ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1582 / 1583 / 1584 >

Met horten en stoten in beweging

maandag 27 oktober 2008

Wordt het ooit nog wat met Randstadrail? Ontsporingen, wisselstoringen, woedende reizigers en een wethouder die zijn biezen pakte. Een jaar na de heringebruikname staat Randstadrail voor de grootste uitdaging: het vertrouwen terugwinnen van de reiziger.

Exact één jaar geleden ging een golf van opluchting door de organisatie van Randstadrail. Na een absoluut rampjaar en eindeloos testen van voertuigen, werd het sein veilig gegeven en kon ook het laatste trace van lijn 3 in gebruik worden genomen. In de weken ervoor was lijn 4 tussen Zoetermeer en De Uithof al gaan rijden. Een vlekkeloze herstart zou het niet worden. Haperende wissels, een oud probleem, braken de dienstregeling op. Gevolg: langdurige storingen en andermaal boze reizigers.

De laatste maanden lijkt de HTM de situatie meer onder controle te hebben. Grote storingen treden nauwelijks meer op en de sneltrams rijden steeds vaker op tijd. Sinds vorige week rijdt Randstadrail tussen Den Haag en Zoetermeer in de spits zo vaak dat een dienstregeling niet meer nodig is. Een mijlpaal, want deze frequentieverhoging was aan de reizigers vooraf als een van de zegeningen van Randstadrail gepresenteerd.

Er blijft nog genoeg te klagen over voor de reizigers. De elektronische informatiepanelen op de perrons haperen geregeld, trappen op de Zoetermeerse haltes brokkelen af en het tocht er nogal. De HTM en het stadsgewest Haaglanden beloven beterschap. En dan is er het probleem van de geluidsoverlast. Al vrij snel nadat de trams gingen rijden, klaagden omwonenden over het snerpende geluid van de trams. In Leidschendam-Voorburg worden ze er gek van.

Neem nu Peter Stiefelhagen. Hij woont in Voorburg op 45 meter van het spoor van Randstadrail. Daar hebben ze zo veel last van het lawaai dat Stiefelhagen en enkele buurtbewoners bezig zijn met de oprichting van een heus actiecomité 'Herrie uit onze laan'. "Het is echt niet best," zegt hij droevig. "Als ik de ramen of buitendeur openzet, is bij een passage van Randstadrail ieder gesprek onmogelijk. Ook kan ik de televisie niet meer verstaan."

Stiefelhagen woont als sinds 1978 langs het spoor. Dus hij zou toch wat gewend moeten zijn. "Maar met de Sprinter was het toch anders," vindt hij. "Natuurlijk, die maakte ook lawaai. Maar dat was maar een paar keer per uur. Tegenwoordig komt er om de paar minuten een voertuig langs."

Volgens Stiefelhagen zijn er een aantal mogelijke oplossingen. "Het makkelijkst lijkt me om de snelheid ter plekke van de bebouwing wat te verlagen. Maar de vraag is natuurlijk of dat helpt. Er valt bijvoorbeeld ook te denken aan een rubber bed onder de rails. Dat zou het geluid kunnen dempen. Maar het mooist zou een geluidswal zijn. Het liefst eentje van aarde. Dan weet je zeker dat je geen last van graffiti krijgt."

Toch gloort er hoop voor het actiecomité. "Na een eindeloze stroom brieven zijn we vorige week gebeld door de gemeente. Binnen twee weken is er een overleg met de betrokken partijen over de aanpak van de geluidsoverlast."

Ook voor de reizigers is er voor de HTM nog een hoop winnen. Gerekend werd op 77.000 reizigers dagelijks, maar in de praktijk is dat 75.000. Dat blijft dus wat achter, met name in het zogenoemde 'buitengebied', tussen Den Haag Centraal en Zoetermeer. Reizigersaantal moet groeien, was vooraf als doelstelling van Randstadrail. Niet alleen de forenzen, maar ook de Zoetermeerder die wil winkelen in de Haagse binnenstad en in Grote Markt kan uitstappen. Maar de beloofde groei van het aantal reizigers is dus vooralsnog niet waargemaakt.

Alle tegenslagen ten spijt, wil het stadsgewest Haaglanden in de toekomst het Randstadrailnetwerk fors uitbreiden. Zo moeten de tramlijnen 1, 11 en 9 de kwaliteit krijgen van RandstadRail. Al het openbaar vervoer in Den Haag moet om de 7,5 minuten gaan rijden en dienen er in de stad veel meer ongelijkvloerse kruisingen voor het openbaar vervoer te komen. De reistijd tussen Scheveningen en beide grote stations moet omlaag tot vijftien minuten. Met de ervaringen uit het verleden zullen zullen deze projecten toch een stuk soepeler moeten verlopen.


Bericht geplaatst op zondag 4 januari 2009
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van maandag 27 oktober 2008
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |