ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 219 / 220 / 221 >

Eindelijk start aanleg RandstadRail

vrijdag 15 november 2002

Eindelijk is vandaag de aanleg begonnen van RandstadRail. Als het goed gaat, kunnen bewoners van de nieuwste buitenwijk van Zoetermeer in de herfst van 2006 (zonder overstappen) per sneltram naar de Haagse schaatsbaan De Uithof.Een paar later volgt een tweede fase. Dan kunnen Vinex-bewoners uit Leidschenveen of Pijnacker bij voorbeeld in één ruk naar de 'Koopgoot' van Rotterdam.
Want dat is de formule voor RandstadRail: een sneltramverbinding in de driehoek Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam, die veel meer gaat bieden dan de huidige NS-boemels op de bestaande Sprinterlijn en de Hofpleinlijn. De NS ruimt over een paar jaar het veld op deze twee trajecten. De stadsgewesten Haaglanden en Rotterdam nemen het heft dan over. Zij gaan samen de exploitatie verzorgen van hun sneltrams, die om de 10-15 minuten zullen gaan rijden. Grotendeels gebeurt dat over de bestaande sporen van de Sprinterlijn en de Hofpleinlijn. Maar er kan om te beginnen veel vaker worden ingestapt, dan nu mogelijk is met het schamele dienstrooster van de NS. Maar er wordt meer geboden. Bewoners van diverse Vinex-wijken krijgen hun eigen nieuwe station aan de RandstadRail-lijnen. In Haaglanden betekent dat tussen 2006-2009 eindelijk railvervoer voor Zoetermeer Oosterheem, Leidschenveen, Ypenburg/Nootdorp en Pijnacker Zuid. Ook Voorburg en Leidschendam en de omgeving van de Prinses Beatrixlaan in Den Haag profiteren mee. Zij krijgen vernieuwde stations. Bovendien -en dat is steeds het lastige punt geweest- worden de sneltrams op den duur verder de binnensteden van Den Haag en Rotterdam ingeleid.
Eendrachtig gaven de Haagse verkeerswethouder Bruins en zijn Rotterdamse collega Huls vanmiddag in één van de Vinexwijken, Leidschenveen, het startsignaal voor dit kostbare en ook ingewikkelde totaalproject van RandstadRail. De vijftien jaren hiervoor is tussen hun politieke voorgangers veel geharrewar geweest over de beste opzet en de beste meterieelkeuze. Dat leek compleet vergeten. Vooral overheerste de opluchting, dat nu eindelijk aan de slag kon worden gegaan.
De startceremonie vandaag in Leidschenveen ging om de bouw van een belangrijk OV-knooppunt in die wijk.
De sneltramlijnen Zoetermeer - Den Haag en Den Haag - Rotterdam komen daar straks samen. Vanuit dit punt kunnen reizigers dus alle kanten uit, naar het hart van de winkelcentra in de Haagse én Rotterdamse binnenstad, maar ook naar De Uithof en eventueel ook naar Rotterdam Zuid. Allemaal zonder overstap. Bovendien krijgt ook tramlijn 19 een halte op dit OV-knooppunt. Deze tramverbinding moet gaan lopen tussen Delft en Leidschendam-Voorburg, via de wijken Ypenburg en Leidschenveen. De financiering van lijn 19 is overigens nog niet helemaal rond. Het tramspoor van lijn 19 zal tussen Delft en Ypenburg over rijksweg 13 (Den Haag - Rotterdam) heen gaan, vervolgens tussen Ypenburg en Leidschenveen onder rijksweg 12 (Den Haag - Gouda) en Leidschenveen onderlangs het sneltramspoor van RandstadRail doorgaan. Op dit centrale OV-knooppunt komen verder een busstation en een fietsenstalling.
"Op juli 2006 gaan de eerste RandstadRail-voertuigen rijden", kondigde Bruins vanmiddag aan. Dat wil zeggen: op het traject tussen Den Haag en Zoetermeer, inclusief de wijk Zoetermeer Oosterheem. Vermoedelijk pas tegen 2008 gaan de snelle RandstadRail-voertuigen ook rijden op het andere hoofdtraject: tussen Den Haag Centraal, Nootdorp, Pijnacker en Rotterdam. De bedoeling is dat station Hofplein, nu nog het eindpunt van de huidige NS-lijn op dit spoor, als eindpunt gaat verdwijnen.
Rotterdam gaat een spoortunnel boren die reizigers uit de Haagse regio op den duur rechtstreeks naar Rotterdam Centraal leidt en verder ook zonder overstappen naar de Koopgoot/Lijnbaan en Rotterdam Zuid. Dat wordt de laatste fase van het RandstadRail-project.

Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer 15 november 2002

Aanleg van Randstadrail nu definitief

door Henk de Kat
De aanleg van 'Randstadrail', een sneltram tussen Den Haag, Zoetermeer, Pijnacker/Nootdorp en Rotterdam, gaat definitief door. De gemeenten en het rijk zijn het eens geworden over de financiering. De Haagse wethouder Bruins (Verkeer) en zijn Rotterdamse collega Hulman hebben hierover gisteren een principeakkoord gesloten met minister De Boer (Verkeer en Waterstaat). De twee wethouders zouden vanmiddag het officiële startsein geven voor de bouw van het eerste nieuwe Randstadrail-station in de Vinex-wijk Leidschenveen. De komst van een sneltramverbinding werd op Prinsjesdag plotseling twijfelachtig, wegens gebrek aan geld bij het rijk. Minister de Boer zegde echter in het gesprek met de stadsbestuurders toe dat hij begin december een rijksbijdrage van 785 miljoen euro zal betalen. Met die subsidie, aangevuld met kleinere bijdragen vanuit de Haagse en Rotterdamse regio zelf, zijn de aanlegkosten van Randstadrail gedekt. In het gesprek met de minister werd verder een belangrijke stap gezet voor de financiering van rijksweg A4 door Midden-Delfland (Den Haag-Rotterdam). De regio's Haaglanden en Rotterdam zullen voor die weg 140 miljoen euro aandragen. Dat geld komt bovenop de 118 miljoen euro die het rijk al had toegezegd voor de A4. De 140 miljoen euro moet worden gehaald uit potjes met rijksgeld die eigenlijk waren bedoeld voor andere verkeersplannen in de Haagse en Rotterdamse regio. Daarin moet dus worden geschrapt: in Haaglanden voor 40 miljoen, in Rotterdam voor 100 miljoen. Bruins, die ook portefeuillehouder van verkeerszaken is in heel Haaglanden, heeft gekozen voor uitstel van een nieuwe autoverbinding vanaf rijksweg A13 naar de Haagse binnenstad ('Trekvliet-tracé'). Dit wegenplan wordt nu opgeschort tot vermoedelijk 2015. Uitstel van de Trekvliet-plannen levert niet alleen een 'Haagse' miljoenenbijdrage op voor de A4, maar ook komt uit die pot een som van 65 miljoen euro vrij voor vernieuwing van treinstation Den Haag CS. "Daarmee kunnen we een terminal bouwen die het voor passagiers straks veel makkelijker maakt om over te stappen tussen trein, tram, bus, taxi en Randstadrail."

Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer 21 november 2002

Starthandeling RandstadRail

Donderdag 21 november geven de portefeuillehouders mr. drs. B.J. Bruins van het stadsgewest Haaglanden en S. Hulman van de stadsregio Rotterdam het officiële startsein voor de aanleg van RandstadRail. De starthandeling vindt plaats bij het RandstadRail deelproject 'Onderdoorgang Leidschenveen' dat daarmee officieel van start gaat. Deze halte op de kruising van RandstadRail en de toekomstige lijn 19 -tevens een belangrijk verkeersknooppunt voor fiets, auto en voetgangers- is van groot belang voor de ontwikkeling van de Vinex-locatie Leidschenveen.

In 2006 moeten de treinen in Den Haag rijden, twee jaar later doet de verbinding ook Rotterdam aan. Donderdag gaven verkeerswethouders S. Hulman en B. Bruins van respectievelijk Rotterdam en Den Haag op de Vinexlocatie Leidschenveen bij Den Haag het officiële startsein voor de RandstadRail. Beide wethouders reageerden blij en opgelucht over de toezegging van De Boer. "Het is goed dat RandstadRail gewoon doorgaat zoals vorig jaar is afgesproken. Onder het bestuurlijk akkoord staat de handtekening van een minister. Het zou raar zijn als die handtekening nu niet zou gelden", aldus Hulman.

Het geld moet komen uit andere projecten van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Waar vandaan exact kon Hulman niet zeggen. "Volgende week praten we verder met de minister over welke MIT-projecten voorrang krijgen.".

Letterlijk bericht RandstadRail.nl

Zoetermeer blij met strak tijdschema RandstadRail

"De trein rijdt in 2006", reageert verkeerswethouder Edo Haan blij op de overeenkomst tussen de stadsregio's van Rotterdam en Den Haag, om RandstadRail toch op schema te houden. Op Prinsjesdag leek het erop dat het nieuwe railsysteem later opgeleverd zou worden.
Wethouder Haan reageert dan ook verheugd op het besluit van de stadregio's om RandstadRail toch volgens schema aan te leggen. "Tijdens Prinsjesdag bleek dat het project twee tot vier jaar zou opschuiven. Dat is van de baan. Het oorspronkelijke plan wordt nu uitgevoerd."
Vanmiddag (donderdag 21 november 2002) startte de bouw van station Leidschenveen bij de Haagse nieuwbouwwijk. Dit station zal onderdeel uitmaken van de lijn tussen Zoetermeer en Den Haag. Het is echter de vraag of dit station eind 2004 al in gebruik genomen kan worden.
"Ik wacht nog altijd op een reactie van de NS op mijn vraag hoeveel zo'n vervroegde openstelling gaat kosten. Pas daana kan ik bekjken of het die prijs waard is", zegt verkeersbestuurder Bruno Bruins van het stadsgewest Haaglanden. "Het probleem is dat de NS-treinen en het toekomstige RandstadRailmaterieel een verschillende perronhoogte vragen. We zouden dus voor die periode van anderhalf jaar extra voorzieningen moeten treffen, en de vraag is nu wat dat gaat kosten."
Net als de bewoners van de nieuwbouwwijk, drong ook Zoetermeer er al op aan om 'Leidschenveen' in 2004 open te stellen.

Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer 21 of 22 november 2002


Bericht geplaatst op zondag 23 november 2003
Bron: zie bericht
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |