ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 1645 / 1646 / 1647 >

'HSL-station reŽle optie'

dinsdag 31 maart 2009

De 75.000 inwoners van Lansingerland reizen vanaf hun eigen HSL-station naar Parijs en laten voor even hun elektrische auto staan.
Een jong stel loopt door het uitgestrekte Annie M.G. Schmidtpark en even verderop spelen 65-plussers een potje voetbal. Zo zou Lansingerland er in 2040 uit kunnen zien.

De gemeente presenteerde onlangs haar toekomstvisie 'Lansingerland, op weg naar 2040.' "Het is geen keurslijf voor ons beleid, maar meer een leidraad," legt burgemeester Ewald van Vliet uit. "We hebben voor dit jaar gekozen omdat ook het kabinet en de Greenport een visie voor 2040 hebben opgesteld. Het is belangrijk om met een vergelijkbare tijd te werken."

De tijd dat Lansingerland uit drie kleine dorpjes bestond is overigens allang voorbij. Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek zijn in 2040 samengesmolten tot ťťn plaats. Daarbij wordt het centrum van Berkel en Rodenrijs het hart van dit gebied. "Een plaats van 55.000 inwoners kun je geen dorp meer noemen." Bleiswijk blijft echter een dorp en groeit door tot maximaal 15.000 inwoners. Van Vliet: "Bleiswijk heeft duidelijk een eigen identiteit. Het houdt een vriendelijk, dorps karakter."

Een deel van het sociale leven zal zich in 2040 in het community center afspelen. "De mensen oriŽnteren zich op hun eigen wijk. Momenteel zijn veel voorzieningen verspreid, ze moeten meer gaan samenwerken." Gedacht moet worden aan een centrum met daarin bijvoorbeeld een gemeentelijk servicepunt, een bibliotheek, basisscholen, sportfaciliteiten en zorgorganisaties. Het moet ook een plek worden waar mensen elkaar ontmoeten. "Voorheen gebeurde dit in kerken. Er is nu een grote groep die zich niet verbonden voelt met een geloof maar wel met andere mensen wil spreken."

Hoeveel van dergelijke centra er moeten komen en hoe ze er precies uit gaan zien durft Van Vliet niet te zeggen. "Het is meer een richting die we op willen. Wellicht kan er wat gedaan worden rond het brede schoolconcept."

De mensen worden ook steeds mobieler. "Maar er is niet een eenvoudig antwoord om alles in goede banen te leiden. De auto blijft belangrijk, maar zal op elektriciteit rijden, zorgt niet meer voor fijnstof en maakt nauwelijks geluid."

Toch wint het openbaar vervoer aan belang. "Er zijn hier net twee Randstadrail-haltes geopend en er wordt goed gebruik van gemaakt. Je ziet dat als het railvervoer op goed niveau is, mensen het gaan zien als een reŽel alternatief voor de auto."

Belangrijk knooppunt voor het openbaar vervoer wordt Bleizo, het station waar Randstadrail 4, de A12 en de treinverbinding tussen Den Haag en Utrecht bij elkaar gaan komen. "Ook wordt de Zorolijn, de busverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam, aangelegd. Al is dit alleen voor de korte termijn een optie." In de toekomst moet een nieuwe Randstadrail-verbinding de rol van de bus op dit traject overnemen. De sneltramlijn vanuit de Zoetermeerse wijk Oosterheem wordt doorgetrokken tot Berkel en Bleiswijk en rijdt van daaruit door naar Rotterdam. Althans in de toekomstvisie van Lansingerland.

Bleizo moet tevens aan een station van de hogesnelheidslijn (HSL) worden gekoppeld. "Daar wordt nu misschien nog wat lacherig over gedaan. Maar als de zuidelijke vleugel van Randstad aan elkaar vast is gebouwd, is er maar ťťn plek waar alle soorten vervoer -bus, auto, trein, sneltram- kunnen samenkomen: Bleizo. Over dertig jaar is een HSL-station hier, aan de rand van het stedelijk gebied, een heel reŽle optie."

Maar hoe groot is de kans dat alle plannen daadwerkelijk worden verwezenlijkt? "Hoe verder in de tijd, hoe moeilijker het wordt te voorspellen. Een deel zal werkelijkheid worden, een deel niet. Zo bestond twintig jaar geleden internet nog niet, nu is het niet weg te denken. Ook in de komende 31 jaar zullen nieuwe dingen een enorme impact op ons leven hebben."

Ook de economische crisis werd een jaar geleden nog niet voorspeld. "Een periode van 31 jaar heeft zo zijn ups en downs. We gaan nu een recessie in, maar de economie zal ook weer aantrekken. We moeten door de crisis heen kijken en ons richten op de lange termijn."


Bericht geplaatst op vrijdag 3 april 2009
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van dinsdag 31 maart 2009
Meer nieuwsberichten over | Zoro-lijn | Hogesnelheidslijn | Station Lansingerland-Zoetermeer

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privť een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |