ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1314 / 1315 / 1316 >

Techniek blijft grootste onzekerheid

donderdag 6 september 2007

Volgens Haaglanden-bestuurder Peter Smit zijn de Oosterheemlijn en de Krakeling veilig genoeg om op te kunnen rijden. Het lot van RandstadRail ligt in handen van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW).

Grootste knelpunt vormt het station Voorweg-Hoog waar het spoor enigszins schuin ligt. RandstadRail moet de inspectie ervan overtuigen dat de sneltrams hier veilig kunnen rijden. Mogelijk dat de IVW alleen instemt met een tijdelijke oplossing waarbij de trams met lagere snelheid langs Voorweg-Hoog mogen rijden. In het ergste geval moet het station worden omgebouwd en dat zal een vertraging van zeker nog enkele maanden geven. Een andere onzekerheid vormen de wissels. RandstadRail is in afwachting van officiële goedkeuring van de inspectie. Komt die er niet, dan kan er op de Oosterheemlijn voorlopig niet worden gereden met passagiers. Op deze lijn wordt op dit moment wel de dienstregeling getest met lege voertuigen.

Of Haaglanden-bestuurder Smit de inspectie kan overtuigen, moet nog blijken. Hij had deze week in elk geval de grootst mogelijke moeite om de Zoetermeerse gemeenteraad aan zijn kant te krijgen. Die is woedend dat er wel wordt gereden in Den Haag en op de Erasmuslijn naar Rotterdam en niet in Zoetermeer. D66-leider Flip Huisman verwoordde de kritiek het felst: "Het is een schande dat de reizigers al vijftien maanden in de kou staan. Steeds komen er nieuwe verhalen met nieuwe smoezen. Halte Ternoot in Den Haag wordt half omgehaald, op Voorweg-Hoog gebeurt dat niet."

Smit sprak tegen dat Zoetermeer wordt achtergesteld. Er wordt volgens de regiobestuurder en HTM-directeur Piet Jansen 'zeer hard' gewerkt aan RandstadRail. Smit is niet van plan de inspectie onder druk te zetten. "Ik ben voorzichtig; ik wil het bij hen niet verstieren."

Snelle start voor traject RandstadRail nog onzeker

RandstadRail kan in het uiterste geval weer vertraging oplopen. Dat hangt af van een besluit van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

Het gaat om het traject tussen Den Haag en de Krakeling in Zoetermeer. De dreigende vertraging heeft te maken met het feit dat bij halte Voorweg-Hoog in Zoetermeer het spoor iets te schuin ligt. Bij halte Ternoot -waar eind november een voertuig ontspoorde door zo’n verkanting of te schuin liggend spoor- moesten de hele rails inclusief het onderliggende beton worden verbouwd. Dat kostte de HTM zo’n slordige 3,5 miljoen euro.

De Haagse wethouder Smit wil een dergelijke verbouwing bij Voorweg voorkomen, ook omdat het volgens hem volkomen veilig is om daar een voertuig met de maximale snelheid te laten rijden. "Wij moeten alleen de Inspectie Verkeer en Waterstaat nog zien te overtuigen."

Wanneer deze ‘verkanting’ echter wél een probleem is voor de IVW, duikt scenario 2 op: langzamer rijden tot aan de zomer en dan het traject gedurende een aantal weken repareren. Smit: "Dan zal deze lijn er zo’n zes tot acht weken uitliggen." Een andere optie is direct repareren, maar daar wil Smit niet aan denken. "Dat is wat mij betreft scenario 178."

Naast een oplossing voor het te schuine spoor wil de Inspectie ook een onafhankelijk veiligheidscertificaat voor de wissels. "We hebben al één zo'n certificaat. Maar ze willen nog een ander, onafhankelijk advies." Het certificaat moet vertellen dat het detectiesysteem voor het openrijden van de wissels werkt. Dat klinkt technisch, maar een defect in dit systeem was mede de oorzaak van de ontsporing bij het Forepark vorig jaar, waarbij zeventien gewonden vielen.

Volgens wethouder Smit werken alle wissels goed. "Dus zo’n certificaat is haalbaar. Ik heb er ook vertrouwen in dat het met de Krakeling goed komt." Op de Oosterheemlijn, het andere traject tussen Zoetermeer en Den Haag verloopt alles goed. Daar is nu de laatste testfase begonnen. Wanneer dat kan starten, wil Smit niet zeggen.


Bericht geplaatst op donderdag 6 september 2007
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van donderdag 6 september 2007
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |