ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1607 / 1608 / 1609 >

HTM belooft reizigers hogere frequentie op tramlijnen naar Zoetermeer

vrijdag 11 april 2008

Het is een veelgehoorde uitspraak onder reizigers die geregeld pendelen tussen Zoetermeer en Den Haag. Ga je met Randstadrail? Dan is het de vraag wanneer en óf je überhaupt aankomt op je plaats van bestemming.

Het nieuwe openbaarvervoersysteem dat Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam met elkaar verbindt, is kwetsbaar. Sinds Randstadrail in oktober 2007 weer rijdt, treden er geregeld storingen op. Sneltrams komen stil te staan, met als gevolg veel vertraging en ergernis bij reizigers. Die ergernis slaat al snel om in frustratie als ook de reizigersinformatie in de trams en op de perrons het laat afweten.
HTM-directeir Piet Jansen, verantwoordelijk voor het personenvervoer op Randstadrail, herkent de problematiek. Vooral afgelopen maand sloeg het noodlot toe. Een wisselstoring en stormweer legden het sneltramverkeer plat. "Als het hard gaat waaien en het gebied rond de Hoftoren wordt afgesloten voor het tramverkeer, dan is dat een absolute ramp," zegt Jansen. "Juist hier kruisen onze noord-zuid- en oost-westverbindingen elkaar."
Het slechte weer was pure overmacht, maar was niet de oorzaak van de storingen. Jansen: "Het grootste probleem zijn de wissels. We spreken van zware omlopen. Dat betekent dat de wissel maar langzaam omgaat. Voertuigen kunnen niet doorrijden, met alle gevolg van dien."
Van de 62 wissels op het Randstadrailtraject tussen Zoetermeer en Den Haag vertonen er zes nukken. De wissel bij de halte Leidschenveen –in HTM-kringen wissel 861 genoemd– is de grootste lastpak. Uitgerekend hier komen de sneltrams van de Erasmuslijn naar Rotterdam en de Zoetermeerse lijnen 3 en 4 samen. De technici hebben geen verklaring voor de haperingen. "Er is een camera op 861 gezet die vastlegt hoe de wissel zich gedraagt. We zijn er vooralsnog niets wijzer van geworden. Is voor eind van de maand niet duidelijk wat de oorzaak is, dan vervangen we de wissel."
De ironie wil dat uitgerekend de wissels de bottleneck waren bij Randstadrail. Pas toen de onafhankelijke Inspectie Verkeer en Waterstaat in oktober 2007 het sein 'veilig' gaf, mochten de sneltrams mét passagiers gaan rijden. "Er is nu geen gevaar voor de reizigers," haast Jansen erbij te zeggen. "De beveiliging rond de wissels functioneert."
Komt het ooit nog goed met Randstadrail, vraag je je af. Jansen houdt zich vast aan een ongeschreven regel binnen de openbaarvervoerwereld, dat nieuwe systemen een jaar nodig hebben om goed te kunnen functioneren. De HTM-directeur is 'niet geheel ontevreden' over Randstadrail. "Eind deze maand rijden we alweer een halfjaar. Geloof me, we krijgen steeds meer routine in het onderhoud en de bediening."
Waar het nog wel misgaat, is bij de interne communicatie. Het kan gebeuren dat sneltrams uitvallen en reizigers geen flauw idee hebben wat er aan de hand is. Menigeen heeft weleens in een voertuig gezeten of op een winderig perron gestaan, verstoken van elke informatie. Een onaanvaardbare situatie, vindt ook Jansen. "We gaan zeker stellen wie wat doet bij een storing of stremming. Komt de informatie bij het personeel buiten terecht en wordt dat vervolgens wel omgeroepen?" Dat klanten een 5,3 geven aan de wijze waarop de HTM informatie verstrekt over vertragingen en stremmingen, is dan ook niet zo verwonderlijk. In hetzelfde onderzoek onder een groep abonnementhouders geven de klanten een 7,3 aan Randstadrail als geheel. "Voor in- en uitstapmogelijkheden krijgen we zelfs een 8,2. ik geef zelf niet meer dan een zes aan Randstadrail en dat moet een acht worden. Waarom nu een zes? Omdat wij als HTM'ers alles zien, ook die ene storing laat op de avond."
Jansen wil geen termijn noemen waarop de problemen met de wissels en de reizigersinformatie zijn opgelost. Wel zegt hij toe –als veiligheidstesten in de komende maand goed uitpakken– dat de frequentie vanaf september omhoog gaat. Voortaan rijdt er dan elke vijf minuten een sneltram. Dat betekent dat er op het samenloopgedeelte van de lijnen 3 en 4, tussen de stadscentra van Den Haag en Zoetermeer, elke 2,5 minuut een tram passeert. "Ik zeg weleens tegen reizigers: je kunt beter in Randstadrail zitten dan in de auto op de A12. Jullie hebben straks het beste vervoerssysteem van Nederland." Even aarzelt Jansen, om af te sluiten met een glimlach: "Straks, aan het einde van het jaar dus."

Tot nu toe
In juni 2006 rijdt de Zoetermeer Stadslijn van NS zijn laatste rondje. De bedoeling is dat de HTM in september de exploitatie overneemt. De eerste passagiers kunnen pas op 29 oktober 2006 met de sneltrams van Randstadrail reizen over de Oosterheemlijn (van De Uithof naar de wijk oosterheem). In november 2006 gaat het flink mis met Randstadrail. Na een ontsporing bij de halte Forepark, waarbij zeventien gewonden vallen, legt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) het sneltramverkeer stil.
Na uitgebreide testritten geeft de IVW in oktober 2007 het sein veilig en mag Randstadrail weer van start tussen Den Haag en Zoetermeer.
Na veel storingen in december vanwege de winterkou gaat het begin 2008 beter. In maart slaat het noodlot weer toe met wisselstoringen en stormweer.

Dagboek van een reiziger: 'Slecht weer betekent vertragingen'

Lennert Hut, medewerker van het Algemeen Dagblad, reed van december 2007 tot maart 2008 met Randstadrail. Hij hield zijn ervaringen bij in een dagboekje.
Een breekbaar systeem dat nog niet is verlost van zijn kinderziektes. Dat is de indruk die achterblijft na een paar maanden reizen met Randstadrail in de spits tussen Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg. Het gaat vaak mis bij slecht weer en daarbovenop komen de vele incidenten. Op 7 december 2007 gooit het slechte weer roet in het eten. Door blikseminslag, zware regenval en wind is er op het hele traject langdurige vertraging. Precies een week later ligt de schuld bij het materieel; een kapot voertuig bij station Stadhuis blokkeert de doorgang, midden in de avondspits. Drie dagen later, op 17 december, is een stroomstoring de boosdoener. Als gevolg hiervan puilen de voertuigen uit met mokkende reizigers. Op het traject Voorweg-Forepark gaat het vaker fout. Op 18 december staat een voertuig zonder een mededeling van de bestuurder stil in het weiland. Het gebrek aan uitleg ergert de reizigers.
In maart gaat het hopeloos mis. Een spoedreparatie op 13 maart bij, alweer, station Forepark zorgt voor een vertraging van een dik kwartier. De volgende dag melden de borden dat er een stremming is geweest. Het is erg slecht weer. Wee vertraging. De 21ste zijn er de hele middag en avond forse storingen. De omgeving van de Hoftoren is weer afgezet vanwege harde wind. Dan weet je het wel. Als Randstadrail rijdt zoals het moet, hoef je nooit lang te wachten in de spits. Om de paar minuten stopt er een voertuig en met geluk heb je een zitplek. De gelijkvloerse instap van perron naar voertuig werkt wel, vooral voor moeders met kinderwagens. Op de deuren zit een tweede knop om de bestuurder te laten weten dat een kinderwagen of rolstoel mee moet, zodat de deuren langer openblijven. Het is een van de best bewaarde geheimen van het vervoermidden, want de knop wordt zo goed als nooit ingedrukt.

Henk Mulder (42): 'Meer informatie'
Neemt: lijn 4 vanuit Den Haag naar de Willem Dreeslaan in de Zoetermerse wijk Oosterheem (woon-werkverkeer).
"Het is een uitkomst zolang hij rijdt. Vroeger moest ik een paar keer overstappen. Nu wordt ik makkelijk van deur tot deur afgezet. Jammer genoeg komt het te vaak voor, zo'n 15 procent, dat de tram tien minuten stilstaat. Of dat Randstadrail helemaal niet verder rijdt. Ik zou het erg op prijs stellen als de bestuurder ons daarover zou informeren."
Tip: Vertel reizigers waarom Randstadrail stilstaat en hoe lang het nog gaat duren.

Shivani (19): 'Makkelijker reizen'
Neemt: lijn 4 vanaf het Spui in Den Haag naar Zoetermeer (niet voor het werk).
"Het is echt handig dat je nu met één kaartje vanuit Zoetermeer helemaal naar het centrum van Den Haag kunt reizen. Zelf heb ik niet zoveel last van storingen. Maar ik reis bijna nooit tijdens de spits en gebruik Randstadrail ook niet om naar mijn werk te gaan. Misschien dat het verschil maakt. Een voordeel ten opzichte van de gewone tram vind ik wel dat mensen met een kinderwagen en een rolstoel makkelijk in en uit kunnen rijden."
Tip: Meer beenruimte, de afstand tussen de stoeltjes is nu erg minimaal.

Zahra (42): 'Vaak te laat'
Neemt: lijn 3 van het Spui naar de Valkenboslaan in Den Haag (woon-werkverkeer).
"Als in Randstadrail-lijn 3 neem, heb ik een rechtstreekse verbinding naar mijn werk. Toch neem ik 's ochtends een omweg met twee verschillende trams om er zeker van te zijn dat ik op tijd kom. Het is me te vaak gebeurd dat Randstadrail niet kwam opdagen en dat ik te laat was op mijn werk. Als ik 's avonds naar huis ga, neem ik wel Randstadrail. Dan maakt een extra kwartiertje niet zoveel uit."
Tip: Laat op het internet actuele reizigersinformatie zien. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn.


Bericht geplaatst op zondag 1 februari 2009
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van vrijdag 11 april 2008
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |