ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 111 / 112 / 113 >

Analyse Masterplan Zoetermeer 2025

woensdag 19 september 2001

Zoetermeer heeft maandag het rapport Masterplan Zoetermeer 2025 uitgebracht. Hierin wordt een beeld gevormd van de stad Zoetermeer over een kwart eeuw. (openbaar) Vervoer wordt uiteraard ook behandeld. Hieronder geef ik een samenvatting van en mijn bescheiden mening over het OV-gedeelte van het rapport.

  • HSL-halte op de kruising met de spoorlijn Gouda - Den Haag en de A12. Hier zullen ook de ZoRo en de Oosterheemlijn stoppen.
  • Aanvullend vervoer vanuit wijken (ouderenbus? 's avonds belbus?).
  • Peoplemover tussen station Zoetermeer en Centrum West.
  • Light-rail op lijn Gouda - Den Haag (hogere frequenties?).
  • Maximale reistijd naar de grote steden: 30 minuten.
  • ZoRo-lijn vanaf Palenstein via de Australiëweg.

Het huidige radiale (spaak-vormig) busnet wordt als lastig gezien. De verkeerssystemen rijden elkaar te veel in de wielen. Dit begrijp ik niet helemaal. Ik vind de scheiding tussen bus en Stadslijn in Zoetermeer juist strak. Sprinter: wijken onderling en richting Den Haag. Bus: spoorloze wijken naar centrum, en regionaal verkeer.

De zinssnede 'te veel aanbod voor te kleine markt' over de bus, is in mijn ogen een synoniem voor 'er moet bezuinigd worden'. Jammer, want het aanbod is vooral in het weekend juist erg karig. En 100.000 inwoners is bepaald geen kleine markt.

De huidige Sprinter heeft te lage frequentie en te weinig haltes. Met laatste ben ik het oneens. Zoetermeer is stedebouwkundig perfect gericht op de Stadslijn-haltes. Er zijn nauwelijks plaatsen waar een halte geplaatst zou kunnen worden, die dan ook een beetje centraal en goed bereikbaar ligt.
Met de opmerking 'te langzaam op regionaal niveau: omrijfactor' ben ik het wel eens. Voor reizigers uit bijvoorbeeld De Leyens is de Stadslijn nauwelijks aantrekkelijk omdat zij een hele toer door de stad maken. De aangedragen oplossing om van Voorweg een dubbelstation te maken, kan dit verhelpen.

Er wordt ook gerept over 'Gebrekkige verknoping landelijk net: station Zoetermeer.'. Ik vind de huidige overstap niet zo slecht.

Schokkend vind ik de voorgestelde dienstregeling van RandstadRail 1e fase. Er worden dan volgens het Masterplan drie diensten gereden.
1: alleen linksom, station Voorweg als dubbelstation: de lus van de Sprinter is opengebroken.
2: de lijn naar Oosterheem.
3: spitslijn tot aan Palenstein.
Als dit werkelijk betekent dat de rechtsom compleet vervalt, is het een foeislecht voorstel. Recentelijk klaagde iedereen nog over het schrappen van de anti-spitsrichting op de Stadslijn in verband met het materieel- en personeelstekort van NS Reizigers. Nu zou dit dus vast ingevoerd worden.
Ik heb een soortgelijk voorstel al eerder gehoord te hebben tijdens een ZoRo-bijeenkomst. Helaas is vlak daarna RandstadRail geheel onbereikbaar geworden voor vragen of klachten: de website is uit de lucht, en de bijhorende mailbox retourneert alles wat gestuurd wordt. (Aanvulling: Dit bleek later verkeerd geïnterpreteerd, zie de RandstadRail-plannen)

Interessant is de ZoRo-lijn vanaf Palenstein via de Australiëweg. Dit bespaart de omweg via Oosterheem, en levert zeker vier minuten tijdwinst op. De Oosterheemlijn eindigt bij de HSL-halte, maar geeft zo wel een overstap op de ZoRo-lijn richting Rotterdam.

Beircht toegevoegd op 19 september 2001

Aanvulling 9 december 2001
Naar aanleiding van diverse inspraakavonden, en gestuurde brieven en e-mails heeft Gemeente Zoetermeer een zogenaamd Nota van Antwoord opgesteld. Hierin staan alle reacties van burgers, bedrijven en instanties vermeld. De gemeente reageert hier vervolgens op met haar argumentatie. Hoewel het hele document best interessant is, zal ik me hier beperken tot het OV. Hieronder dus een integrale opsomming van het OV-gedeelte. Het betreft dus niet mijn mening.

    Opmerking van instantie of burger.
    Antwoord van Gemeente Zoetermeer.
  • Lokaal OV ontbreekt (2x).
    Naast een betere regionale oriëntatie van het openbaar vervoer vormt het verbeteren van het lokale openbare vervoer een essentiële opgave. Zoals Zoetermeer zich qua fietsgebruik onderscheidt, zou de stad zich in de toekomst ook kunnen onderscheiden door het toepassen van innovatieve vervoerssystemen op lokaal niveau. Hiervoor is nader onderzoek nodig. Bij dit onderzoek moet ook worden gekeken naar het eventueel vrijgekomen Sprintertracé ten behoeve van lokaal openbaar vervoer.
  • De huidige OV-verbinding met Rokkeveen is slecht, wordt dat beter?
    Rokkeveen wordt beter bediend door het introduceren van light rail op de lijn Den - Haag Gouda. Hierdoor zijn meer halteplaatsen mogelijk.
  • Knooppunt HSL geen goede optie. Beter aan de Oostweg en dan een intercitystation maken van station Driemanspolder en verbinden met ZOROlijn en daar bedrijvigheid uitbreiden.
    2 knooppunten maken: Transferium en Centrum West.
  • De sneldienst 204 uitbreiden want dan kan binnen 1 uur Amsterdam CS - Zoetermeer CW gedaan worden.
    Busverbinding kan altijd maar over zo'n lange afstand is een treinverbinding een betere optie.
  • Het HSL knooppunt is juist een heel goede optie omdat Zoetermeer en omgeving ook in Noord-Zuid richting op het landelijk sneltreinnet worden aangesloten.
    Is in het plan opgenomen.
  • Ik mis de plannen voor openbaar vervoer vanuit de direct aansluitende regio aan de oostkant.
    Naast de huidige lijn Den-Haag-Utrecht stelt het Masterplan een sneltreindienst op het HSL-tracé voor, de ZoRolijn langs het Landscheidingstracé en light rail op de Goudse Lijn. Deze vervoerssystemen kunnen worden gekoppeld middels het knooppunt HSL/A12 wat een overstappunt kan worden voor de regio/Randstad.
  • Uw ontwerpers beoordelen de Sprinter als een afgedaan systeem.
    De sprinter in de huidige vorm heeft om een aantal redenen geen toekomst. In die zin wordt de sprinter in het kader van Randstadrail op korte termijn al vervangen door light rail. In het Masterplan wordt een ideaal beeld geschetst van het OV. De wijze waarop dit kan worden bereikt is nog onderwerp van studie.
  • Een bussysteem door de stad als alternatief voor de sprinter is toch geen toekomstgerichte aanpak?
    Naast de meer toekomstgerichte vervoerssystemen (denk aan sneltreindienst HSL, light rail, innovatieve lokale vervoerssystemen zoals people mover) zal een bussyteem altijd nodig blijven.
  • Het huidige radiale (spaakvormig) busnet wordt als lastig gezien. De verkeerssystemen rijden elkaar te veel in de wielen. Ik vind de scheiding tussen bus en Stadslijn in Zoetermeer juist strak. Sprinter: wijken onderling en richting Den Haag. Bus: spoorloze wijken naar centrum en regionaal verkeer. De zinsnede "te veel aanbod voor te kleine markt" over de bus. Is een synoniem voor "er moet bezuinigd worden".
    Het radiale gerichte busnet vist in dezelfde vijver als de huidige sprinter. In deze concurrentiestrijd verliest de sprinter het op termijn. Het is verstandig de sprinter, en opvolger light rail, meer regionaal in te zetten. Het bussysteem is vervolgens gericht op de meest belangrijke plekken en overstappunten in de stad. Daarbij blijft het noodzakelijk om het lokale OV te verbeteren.
  • In de eigen studie EPIZODE 21 van de KvK is (in tegenstelling tot een eerdere voorkeur voor bundeling met het HSL-tracé) een keuze gemaakt voor de aanleg van de ZoRo over het landscheidingstracé. Graag wordt de KvK geïnformeerd over de argumentatie die aan de tracékeuze van Zoetermeer ten grondslag ligt.
    In het Masterplan van Zoetermeer wordt nog geen principekeuze gemaakt voor bundeling met het HSL-tracé of het tracé over de landscheiding. Mede afhankelijk van de verdere uitwerking van de aansluiting van de Oosterheemlijn op de bundel A12/ spoorlijn Den Haag Utrecht, en de overleggen die hierover met de diverse partijen de komende periode nog zullen voeren.
  • Door Rotterdam wordt geconstateerd dat het tracé ZoRo, zoals opgenomen in het MP2025, afwijkt van de huidige tracé alternatieven. Gevreesd wordt voor verlies aan draagvlak voor de ZoRo-lijn.
    Met het MP2025 heeft Zoetermeer niet de intentie een nieuw trace-alternatief te ontwikkelen. Ook Zoetermeer kiest voor een tracé alternatief dat in de toekomst voldoende draagvlak op zal leveren.
  • Inzet op knoop Zoetermeer-Oost waar een verknoping met een 'sneltreindienst' op het HSL trace plaats kan vinden. Een shuttle-halte op de HSL lijkt voorlopig nog geen optie en wordt door de Stadsregio Rotterdam niet nagestreefd.
    Zoetermeer onderschrijft deze inzet en voorziet net als Rotterdam voorlopig geen shuttle-halte op de HSL. Samen met Rotterdam willen wij graag de mogelijkheid van een sneltreindienst en de mogelijke sneltreinhaltes met de daarbij betrokken instanties gaan bepleiten.
  • Door de kronkel uit de sprinterlijn te halen ontstaat er een te hoge bezetting van het resterende tracé
    Dit blijkt niet uit modelberekeningen.
  • De groene bermen van de sprinterlijn hebben een belangrijke ecologische functie, zij moeten niet verdwijnen wanneer een deel van de sprinterlus zijn functie verliest
    Ecologische kwaliteit zal een belangrijk gegeven zijn bij een evt. nieuwe invulling, zie het Stadsnatuurplan
  • Lokaal openbaar vervoer; is niet uitgewerkt. Insteken op verbetering hiervan.
    Wordt nader uitgewerkt.
  • Knooppunt oostzijde: waarom wilt je dat? Heb je dat nodig voor je ambities?
    Knooppunt is van belang voor verankering van Zoetermeer in de Randstad, aansluiting op het nationale net in noord-zuid richting, maar draagt ook bij aan de interne bereikbaarheid van de Deltametropool.
  • HSL-gebruik: levert misschien meer problemen op dan je oplost, bijvoorbeeld concurrentie Stadshart. Inzetten op ZoRo en doortrekken Oosterheemlijn.
    Halte voor sneltreindiensten op HSL lijn is regionaal van belang; Stadshart heeft vooral betekenis op stedelijk niveau. De halte laat de doortrekking van de Oosterheemlijn en ZoRo onverlet.

  • Er is steun voor het omvormen van de sprinter naar een lijn die onderdeel is van een regionaal systeem. Erkend wordt dat de lus in de sprinterlijn op regionaal niveau niet functioneel is. Men vraagt zich wel af of dat dan betekent dat de lus ook weg moet. Wellicht kan die een rol spelen voor het lokale openbaar vervoer. De mening is dat daarvoor een verder uitgewerkte visie op het lokaal openbaar vervoer nodig is. Daarbij moet ook worden gedacht aan innovatieve systemen.
  • Het verlengen van de Oosterheemlijn tot aan de Goudse lijn ( met overstapgelegenheid) wordt door iedereen gezien als een logische stap.
  • Het voorgestelde knooppunt aan de oostzijde (met de sneltrein-stop op het HSL-tracé) roept veel discussie op (deels door de begripsverwarring rond shuttle- en sneltreinstop). Belangrijkste elementen uit die discussie zijn:
    • vrees dat een sneltrein-stop de ZORO-verbinding in de wielen rijdt (het één of het ander)
    • een sneltrein-stop is onhaalbaar of onwenselijk
    • de kansen als overstappunt zijn prima, maar dat roept een programmatische ontwikkeling op die daar volgens een aantal partijen ongewenst is.
    • Zeer kansrijk: een multimodaal vervoersknooppunt met uitstekende economische potentie.

In het kader van randstadrail start binnenkort het omvormen van de sprinter naar een light rail systeem. De treinen gaan frequenter rijden en de stations worden aangepast. De dienstregeling wordt ingrijpend gewijzigd: er wordt linksom gereden tot aan Centrum West en dan weer terug. Hoewel het zeer zeker om verbeteringen gaat blijft het railsysteem behept met dezelfde manco's als de huidige sprinter: een zeer geringe vervoerwaarde op lokaal niveau (grote halte-afstand, niet radiaal gericht, bedient slechts een deel van de stad) en de eenzijdige gerichtheid op Den Haag.
Er wordt een ontwikkeling voorzien waarbij het railsyteem veel duidelijker een regionale functie krijgt met het verlengen van de Oosterheemlijn en de verbinding naar Rotterdam en met het (gedeeltelijk) verdwijnen van de lus uit de regionale dienstregeling. Een verdere studie moet duidelijk maken hoe in de toekomst het lokaal openbaar vervoer geregeld wordt en welke functie de lus daarin eventueel kan vervullen. Vooralsnog blijft de lus de komende jaren gehandhaafd.
Zoals gezegd wordt het verlengen van de Oosterheemlijn en met een kruisstation koppelen aan de Goudse lijn door iedereen als een logische ingreep gezien. Deze verlenging kan worden gezien als de eerste fase zijn van de verbinding naar Rotterdam (ZORO). Het station op de Goudse lijn bedient dan in drie windrichtingen de aansluiting op de regio.
Bij de planvorming van Oosterheem en het bedrijventerrein Hoefweg moet rekening worden gehouden met het verlengen van de Oosterheemlijn.
De tracékeuze van de ZORO moet worden bezien als integraal onderdeel van verstedelijking in zuidvleugel. De discussie over glastuinbouw speelt een rol omdat het aanleggen van de ZORO verstedelijking langs de lijn impliceert en dat sluit invulling van het gebied met glastuinbouw uit.

De vervoerskundige potentie van een OV-knooppunt aan de oostzijde van de stad met een verknoping van light-rail, sneltrein op de HSL en de lijn Den Haag-Utrecht lijkt evident. Voor Zoetermeer en voor de regio is zo'n knooppunt een goede ontwikkeling die de bereikbaarheid in alle windrichtingen enorm kan verbeteren. De discussie zal vooral moeten gaan over de verstedelijkingpotenties rond dit knooppunt.

Bron: mailing Gemeente Zoetermeer.
Bericht toegevoegd op 10 december 2001
Zie ook: Regionaal structuurplan & Vijfde nota ruimtelijke ordening.


Bericht geplaatst op woensdag 19 september 2001
Eigen nieuws; woensdag 19 september 2001
Meer nieuwsberichten over | Politiek

Anita Dekker heeft op donderdag 12 februari 2009 de volgende reactie geplaatst.

info aanvullend vervoer ouderen

Goedemiddag heer, ik weet niet of ik op de juiste side ben. Mijn vraag is er in Ztm aanvullend vervoer voor ouderen, zoals b.v. in Amsterdam Connexxion of Stadsmobiel ?
Die mensen van deur-tot-deur brengt tegen strippenkaart-tarief.
M.vr.gr. Anita

Johan heeft op donderdag 16 juli 2009 de volgende reactie geplaatst.

Waarom moest de sprinter eigenlijk weg?

"De sprinter in de huidige vorm heeft om een aantal redenen geen toekomst"

Wat die aantal redenen zijn is echter voltrekt onbekend. Ik heb het internet afgezogt, en waarom de sprinter is vervagen door de randstadrail is mij een raadsel.

Ja een tramlijn is goedkoper, als hij nog aangelegd moet worden, de stadslijn lag er echter aan. De trams rijden langzamer dan de sprinters, er hebben als ik het goed begrijp gedurende een jaar bussen moeten rijden, de hele verbouwing van de station's heeft veel geld gekost. Ook moest er een een of andere speciale boog voor een werkplaats gebouwt worden. Wat is nou precies het voordeel van de tram tov de sprinter, iig niet de aanlegkosten want de lijn lag er immers al. De reden word nergens genoemd (of ik moet nog beter googlen, maar ik vond het maar niet). Ik woon niet meer in zoetermeer maar de sprinter was een jeugdherrinnering. Ik mis de hele tijd het waarom van de hele verandering. Ook de reden van die boog ontgaat mij waarom zouden de treinen uit die werkplaats niet over het tramspoor kunnen reiden. Geld in het OV is top, maar waarom dan niet in nieuwe lijnen? De hele verandering naar randstadrail leek mij nogal overbodig. Ik snap het niet en nergens worden redenen verteld. Omdat U waarschijnlijk in zoetermeer woonde ten tijde van de veranderingen weet u misschien wel de reden.

mvg

Johan

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |