ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1262 / 1263 / 1264 >

RandstadRail-update 26 juli 2007

donderdag 26 juli 2007

Alle (deel)trajecten van RandstadRail zijn op dit moment in gebruik voor reizigersvervoer of als testbedrijf. Sinds de laatste commissiebrief van 24 juni jl. is het aantal storingsmeldingen bij het testbedrijf gedaald. Desondanks is het storingsniveau, vooral op het samenlooptraject, nog te hoog. Gelet op de daling van het aantal storingen kan er naar verwachting binnenkort worden gestart met het zogenaamde proefbedrijf.

Wissels
Daarnaast is er een probleem met de 'openrijdbaarheid' van een aantal wissels. Alle wissels worden normaal gesproken elektrisch in de juiste richting gesteld. Alle wissels van RandstadRail zijn 'openrijdbaar' besteld. Dit houdt in dat een wissel meebeweegt met het voertuig in de juiste rijrichting, ook als dit niet automatisch zou worden aangestuurd. Tijdens het testbedrijf is echter gebleken dat enkele wissels niet 'openrijdbaar' zijn. De leverancier is hierop aangesproken en dient op korte termijn met een oplossing te komen. Voor het opschalen van testbedrijf naar proefbedrijf vormt de 'openrijdbaarheid' geen probleem.

Interface
Begin deze week is nieuwe software van de spoorbeveiliging geďnstalleerd, waardoor storingen die zich voordoen bij de interface tussen de spoorbeveiliging en de wissels worden opgelost. Op basis van deze laatste aanpassing moet worden aangetoond dat het storingsniveau is gedaald tot een aanvaardbaar niveau voor het reizigersbedrijf.

Opschalen naar Proefbedrijf en Exploitatie
Naast een aanvaardbaar storingsniveau stelt IVW voor de start van de exploitatie eisen aan de samenstelling en onderbouwing van een drietal zogenaamde safety cases. Safety cases zijn administratieve dossiers, die de veiligheid van een systeem aantonen en dus borgen. Het betreft de safety cases voor de spoorbeveiliging, de wissels en het spoor:

  • Bij de safety cases voor de spoorbeveiliging en de wissels gaat het om completering van de dossiers.
  • Bij de safety case over het spoor, waarvan scheluwte een aspect is, moet naast administratieve completering van het dossier ook worden aangegeven welke procedure zal worden gevolgd om de scheluwte te monitoren, te beheersen en waar nodig te herstellen.

Op dit moment zijn er bouw- en onderhoudswerkzaamheden op het Rotterdamse deel van de Erasmuslijn. Het betreft de bouw van onderdoorgangen en halteplaatsen en onderhoudswerkzaamheden aan bestaande viaducten en installaties. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting op 29 juli a.s. gereed, waarna het proefbedrijf op de hele Erasmuslijn zou kunnen starten. Als het proefbedrijf voorspoedig verloopt en ook de safety cases door IVW zijn geaccepteerd, kan vervolgens het verzoek tot start exploitatie aan IVW worden gericht.

Het testrijden op de Krakeling en de Oosterheemlijn verloopt eveneens voorspoedig. Naar verwachting kan de aanvraag voor opschalen naar proefbedrijf op deze lijnen gelijktijdig plaatsvinden.

Op dit moment wordt er op 4 trajecten test gereden en zijn 3 trajecten in exploitatie:

Testbedrijf:

  • Lijn 3 op de Krakeling Zoetermeer naar Leidschenveen
  • Oosterheemlijn 4 via Zoetermeer Centrum West naar Leidschenveen
  • Monstersestraat via de Prinses Beatrixlaan naar Leidschenveen
  • Erasmuslijn van Nootdorp naar Den Haag Centraal

Exploitatie:

  • Lijn 4 van De Uithof tot en met Den Haag Centraal
  • Lijn 3 van Loosduinen tot en met Den Haag Centraal
  • Erasmuslijn van Rotterdam Hofplein naar Nootdorp


Bericht geplaatst op zaterdag 28 juli 2007
Bron: Stadsgewest Haaglanden; donderdag 26 juli 2007
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |