ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 2066 / 2067 / 2068 >

Klaar voor toenemende reizigersstroom

maandag 1 juni 2009

RandstadRail rijdt nu ongeveer anderhalf jaar. En het bevalt, zo blijkt. Het aantal reizigers nam vorig jaar sterk toe. De prognoses zijn zelfs overtroffen. Kan RandstadRail al die reizigers nog aan? "ja hoor", stellen Peter van der Tuin en Ed Kroet (verkeerskundigen bij de gemeente Zoetermeer) gerust, "RandstadRail is straks helemaal klaar voor de toenemende reizigersstroom."

RandstadRail maakte een moeilijke start. Na de ontsporingen in november 2006 liep het project bijna een jaar vertraging op. Die vertraging is nu dus ingehaald. In maart 2008 maakten 75.000 reizigers dagelijks gebruik van de OV-verbinding tussen Zoetermeer en Den Haag, in het najaar van 2009 waren dat er al 94.000. Ook de waardering voor RandstadRail is hoog, zo blijkt uit recent onderzoek. Reizigers beoordeelden het vervoermiddel met een 7,3, het hoogste cijfer dat binnen het onderzoek aan een vervoermiddel gegeven werd.

Hogere frequentie
Het grote reizigersaantal is volgens Peter en Ed met name te danken aan de hoge frequentie waarmee RandstadRail rijdt. "Reizigers hoeven nooit lang te wachten, dat is de grote kracht van RandstadRail. Nu rijden er 20 voertuigen per uur. Eerder werd er al gereden met 24 voertuigen per uur, maar dat zorgde voor een knelpunt op het 'samenloopdeel', het baanvak in Leidschenveen waar ook de Erasmuslijn uit Rotterdam rijdt. Door onvoorziene beperkingen in de spoorbeveiliging ontstonden er files op het spoor." Er wordt nu gewerkt aan enkele aanpassingen, zodat er straks probleemloos meer voertuigen kunnen rijden. Eind dit jaar moeten het er weer 24 per uur zijn.

Extra voertuigen
Reizigers kunnen gerust zijn: met de hogere frequentie blijft comfortabel reizen gegarandeerd. Het huidige succes van RandstadRail vraagt echter om verder vooruit denken. "Mensen reizen graag met RandstadRail en door de groei van Oosterheem en Leidschenveen zal het aantal reizigers blijven toenemen. Daarom zijn alvast nieuwe voertuigen besteld. Die versterken eerst het lokale tramnet in Den Haag, en kunnen zodra dat nodig is ingezet worden op de lijnen 3 en 4 van de RandstadRail."

Toegankelijkheid verbeteren
Hoewel RandstadRail over het algemeen gezien wordt als een prettig vervoermiddel, zijn er wel nog wat kritiekpunten. "Gelukkig zijn de wisselstoringen die in het begin regelmatig optraden opgelost door problemen met de wisselaandrijving aan te pakken. Mensen ondervinden nog wel veel overlast van incidentele storingen. Een stroomvoorziening heeft grote impact en zorgt voor flinke vertragingen, maar dat komt helaas zo nu en dan voor, net zoals vertragingen op het spoor of bijvoorbeeld files op de snelweg. Verder heeft RandstadRail al een grote stap voorwaarts gezet op het gebied van toegankelijkheid. Maar we zijn er nog niet. De ruimte tussen het perron en het voertuig is op een aantal plekken nog te groot. Daar wordt op dit moment aan gewerkt, zodat ook dat probleem straks verleden tijd is."

Bleizo
Momenteel wordt ook gewerkt aan het doortrekken van lijn 4, de Oosterheemlijn. Het is de bedoeling dat de RandstadRail over enkele jaren zijn eindpunt krijgt bij station Bleizo, een nieuw NS-station aan de spoorlijn Den Haag - Gouda. RandstadRail biedt de reizigers vanuit Oosterheem dan een goede aansluiting op de trein. RandstadRail krijgt ook een halte bij het Van Tuyllpark, zodat de daar bestaande en nieuw te ontwikkelen recreatievoorzieningen goed per openbaar vervoer bereikbaar zijn.


Bericht geplaatst op zaterdag 3 september 2011
Letterlijk bericht Stadsmagazine Zoetermeer van juni 2009
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |