ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 2421 / 2422 / 2423 >

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognoses

vrijdag 31 januari 2014

Randstadrail, het vlaggenschip van het regionaal openbaar vervoer, trekt veel minder reizigers dan verwacht. Na een hoopvol begin is de groei van het aantal reizigers de afgelopen jaren nagenoeg tot stilstand gekomen. De aantallen blijven ver achter bij de prognoses.

Dagelijks stappen circa 94.000 reizigers de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer in. Dat is fors meer dan toen er op het traject nog een Sprinter reed, maar bij de start luidde de prognose dat Randstadrail bijna 110.000 reizigers zou trekken. In werkelijkheid ligt het aantal dus 17 procent lager.

Opvallend is dat na een aanvankelijk groot succes de groei er nagenoeg uit lijkt te zijn. Tussen 2009 en 2013 steeg het aantal reizigers met slechts 1,6 procent. En dat terwijl het autogebruik de afgelopen jaren veel forser steeg, zo bleek uit eerder onderzoek.

De stagnatie is des te opmerkelijker, omdat het netwerk de laatste jaren ook nog is uitgebreid. Zo kwamen er in Zoetermeer drie nieuwe haltes en vier kilometer nieuw spoor bij en kwamen er in Leidschenveen nog eens twee nieuwe haltes bij.

Het stadsgewest noemt een aantal oorzaken voor het achterblijven van de groei. "Zo heeft de economische crisis nogal wat gevolgen gehad," zegt een woordvoerster van het stadsgewest Haaglanden. "Er zijn minder woningen gebouwd dan verwacht. Dat betekent ook minder potentiële reizigers."

Niet gelukt
Daarnaast rijdt Randstadrail minder vaak dan waar vooraf op was gehoopt. "We wilden 24 keer per uur een voertuig laten rijden, maar dat is niet gelukt." Ook had het stadsgewest verwacht dat een groter aantal reizigers dat gebruik maakt van lijn 6 zou kiezen voor Randstadrail. Volgens de woordvoerster zijn er voor de komende jaren geen prognoses gemaakt. "We mikken op 1 ŕ 2 procent reizigersgroei per jaar."

De aanleg van Randstadrail kostte zo'n 1,1 miljard euro. Na een moeizame aanloopperiode werd de dienstregeling in 2007 opgestart.


Bericht geplaatst op maandag 17 februari 2014
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van vrijdag 31 januari 2014
Meer nieuwsberichten over | Tram algemeen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |