ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1351 / 1352 / 1353 >

Het wordt druk rondom het station

vrijdag 26 oktober 2007

Het plan Stedenbaan van 20 gemeenten en de provincie Zuid-Holland moet de mobiliteit vergroten. Maar ook het platteland wordt erdoor beschermd.

Het is geen grand design. Er komen geen speciale stickers op de treinen die straks in overvloed moeten gaan rijden in Zuid-Holland. Maar het effect van de Stedenbaan is voor de reiziger in de Randstad vermoedelijk niet minder dan Betuwelijn, Hoge-snelheidslijn, RijnGouweLijn of RandstadRail.

In betrekkelijke stilte werken twintig Zuid-Hollandse gemeenten samen met de provincie aan een beleidsplan dat de mobiliteit van het zuidelijke deel van de Randstad moet versterken, de binnensteden opknappen en de aantasting van het platteland een halt toeroepen.

Het plan koppelt snelle metro-achtige treindiensten aan de bouw van woningen en kantoren in de buurt van bestaande en nieuwe treinstations. Zodat de bewoners gemakkelijker de trein kunnen pakken, en de NS daardoor meer treinen vaker en sneller rendabel kan rijden over bestaand spoor. Burgemeester Ronald Bandell van Dordrecht: "In het Ruhrgebied kent niemand de dienstregeling van het spoor uit z’n hoofd, omdat iedereen weet dat er elke tien minuten een trein of een metro staat. Zo moet het hier ook. We willen een dienstregeling metzes treinen per uur."

Bandell is samen de Zuid-Hollandse gedeputeerde Manita Koop (CDA) voorzitter van een werkgroep die de Stedenbaan voorbereidt. Manita Koop: "Het verkeer in de Randstad loopt vast. Zowel op de weg als op het spoor hebben we te maken met infarctueuze situaties. We moeten het systeem upgraden. Op het spoor willen we hier bereiken dat het niet uitmaakt of je vijf of tien minuten later van huis gaat, omdat ertoch altijd snel een trein komt."

De NS is 'enthousiast' over Stedenbaan, vooral omdat ruimtelijke ordening en openbaar vervoer gekoppeld zijn. "Vroeger bouwde men een Vinexwijk in de middle of nowhere. Nu wordt er gebouwd in de buurt van stations. Daardoor kunnen we meer treinen inzetten." Mits de capaciteit van het spoor dat toelaat. Op het grootste deel van Stedenbaan denkt NS door het bestaan van vier sporen gemakkelijk zes stoptreinen per uur te kunnen rijden. Maar er zijn ook enkele bottlenecks, waarvan de belangrijkste de spoortunnel bij Delft is. De plannen voor de tunnel voorzien nog niet in vier sporen, en dat is wel noodzakelijk. "Met vier sporen kunnen we de intercity's en de stoptreinen scheiden", legt een NS-woordvoerder uit.

Bestuurders van de zuidelijke Randstad hebben onlangs afgesproken dat een derde van alle woningen die tot 2020 moeten worden gebouwd, in de directe omgeving van stations wordt neergezet. Datzelfde geldt voor tweederde van alle kantoren. Het zal in veel gevallen moeilijk zijn te voldoen aan de normen voor geluidsoverlast, fijnstof en risico op ongevallen. "Maar daar zullen gemeenten en bouwers gezamenlijk intelligent mee kunnen omgaan, zonder daarvoor de mazen van de wet op te zoeken", zegt burgemeester Ronald Bandell.

Gemeenten die liever in het groen willen bouwen, zeggen de bestuurders, moeten eerst maar eens bewijzen dat bouwen in de buurt van een treinstation écht niet kan. Ronald Bandell: "Het opeten van de schaarse groene ruimte in deze provincie is geen alternatief. Als je ziet wat er de afgelopen decennia allemaal is volgebouwd, dan schrik je daar van."

Het is misschien op de korte termijn duurder in de bestaande binnenstad te bouwen dan op het platteland, erkent programmadirecteur Marianne Lensink van de Stedenbaan. "Maar op de lange termijn is het goedkoper. Omdat alles dicht bij elkaar is gevestigd en je bijvoorbeeld geen extra infrastructuur hoeft aan te leggen en te onderhouden."

Langs de Stedenbaan tussen Gouda, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag en Hillegom komen 32 treinstations te liggen. Ook zullen vier nieuwe treinstations worden gebouwd: Sassenheim, Kethel bij Schiedam, Bleizo bij Zoetermeer en Gouweknoop bij Gouda. Het moeten voor alles comfortabele stations worden. Er zullen veel treinen stoppen. Maar ook is het stallen van fiets en auto er gemakkelijk. En er zijn voldoende voorzieningen om de reizigers het gevoel te geven dat hij welkom is.

Ronald Bandell: „Het kan niet meer zo zijn dat je één euro moet betalen om een wc te betreden die ook nog defect blijkt te zijn. Zet daar een mevrouw met een schoteltje neer." Het moeten ook veilige stations worden. Manita Koop: „Er zijn voldoende stations waar je nu niet voor je plezier 's avonds loopt."

Er zijn plannen bestaande stations te verplaatsen, bijvoorbeeld het station in Voorburg naar het op te waarderen gebied Binckhorst in Den Haag. Gedeputeerde Koop: "Er zitten in de Binckhorst autodemontagebedrijven die wij willen uitplaatsen. Bijvoorbeeld naar Pijnacker-Nootdorp. In ruil krijgt die gemeente misschien andere voorzieningen."

Als voorbeeld van een geslaagd ontwikkeld stationsgebied geldt het Haagse Hollands Spoor, waar een enigszins ongure omgeving plaats heeft gemaakt voor een hogeschool. Het station wordt dagelijks platgelopen door studenten. Zó moet het met de stations aan de Stedenbaan ook.

Veel bouwen rondom de stations

  1. Stedenbaan voorziet in snelle spoorverbindingen maar ook in de bouw van woningen en kantoren. Er moeten tussen 2010 en 2020 25.000 tot 40.000 woningen worden gebouwd, en ongeveer één miljoen vierkante meter aan kantoren. De bouw vindt plaats binnen een straal van 1.200 meter van een station.
  2. Er is de afgelopen jaren veel kritiek geweest op het uitblijven van openbaar vervoer na de bouw van nieuwbouwwijken. Nieuwe bewoners moesten daardoor jaren wachten tot een station werd aangelegd.
  3. Bij het beleidsplan Stedenbaan is het andersom; éérst openbaar vervoer, daarna woningen en kantoren.
  4. Het Rijk heeft ongeveer 350 miljoen euro voor de Stedenbaan opzij gelegd. In het gebied van de Stedenbaan wonen ongeveer anderhalf miljoen mensen.


Bericht geplaatst op zaterdag 3 november 2007
Letterlijk bericht NRC van 26 oktober 2007
Meer nieuwsberichten over | Stedenbaan

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |