet specifiek voor RandstadRail ontwikkeld," zegt Marco Jungbeker, de directeur Verkeer en Vervoer bij Siemens. "Wij hebben het al verkocht aan tal van landen." Siemens probeerde om ook de opdracht voor de beveiliging in Den Haag te krijgen, maar trok bij de aanbesteding aan het kortste eind. Ook Siemens heeft last gehad van de vertraging die het totale project opliep in de zomer; daarom is een klein stuk nog niet af. "Omdat er nog hard werd gewerkt aan het spoor, konden we bijvoorbeeld maar vier uur per dag testen met de voertuigen en het systeem," zegt projectmanager Wim van Spronsen.
Siemens is trots op het geleverde systeem. "Zo berekent de apparatuur binnen hoeveel meter het voertuig tot stilstand moet komen en weet de bestuurder wanneer hij moet afremmen. Doet hij dat niet, dan krijgt hij een rem-ingreep. De wagen komt dan automatisch -maar wel op een passagiersvriendelijke manier- tot stilstand."

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor de veiligheid van lightrailsystemen richtlijnen opgesteld. Ook RandstadRail houdt zich hieraan. Het ministerie bemoeit zich niet met de keuze van bijvoorbeeld het materieel en de beveiliging - als het totale project maar veilig genoeg is. Zo kan een overweg heel overzichtelijk worden ingericht, maar is het óók mogelijk om materieel te kiezen dat extreem snel remt.

Slijtage veroorzaakt door de 'oude' tram
Nog geen week na de ingebruikname van RandstadRal ontspoorden begin november twee voertuigen bij Den Haag CS. Eerst werd gedacht dat het aan de voertuigen lag; bij de eerste ontsporing brak de zogeheten railrem af.
Het bedrijf Alstom -leverancier van 54 voertuigen voor HTM- kwam direct poolshoogte nemen. "Dit is onmogelijk, dachten we," blikt algemeen directeur Léon Linders terug. "De voertuigen waren uitgebreid getest en zijn gebouwd volgens de strengste veiligheidseisen." Op die bewuste vrijdagavond hebben techneuten van Alstom direct alle voertuigen gecontroleerd, maar ze konden niets vinden dat op een mankement wees.
Na de tweede ontsporing op zaterdagochtend bleek het aan het spoor te liggen. Bij Den Haag CS vertoonden de metalen spoorstaven slijtage. Naar nu blijkt, is een groot deel van die slijtage veroorzaakt door de onderstellen van de 'gewone' Haagse trams. "Maar het blijft nog steeds de vraag waarom het spoor zo zwak was." zegt Piet Jansen, directeur exploitatie van de Haagse vervoerder. Om daar achter te komen zijn monsters van het spoor opgestuurd naar de leverancier in Duitsland. De uitkomst van dit onderzoek is nog niet bekend. Jansen:"De vraag is of we, wat het staal betreft, wel de kwaliteit hebben gekregen waar om was gevraagd."
Inmiddels is het spoor op Den Haag CS vervangen. De rest van het traject tussen Zoetermeer Oosterheem en Den Haag Monstersestraat wordt in de gaten gehouden, met name in het Beatrixkwartier en bij halte Ternoot omdat daar hetzelfde materiaal is gebruikt als bij CS.

Sociale veiligheid
Waar de Sprinter regelmatig het mikpunt was van vandalisme, moet RandstadRail het toonbeeld van veilig openbaar vervoer worden. Het stadsgewest Haaglanden en HTM hebben gezamelijk geďnvesteerd in de sociale veiligheid op RandstadRail.
Dit betekent dat de voertuigen en alle haltes worden voorzien van beveiligingscamera's. Eigenlijk hadden er nu al overal werkende camera's moeten hangen, maar ook deze opdracht liep, net als de ingebruikname van RandstadRail vertraging op. Volgens HTM worden binnen nu en een paar weken de camera's geďnstalleerd.
Naast camera's worden de haltes voorzien van extra verlichting. Overdekte haltes zijn bovendien zoveel mogelijk gemaakt van doorzichtige materialen en nieuwe abri's moeten ook het gevoel van veiligheid vergroten.
Daarnaast heeft HTM voor de twee lijnen tussen Zoetermeer en Den Haag -waarvan er nu één rijdt- 150 mensen beschikbaar om over de veiligheid in de voertuigen te waken.
Een deel van die 150 zijn externe beveiligers. Het overige deel bestaat uit controleurs van de HTM die opgeleid zijn tot Buitengewone Opsporingsambtenaren (Boa's) en service- en toezichthouders. De Boa's hebben meer bevoegdheden dan toezichthouders en mogen bijvoorbeeld een proces-verbaal opmaken.
Daarnaast beschikt HTM over een ondersteuningsteam dat kan worden ingeschakeld als een situatie dreigt te escaleren. Leden van dit team beschikken over handboeien om relschoppers gemakkelijker te kunnen overdragen aan de politie. Als RandstadRail een paar maanden rijdt, wordt gekeken of de 150 beveiligers nodig blijven.


Bericht geplaatst op zaterdag 16 december 2006
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van dinsdag 28 november 2006
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail | Persoonlijke ongevallen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |