ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1449 / 1450 / 1451 >

BTR failliet: Connexxion neemt Regiotaxi over

dinsdag 3 juni 2008

'Nieuwe aanloopellende is niet uit te sluiten'

Je zult maar chauffeur zijn bij de Regiotaxi. Dikke kans dat je vorige week nog in dienst was bij de BTR, deze week een doorstart maakt onder een nieuwe bv en per 1 juli opnieuw van werkgever gaat wisselen.

Ondertussen heb je in mei geen salaris en vakantiegeld gehad en moet je er maar op vertrouwen dat de lening die je is toebedeeld een beetje snel door uitkeringsinstantie UWV vergoedt wordt. Raadslid Jan Peter de Wit van Leefbaar Delft is chauffeur bij de Regiotaxi en –op z'n zachtst gezegd– niet blij met de situatie. "De maand mei hebben ze ons door laten rijden en dan zeggen ze: 'sorry, we zijn failliet, jullie krijgen deze maand geen geld'. op de laatste dag."
Toch blijft hij op de taxi zitten. Een overbruggingslening maakt dat chauffeur de Wit met de nieuwe bv in zee is gegaan, net als vrijwel al zijn vijfenzestig collega's. Maar ja: per 1 juli gaat de boel wéér op de schop, als het Stadsgewest haaglanden zijn zin krijgt. Het dagelijks bestuur wil verder met vervoerder Connexxion, bevestigt een woordvoerder van haaglanden. De knoop wordt op 11 juni doorgehakt.
Chaos troef dus bij de Regiotaxi. Maar vooralsnog hoeven de klanten, voor 85% gehandicapten en ouderen, niet te wanhopen. Ondanks het faillissement van vrijdag gaat het vervoer onder de nieuwe bv gewoon door. Wie het Regiotaxi nummer draait, krijgt een nieuw telefoonnummer, maar eenmaal verbonden met de centrale kunnen de taxiritten gepland en gereden worden.
Hoe lang dat zo blijft, is nog wel de vraag, nu de BTR groep definitief op de schopstoel zit. "Het waren heel spannende tijden en dat zijn het nog steeds," zegt directeur Henk van der Beek van het Rotterdamse bedrijf dat in september 2006 van Haaglanden het Regiotaxivervoer voor zijn rekening mocht nemen. Ondanks de aankondiging van het Stadsgewest blijft hij hoop houden dat het taxivervoer ook na 1 juli in handen blijft van zijn bedrijf. "Haaglanden moet nog een beslissing nemen, maar dat het moeilijk ligt, is wel duidelijk."
Inderdaad, het Stadsgewest zit met zijn hoofd allang bij die andere vervoerder, Connexxion. BTR heeft in 2 jaar tijd te veel krediet verspeeld. Taxi's kwamen veel te vaak te laat, of helemaal niet opdagen. Klachten werden matig afgehandeld. In februari was de maat vol en kreeg BTR al een flinke tik op de vingers. Daarna ging het alleen maar slechter. Het faillissement is ongetwijfeld de druppel die de emmer doet overlopen. Connexxion mag het van Haaglanden gaan doen.
Er wordt al volop over gesproken en onderhandeld. Als Connexxion de Regiotaxi inderdaad overneemt, is het 'de verwachting en intentie' dat het vervoerbedrijf alle huidige chauffeurs overneemt, stelt de woordvoerder van Haaglanden. "Maar verplicht zijn ze toch niks." Dus blijft het ook de vraag of de gehandicapten en ouderen in Haaglanden per 1 juli niet opnieuw met vervoersellende zitten opgescheept. Haaglanden: "Het is onwijs jammer dat het zo gelopen is. En zekerheid dat een overgang zonder strubbelingen verloopt, hebben we niet."

"Haaglanden heeft geen oog gehad voor de chauffeurs, en dat is kwalijk"

De bestuurders van het Stadsgewest Haaglanden hebben er een zooitje van gemaakt, vindt Jan Peter de Wit, Regiotaxichauffeur èn raadslid van Leefbaar Delft. "Maandenlang moeten ze hebben zien aankomen dat het volledig mis zou gaan bij BTR Personenvervoer, maar ze hebben niet ingegrepen. Sterker, de maandelijkse boetes die Haaglanden oplegden, hebben het bedrijf de das omgedaan."
Het gevolg is dat Jan Peter de Wit en nog zo'n 65 andere chauffeurs hun salaris over mei niet uitbetaald hebben gekregen en ook het vakantiegeld moeten ze missen. "Ze hebben ons de hele maand mei door laten rijden en op de laatste dag hoorden we opeens dat het bedrijf failliet was. Ja, we kunnen ons salaris en vakantiegeld via de uitkeringsinstantie UWV wel terugkrijgen, maar dan moeten we eerst een uitkering aanvragen en dat duurt weken. Ik vind dat Stadsgewest haaglanden totaal geen oog heeft gehad voor de chauffeurs die nu de dupe zijn. En dat is toch bijzonder kwalijk."
Net als de meeste andere chauffeurs rijdt hij de komende weken gewoon door. Er is een nieuwe bv opgericht die het werk van BTR Personenvervoer overneemt. De Wit: "De BTR groep heeft geholpen door leningen te verstrekken aan de Regiotaxichauffeurs. Voorwaarde was wel dat we zouden blijven doorrijden. Dan heb je dus niet veel keuze."
Hoewel hij zich 'genaaid' voelt, reed de Wit in het weekeinde gewoon op de taxi. "Vanwege die lening natuurlijk, maar ook omdat ik al die klanten die van ons afhankelijk zijn, niet zomaar in de steek wil laten. Anders worden zij ook nog eens extra de dupe van dit wanbeleid."

De boetes hebben het bedrijf uiteindelijk genekt

Er zijn maanden geweest dat BTR Personenvervoer boetes van het Stadsgewest Haaglanden kreeg opgelegd van 25.000 euro. En omdat het bedrijf het maar niet voor elkaar kreeg om genoeg Regiotaxiritten op tijd te laten verlopen, bleven de boetes ook binnenstromen. De boetes hebben het bedrijf uiteindelijk genekt, erkent curator Wittekamp uit Delft.
[...] Volgens de curator had BTR Personenvervoer een schuld van enkele tonnen, maar die financiële ellende was te overzien, omdat het moederbedrijf BTR groep wel wilde bijspringen. Het probleem was veel meer dat de dwangsommen bleven binnenstromen en de verliezen per maand zo hoog werden dat voortzetting van het bedrijf niet meer mogelijk was.
[...] Curator Wittekamp: "BTR Personenvervoer zat in een vicieuze cirkel. De tarieven die ze moesten hanteren, waren eigenlijk te laag. Daardoor werden de taxiritten zo schep mogelijk gepland. En dat betekende weer dat ze de afspraken met Haaglanden over het percentage op tijd gereden taxiritten (95%) niet haalden. Met als gevolg nieuwe boetes."

Faillissement voor deel van de Regiotaxi Haaglanden

De uitvoering van Regiotaxi is in Haaglanden sinds september 2006 in handen van de BTR Groep. De vervoerder probeerde destijds in elke stad onderaannemers (lokale taxibedrijfjes) te strikken, maar dat lukte niet overal. Daarom begon de BTR groep in Delft het bedrijfje BTR Personenvervoer dat het lokale Regiotaxivervoer in Delft en Den Haag regelde en bovendien de interlocale ritten verzorgde van –pakweg– Den Haag naar Zoetermeer, of Wassenaar naar Westland.
Maar vanaf het begin ging het niet best met het bedrijf in Delft. Het regende klachten van klanten. Het moederbedrijf verkocht een jaar geleden BTR Personenvervoer, maar ook na deze deal bleven de prestaties onder de maat. Haaglanden kwam met maandelijkse boetes. Vrijdag volgde het faillissement. In overleg met de curator heeft de bedrijfsleider van BTR Personenvervoer nu een doorstart gemaakt. Hij hoopt het met meer taxi's en met een iets coulantere houding van Haaglanden wel te redden.


Bericht geplaatst op dinsdag 17 juni 2008
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van dinsdag 3 juni 2008
Meer nieuwsberichten over | Regiotaxi

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |