ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1610 / 1611 / 1612 >

Boze chauffeur houdt regio in de greep

zaterdag 7 juni 2008

Met de bus van Zoetermeer naar Delft? Vergeet het maar. Westlanders die willen winkelen in Rotterdam? Neem maar een taxi. Al een week houden de stakingen in het streekvervoer de Haagse regio in de greep.

En het einde is nog niet in zicht. De buschauffeurs van vervoerder Connexxion houden de poot stijf. Gesteund door de vakbonden zijn ze op zoek naar een betere cao. "Ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren," zegt Wyb Kusters van de Bedrijvenbond CNV. "Al het overleg met de werkgevers is tot nu toe stukgelopen. Het bod dat op tafel is gelegd, is gewoonweg onvoldoende. Het zou betekenen dat de chauffeurs enorm worden gekort op hun vrije dagen. Dat is echt onaanvaardbaar."
Hoewel de vakbonden en werkgevers niet met elkaar in gesprek zijn, verwacht Kusters dat op korte termijn weer informeel overleg wordt gestart. "Wij willen ook een oplossing. Staking is echt het ultieme middel. Maar misschien dat de acties de komende tijd weer wat publieksvriendelijker worden. Ik sluit helemaal niets uit."
Het stadsgewest Haaglanden, verantwoordelijk voor het streekvervoer, heeft geen middelen om een einde aan de staking te maken. "We zien op dit moment geen juridische mogelijkheden om de staking ongedaan te maken," zegt Ton Hilhorst, hoofd openbaar vervoer van Haaglanden. "Het kan zijn dat we ons daar in de toekomst op moeten gaan bezinnen. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de bonden en de werkgevers er gewoon samen uitkomen." Er is volgens Hilhorst geregeld contact tussen Haaglanden en Connexxion. "Maar we zijn natuurlijk geen partij in het conflict. We hopen alleen dat het snel voorbij is."
De provincie Zuid-Holland gaf eerder aan de stakende vervoerders in de regio leiden een dwangsom van 250.000 euro per dag op te leggen. Maar Haaglanden is dit vooralsnog niet van plan. "We zien daar geen heil in," zegt Hilhorst. Toch is Connexxion gewaarschuwd. "Aan het eind van het jaar wordt altijd het meer- en minderwerk verrekend. We hebben de vervoerder al aangegeven dat we de stakingsdagen hier ook in gaan betrekken. Maar we moeten nog besluiten hoe we dat precies gaan doen."
En het inzetten van een andere vervoerder, zoals de HTM? "Dat is niet aan de orde," zegt Hilhorst. "Het inzetten van een andere vervoerder om de staking te breken, lijkt me zeer onverstandig. Het gaat ten slotte om besmet werk."

De buschauffeur: 'We zijn écht heel vastberaden'
Hagenaar Cees Walder (62) is buschauffeur bij Connexxion. Sinds 1 juni staakt hij. "Donderdag zijn we met z'n allen naar de Utrechtse Jaarbeurs gegaan. Dat was een geweldige manifestatie. Opnieuw is weer eens helder gemaakt hoezeer we eigenlijk door onze bazen worden gepakt. Onze atv-dagen mogen we ons niet laten afnemen."
"De rest van de week was druk. Veel heen en weer gereis om andere collega's een hart onder de riem te steken. En tussendoor een balletje gehakt."
"We realiseren ons best dat we een deel van het publiek pijn doen. Toch zijn er weinig negatieve reacties. En als er toch boze klanten zijn, proberen we heel kalm uit te leggen hoe de vork in de steel zit. Daarna is er vaak veel begrip."
"Ik ben al sinds 1967 buschauffeur. Ik ken dus het klappen van de zweep. In 1995 hebben we het tijdens een staking al eens negen weken volgehouden. Als het moet, doen we het deze keer ook weer. We zijn écht heel vastberaden."

Reiziger: 'gebrek aan informatie heel kwalijk'
Zoetermeerder Maarten Batenburg reist dagelijks naar zijn werk in Wateringen. Omdat bus 50 naar Rijswijk niet rijdt, moet hij nu, onder meer met RandstadRail, via Den Haag. "Ik ben daardoor drie kwartier langer onderweg," verzucht Batenburg. "Wat ik heel kwalijk vind is dat er geen enkele informatie hangt bij de bushaltes. Nog steeds moet ik mensen uitleggen dat er een staking is. Hang een paar A4'tjes op. Dat is een taak van vervoerder Connexxion, maar ook van de chauffeurs."
"De staking is maatschappij-ontwrichtend," vindt de Zoetermeerder, die ook woordvoerder is van de reizigersorganisatie Rover. "Ok, het land draait door. Mensen nemen nu noodmaatregelen. Rijden mee met collega's, nemen een paar dagen vrij of gaan op een ander kantoor werken. De Regiotaxi vervoert nu meer mensen en velen pakken de fiets. Het is lekker weer. Kijk maar naar de overvolle fietsenstalling op Randstadrailstations. Maar het moet niet langer gaan duren. De irritatie groeit."

De pleitbezorger: 'Mensen hebben wel sympathie'
's-Gravenzander Elco van Noort is als raadslid voor Progressief Westland pleitbezorger voor verbetering van openbaar vervoer in Westland. "Je merkt inderdaad weinig van de staking. Ik denk dat dat komt doordat de mensen die het slachtoffer zijn van deze staking niet het gevoel hebben dat ze iets kunnen veranderen aan de situatie. Ze ondergaan het gelaten omdat het een landelijke staking is. Bij een lokale staking zou er meer protest klinken van de reizigers."
"Een tweede reden waarom we weinig merken van onvrede is dat er volgens mij sympathie is voor de actie van de chauffeurs."
“Ik heb zelf nauwelijks last van de staking, ik stap meestal op mijn fiets om naar mijn werk in Delft te rijden. Het openbaar vervoer gebruik ik alleen als m'n band leeg is. Met de bus naar Delft betekent twee keer overstappen. Het zou mooi zijn als het openbaar vervoer in Westland zou verbeteren. Als iemand met het ov van Amsterdam naar Westland gaat, doet hij over het laatste stukje het langst."

Gedupeerden: 'Klachten over staking van chauffeurs komen vooral van 75-plussers'
De busstaking dupeert vooral de ouderen in ons land, constateert Arno Heltzel van ouderenbond Unie KBO. "Juist deze groep weet vaak geen alternatief vervoer te regelen." Dat is ook de reden dat de bond de actievoerders heeft gevraagd de staking zo snel mogelijk te beëindigen.
"De klachten komen volgens de bond vooral van 75-plussers. Zij zijn wat vervoer betreft vaak volledig afhankelijk van de bus," zegt Heltsel. Autorijden en fietsen is op die leeftijd vaak lastig.
Connexxion –een van de bedrijven waar de buschauffeurs het werk hebben neergelegd– zegt niets te kunnen doen om 'mensen in geval van nood toch op de plaats van bestemming te krijgen.' Het bedrijf zegt geen ander vervoer te kunnen inzetten volgens het stakingsrecht. Connexxion stelt daarnaast niet te kunnen doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod redelijk.
Reizigersvereniging Rover stapt naar de rechter wegens de staking in het streekvervoer. Afhankelijk van het verdere verloop van de zondag begonnen staking, zou het kort geding begin volgende week kunnen dienen, aldus Rover. Busreizigers worden volgens de belangenvereniging onevenredig gedupeerd door de acties. Vandaar dat Rover nu via de rechter wil proberen te bewerkstelligen dat het busvervoer wordt hervat.

Trams en bussen in Den haag rijden wél
De coa voor het streekvervoer is een andere dan die van het stadsvervoer. Waar de bussen van Connexxion dan ook stil in de remise staan, gaat het werk bij de HTM gewoon door. Na lang onderhandelen bereikten de vakbonen en HTM-directie begin vorige maand een akkoord voor een nieuwe cao. In het akkoord zijn onder meer afspraken gemaakt over een loonsverhoging van 3,5 procent. Dat betekent overigens niet dat de HTM'ers niet betrokken zijn. Volgens chauffeurs van Connexxion hebben hun Haagse collega's al enkele keren hun steun aan de acties betuigd.


Bericht geplaatst op dinsdag 3 februari 2009
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van zaterdag 7 juni 2008
Meer nieuwsberichten over | Stakingen | Bus algemeen

Lennart heeft op donderdag 10 september 2009 de volgende reactie geplaatst.

staking

alowa.
dat was ff kut
mn moeder werkt in de zorg, die mag toch ook niet staken?
anders gaan ze dood.
kutconnexxion

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |