ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1588 / 1589 / 1590 >

Wethouder van de hoofdpijndossiers

woensdag 17 januari 2007

Afgelopen zomer was het wethouderschap van Pieter van Woensel nog een zorgeloos bestaan. Zijn voorganger Bruno Bruins had een paar mooie verkeersplannen voorbereid, zoals RandstadRail en de herinrichting van de Koningskade. Voor Van Woensel –die vorig jaar maart het stokje overnam van Bruins– was het slechts een kwestie van intikken.
Niets bleek minder waar te zijn, zo leert de geschiedenis. De herinrichting van de Koningskade zorgt nu wel voor een goede doorstroming, maar mondde even uit in een verkeerschaos. En RandstadRail is nog steeds een hoofdpijndossier door vier ontsporingen.
"De eerste keer dat we moesten aankondigen dat RandstadRail niet kon gaan rijden op 2 september was al een flinke tegenvaller, maar een ontsporing is natuurlijk een heel ander verhaal. Zoiets werpt een behoorlijke smet op het imago van RandstadRail." De 29ste november was wat dat betreft de zwartste dag in de korte, maar turbulente historie van het project. Toen raakten zeventien mensen lichtgewond door een ontsporing bij het Forepark.
"Ik zat te dineren in Voorburg toen het slechte nieuws mij bereikte. Het mag niet van de ChristenUnie, maar toen heb ik wel even flink staan vloeken. Ik ben er onmiddellijk naartoe gegaan. Wat ik daar aantrof, raakte me diep. Zoiets vergeet je niet."
Inmiddels ligt Van Woensel flink onder vuur. Nu bekend is wat de oorzaken zijn van de ontsporingen wordt nagedacht over wie financieel verantwoordelijk is. Daarbij zou de verkeerswethouder in een lastige situatie terecht kunnen komen, omdat hij ook nog eens regiobestuurder is van het stadsgewest Haaglanden. Het stadsgewest is namelijk opdrachtgever van RandstadRail en de gemeente Den Haag is verantwoordelijk voor de aanleg van het lightrailproject.
De bestuurder zei al eerder de zaak 'Van Woensel versus Van Woensel' ten alle tijden te willen voorkomen. "Dat er schadeclaims gaan komen, is zeker. Daar heb ik natuurlijk eerder over nagedacht: als ik bij mezelf een claim moet indienen, ben ik dan strenger of juist soepeler? Maar je hebt sowieso de schijn tegen. Daarom heb ik een constructie bedacht, waarbij ik én beide functies kan blijven vervullen én waarbij geen sprake is van belangenverstrengeling. Hoe die constructie in elkaar zit, kan ik nog niet zeggen, want ik wil mijn voorstel eerst bespreken met het dagelijks bestuur van het stadsgewest."
"Bij elk groot project dat verkeerd gaat, roepen mensen dat er iemand moet aftreden. Maar wat bereik je er mee? Daar gaan die voertuigen echt niet sneller van rijden. Je neemt juist je verantwoordelijkheid als je zaken wilt oplossen. Maar ik snap die emoties wel. Er zijn heel veel mensen gedupeerd, het gaat om veel geld en reizigers verwachten veilig vervoer van de overheid. In de afgelopen maanden heb ik geleerd dat verkeer heel erg leeft. Toen ik nog wethouder was van economische zaken probeerde ik wel eens in de krant te komen. Nu ben ik blij als het eens niet over mij of mijn portefeuille gaat. De druk van de maatschappij, de politiek en de media is enorm. Al die kritiek laat me niet koud. Maar je moet er uiteraard wel mee om kunnen gaan."
Van Woensel beseft dat het nog een enorme klus wordt om het vertrouwen van de reiziger terug te winnen, als RandstadRail straks weer mag rijden. "We hebben de nodige klappen gehad. Samen met HTM gaan we straks een marketingcampagne starten, maar zoiets heeft ook tijd nodig."

Paspoort Pieter van Woensel
Geboren: 15 september 1970 in Breda
Opleidingen: hbo lerarenopleiding Engels en Nederlands (1988-1990), overheidsmanagement (1990-1994), juridische bestuurswetenschappen (1994-1996)
Loopbaan: Verkeerswethouder sinds maart en regiobestuurder verkeer en vervoer van het Stadsgewest Haaglanden. Daarvoor was hij wethouder economie (2004-2006), fractievoorzitter van de VVD (2002-2004)


Bericht geplaatst op maandag 5 januari 2009
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van woensdag 17 januari 2007
Meer nieuwsberichten over | Politiek | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |