ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1510 / 1511 / 1512 >

Voor reiziger verandert niets

woensdag 3 september 2008

Voor de doorgewinterde forens in de Haagse regio zal het misschien even wennen zijn. Vanaf volgend jaar instappen in een verlaagde roodwitte bus die op aardgas rijdt.

Op de haltes in één oogopslag zien hoe lang er nog moet worden gewacht. En als dat allemaal te lang duurt, kunnen in ernstige gevallen de kosten voor het kaartje worden gedeclareerd.

Het zijn volgens de nieuwe vervoerder Veolia allemaal manieren om meer reizigers de bus in te krijgen. De vervoerder, tot dusver vooral actief in Zuid-Nederland en de Veluwe, is ambitieus. "In 2017 willen we vijftig procent meer mensen in de bus hebben," zei algemeen directeur Ton Kienhorst maandag bij de presentatie. Hij wil vooral mensen aan zich binden die op dit moment nog geen gebruik maken van het openbaar vervoer in Haaglanden. "Daarbij hebben we vooral service hoog in het vaandel. Bijvoorbeeld door 148 haltes in Westland te voorzien van actuele reisinformatie."

Verder wil Veolia een systeem lanceren waarmee de punctualiteit van de bussen beter gevolgd kan worden en zo nodig kan worden bijgestuurd. "Dit draagt bij aan betere punctualiteit van de dienstregeling," aldus Kienhorst.

De nieuwe vervoerder wil een kantoor in de regio openen. Dat betekent volgens Kienhorst ook dat er extra werkgelegenheid wordt gecreëerd. "Maar ik wil daar nog geen aantallen aan hangen."

Een woordvoerder van Veolia weet nog niet of de busremise aan de Houtwijklaan blijft bestaan. Ze reageert hiermee op de onrust die is ontstaan onder het huidige personeel van Connexxion. De chauffeurs zullen worden overgenomen door de nieuwe vervoerder. In deze krant zeiden ze gisteren te vrezen voor een nieuwe remise, 'ver weg van de oude'. Volgens de woordvoerder is dit allerminst zeker. "Over de exacte invulling van onze werkzaamheden is nu nog niets duidelijk. Dat zal de komende tijd worden onderzocht."

Het stadsgewest Haaglanden houdt met het nieuwe contract met Veolia geld over. Ook op het contract met de HTM voor het busvervoer in Den Haag is volgens het stadsgewest winst gemaakt. Bestuurder Peter Smit (VVD, Verkeer) wil het uitgespaarde geld, bijna 7 miljoen euro per jaar, investeren in het openbaar vervoer in de regio. Concrete voorbeelden wil hij niet noemen. "Je zou kunnen denken aan het opnieuw invoeren van vervallen lijnen, investeringen in nieuw trammaterieel of de chipknip." Al eerder zegde hij een bedrag toe voor de tramlijnen 16 en 19.

Voor de reiziger verandert er met de komst van Veolia in eerste instantie weinig. Om de overgang zo geruisloos mogelijk te laten verlopen zal de nieuwe vervoerder tot minimaal 2010 de huidige dienstregeling blijven rijden.

Reactie Connexxion
Na jarenlang het busvervoer in de Haagse regio te hebben verzorgd staat Connexxion vanaf september 2009 langs de zijlijn. En daar zijn ze bij de vervoerder niet blij mee.

"We zijn erg teleurgesteld dat we het niet zijn geworden," reageert een woordvoerder. "We hadden een kwalitatief goede offerte op tafel gelegd, mede gebaseerd op onze jarenlange ervaring in de regio. Natuurlijk houd je rekening met deze uitkomst, maar we zijn toch onaangenaam verrast."
De woordvoerder noemt het extra zuur dat juist de regio Haaglanden aan de neus van Connexxion voorbij is gegaan. "Niet alleen uit nostalgisch, maar ook uit zakelijk oogpunt. Het is natuurlijk een druk gebied met veel reizigers."

Toch overheerst deels ook gelatenheid. "Het is inherent aan het systeem van marktwerking. Soms win je, soms verlies je. Het is een systeem waar we zelf voorstander van zijn, dus moet je niet zeuren als het eens tegenzit."

Hij ontkent het met Veolia op een akkoordje te hebben gegooid over verdeling van de busconcessies in Nederland. "Onzin. Er zijn geen prijsafspraken gemaakt. Het is onmogelijk om onderling alle busregio's te verdelen. Wij hebben daar helemaal geen invloed op."


Bericht geplaatst op maandag 22 september 2008
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van woensdag 3 september 2008
Meer nieuwsberichten over | Busmaatschappijen en aanbestedingen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Coen Rijn: Ik denk dat een busbaan heel goed is. Het is in elk geval minder "gevoelig" dan rails [lees meer...]
Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Eerste weken EBS in Zoetermeer; Zoetermeer 01 september 2019
Eerste weken EBS in Zoetermeer; Zoetermeer 01 september 2019


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |