ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1174 / 1175 / 1176 >

Ingebruikname RandstadRail 'was verantwoord'

donderdag 8 februari 2007

De ingebruikname van de RandstadRail in oktober 2006 was 'veilig en verantwoord'. Dat heeft het Stadsgewest Haaglanden vrijdag namens de betrokken partijen laten weten in een reactie op een stuk in de Volkskrant dat de ingebruikname 'onverantwoord' zou zijn geweest.

De krant wist de hand te leggen op vertrouwelijke notulen waaruit zou blijken dat het stadsgewest heeft verzuimd de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) op de hoogte te stellen van problemen in de voorbereidende fase.

De inspectie gaf daardoor toestemming om op het lightrailtraject te gaan rijden terwijl er voortdurend problemen zouden zijn geweest met het mechaniek en de software van de wissels. Uit de stukken zou blijken dat bestuurders van het Stadsgewest Haaglanden wisten dat het onverantwoord was het volledige spoornetwerk van RandstadRail in Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam en omgeving eind oktober al in gebruik te nemen. Daarom werd besloten op 29 oktober te beginnen met één lijn. Op deze lijn ontspoorden vier treinen, waarbij vijftien gewonden vielen.

Het stadsgewest zegt in een persverklaring dat een waarschuwing van leverancier Siemens van het spoorbeveiligingssysteem (niet van de wissels) hierover ter harte is genomen. Siemens gaf een algemene waarschuwing over schade die werd veroorzaakt tijdens de bouwperiode en voor storingen bij de wissels. De problemen werden opgelost, waarna Siemens verder kon testen. Siemens en het stadsgewest zeggen te betreuren dat er een 'onjuist beeld' is geschetst van de waarschuwing.

Ook meent het stadsgewest dat onterecht wordt gesuggereerd dat de projectorganisatie de IVW moest informeren over de voortgang van het project tijdens de voorbereidende fase. Uitgangspunt voor ingebruikname van de RandstadRail was het groene licht van het vervoersbedrijf, de safety manager en de Independent Safety Assessors. Op basis daarvan heeft de IVW de veiligheid beoordeeld en het spoor vrijgegeven, aldus het stadsgewest.

De fractie van het CDA in Den Haag wil op zeer korte termijn een debat met VVD-wethouder Pieter van Woensel en andere bestuurders van het gewest Haaglanden. CDA-raadslid Karsten Klein is geschokt over berichten dat het stadsgewest heeft verzuimd de IVW op de hoogte te stellen van de problemen. "Er moet worden onderzocht waarom en welke beslissingen bestuurders hebben genomen. Ik heb het idee dat er grote politieke druk stond op het railproject", stelt Klein.

Volgens de Haagse vervoerder HTM heeft het uitlekken van de vertrouwelijke stukken geen gevolgen voor de start volgende week maandag van de RandstadRail tussen Loosduinen en Den Haag Centraal Station. De problemen hebben geen betrekking op dit tracé. "In tegenstelling tot het buitengebied rijden we hier op een traject dat al jaren wordt gebruikt. Alleen de voertuigen en een keerplaats bij Centraal zijn nieuw", liet een woordvoerster van HTM weten.

Aanvulling AD 13 maart 2007

Staatssecretaris Tineke Huizinga-Heringa (Verkeer) ziet vooralsnog geen reden om bestuurders van het Stadsgewest Haaglanden op de vingers te tikken vanwege problemen bij het lightrailproject RandstadRail.

Dat antwoordde zij dinsdag op vragen van de Kamercommissie Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. "Ik beschik niet over informatie dat het onverantwoord was om het spoorwegnetwerk in gebruik te nemen en ook niet over concreet bewijs dat veiligheidsproblemen verzwegen zouden zijn", aldus Huizinga-Heringa.


Bericht geplaatst op zaterdag 7 april 2007
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van donderdag 8 februari 2007
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |