ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 311 / 312 / 313 >

Groene Hart Hopper rijdt

dinsdag 1 juli 2003

Midden-Holland heeft er sinds maandag een extra vorm van openbaar vervoer bij, de zogeheten Groene Hart Hopper. Het betreft een nieuw vervoerssysteem voor met name gehandicapten en ouderen, maar de belbus biedt ook een oplossing voor mensen die in gebieden wonen waar doorsnee openbaar vervoer niet of nauwelijks rijdt.

De officiële startschot van de 'hopper', die in ambtelijk jargon 'collectief vraagafhankelijk vervoer' (cvv) heet, werd gisteren in het Bergambachtse hotel De Arendshoeve gelost door diverse overheden en instanties. De belbus, die vanaf vandaag op afroep reizigers tot in de verste uithoeken van de regio en even daarbuiten kan vervoeren, werd door de aanwezigen geenszins een experiment genoemd. Wel een prefecte aanvulling op wat al aan openbaar vervoer beschikbaar is.
De provincie Zuid-Holland, initiatiefnemer van het cvv en met een bijdrage van jaarlijks vier miljoen euro de grootste geldschieter, stuurde J.H. Brouwer naar het feestje die eerder die dag een soortgelijk vervoerssysteem in de Alblasserwaard (de Molen Hopper) had gedoopt. Hij prees de hopper, die is ontstaan na vele jaren, soms stroef overleg tussen de provincie, gemeenten in Midden-Holland, verschillende belangenorganisaties, vervoerders en andere betrokkenen. Minder positieve woorden had hij over voor het nieuwe kabinet dat de vinger op de knip houdt voor uitbreidingen van of alternatieven voor het openbaar vervoer. "Voor de provincie is bereikbaarheid echter een groot goed. Zuid-Holland hoopt met de miljoeneninvestering mobiliteit te garanderen voor iedereen die daarvan gebruik wil maken", aldus Brouwer.
Adjunct-directeur Frank Jansen van vervoerder Connexxion, nauw betrokken bij de belbus, zei dat het bedrijf streeft naar 95 procent ritten die op tijd rijden. "Ons streven is natuurlijk meer". Hij kondigde aan dat voor eind 2003 alle voertuigen van Connexxion, dus ook de belbusjes, zullen worden uitgerust met een apparaat dat chippasjes kan lezen. Ook dat de hopper in de toekomst moet aansluiten op vergelijkbare vormen van openbaar vervoer buiten de regio. "Die zijn nu nog niet goed op elkaar afstemd."

De Nederlekse wethouder en bestuurslid van de Stichting CVV, R. van de Haterd, stelde vast dat het een wonder is dat de belbus er nu toch echt is gekomen. Feitelijk had de Groene Hart Hopper al vorig jaar moeten rijden. Slepende gesprekken over de financien met gemeenten (de andere voorname investeerders), de gemeenteraads- en landelijke verkiezingen en een langdurige periode van aanbesteding, zorgden volgens Van de Haterd voor veel vertraging. "Maar door veel overtuigingskracht", sprak hij tot S. Meijer, projectleider cvv in Midden-Holland, "is het uiteindelijk dan toch gelukt."

Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer 1 juli 2003

GroeneHarthopper vervangt lijntaxi's

Sinds 1 juli 2003 zijn de lijntaxi's 675 (Moerkapelle - Zevenhuizen - Nieuwerkerk - Rotterdam Alexander) en 677 (Gouda - Moerkapelle - Zevenhuizen - Zoetermeer) vervallen. Vanaf dit moment rijdt in dit gebied de GroeneHarthopper.
De reguliere openbaar vervoerlijnen op deze trajecten, lijn 175 (Boskoop - Rotterdam Alexander) en lijn 177 (Gouda - Zoetermeer) blijven volgens de huidige dienstregeling rijden.
De GroeneHarthopper is het nieuwe Collectief Vraagafhankelijk Vervoerssysteem (CVV) in de regio Midden-Holland. Het is openbaar vervoer dat de reizigers van deur tot deur of van deur tot sterhalte vervoert en alleen op bestelling rijdt. De Hopper rijdt op werkdagen van 06:00 tot 01:00 uur en in het weekeinde van 07:00 tot 01:00 uur.
Voor meer informatie: 0900-6008008 (0,10 euro per minuut) of kijk op www.groeneharthopper.nl.

Letterlijk bericht uit de Postiljon van 3 juli 2003

'Wat krijg ik nu weer voor mijn deur, een hopper?'

door Marlies van Leeuwen
De Groene HartHopper rijdt nu ruim een week. De belbus brengt mensen van deur tot deur of van deur tot het reguliere openbaar vervoer. Ideaal, vooral voor ouderen, zo lijkt het. Werkt het ook in de praktijk? Een ochtendje hoppen met buschauffeur Colette van Dam.

Nieuwerkerk aan den IJssel - Met steun van de chauffeur klimt de Nieuwerkerkse mevrouw Hessels in het busje van de Groene HartHopper. Het busje stopt voor haar deur, bij de hoogbouwflats in de wijk Dorrestein. Mevrouw Hessels, een 65-plusser, kan en durft niet meer goed met het 'normale' openbaar vervoer te reizen. "Veel ouderen willen niet steeds aan hun kinderen vragen of ze ergens naar toe kunnen worden gebracht. Dan zeggen ze tegen me dat de kinderen geen lekker borreltje kunnen nemen," lacht chauffeur Colette van Dam.

Van Dam werkte al langer als buschauffeur, eerder bijvoorbeeld bij het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) in Gouda. "Ik krijg nog steeds veel mensen in mijn bus die ik eerder al heb vervoerd. Dat zijn mensen met een CVV-pas, voornamelijk ouderen of gehandicapten die dus niet zo mobiel zijn. Wat nieuw is, is dat we voor iedereen rijden. Dus voor jong tot oud en van lopers tot rolstoelers." Voor reizigers die geen pas hebben, werkt de hopper iets anders dan voor de mensen mét pas. Het busje haalt je wel thuis op, maar de chauffeur brengt je vervolgens naar de dichtsbijzijnde sterhalte. Daar kun je overstappen op het gewone openbaar vervoer. Van deur tot deur kan wel, maar dan moet je fors betalen. Het vervoersgebied van de Groene HartHopper telt een aantal sterhaltes. Nieuwerkerk kent niet zo'n sterhalte. De dichtstbijzijnde is in Rotterdam.

Van Dam heeft vandaag nog geen ritten gehad met paslozen. "Het afgelopen weekend heb ik er wel veel gehad, ik heb wel zevenhonderd kilometer gereden. Veel mensen die de natuur in willen," vertelt de chauffeur. Ondertussen brengt ze mevrouw Hessels naar een vriendin in het Capelse verpleeghuishuis Rijckehove. Voorzichtig rijdt ze over de wegdrempels. "Ouderen hebben vaak botontkalking, die drempels zijn erg pijnlijk. Ik houd er altijd rekening mee. Daar krijgen we trouwens ook een opleiding voor."

Voor mevrouw Hessels is de hopper een uitkomst. "Ik heb geen auto en ik kan echt niet meer met een gewone bus. Ik word voor de deur opgehaald en ook weer afgezet, net als een taxi. Alleen dit is een stuk goedkoper." Ze moet voor het ritje 1,26 euro afrekenen. "Natuurlijk is het wel lastig dat je een uur van tevoren moet bellen, maar dan moet je goed uitrekenen hoeveel tijd je ergens voor nodig hebt."

De Nieuwerkerkse is een oude klant van het CVV. "Ik kreeg een brief in de bus. Daarin stond dat het vanaf nu de Groene HartHopper zou gaan heten. Ik dacht: 'Wat krijg ik nu weer voor mijn deur, een hopper? Is dat iets met allerlei tierelantijnen?' Maar het is gelukkig een gewoon busje. Wel een nieuwe trouwens, met een struisvogel op de buitenkant."

Computer
De volgende klant wacht al weer. Mevrouw Boegheim heeft het busje besteld. Dat ziet Van Dam op haar boordcomputer. "Heel handig, je krijgt de naam van de klant en het adres waar je ze moet ophalen." Ze klikt met de toetsen naar beneden. "En hier zie ik waar ze weer afgezet moeten worden. En in welke volgorde, want er zitten vaak meerdere klanten in een busje. We rijden echter nooit langer dan een kwartier om, dus de klanten zitten niet onnodig lang in de bus." Van Dam rijdt naar Gouda waar ze mevrouw Boegheim oppikt. Onderweg zwaait ze naar buschauffeurs van de reguliere lijndiensten. "Dat zijn mijn grote broers", lacht ze. De hopper is op tijd. "Ik mag een kwartier te vroeg of te laat zijn. Sommige klanten hebben het busje voor hetzelfde tijdstip besteld. De één haal ik dan vroeger op, de ander ietsje later, maar dat weten ze." Boegheim gaat naar haar kleindochter in Moordrecht. Omdat het warm is, doet Van Dam de blower iets harder aan. "Ik zet hem niet nog harder, want dan moet u gelijk weer naar de kapper," grapt ze. Mevrouw Boegheim lacht hartelijk. "Ik ben zo blij dat dezelfde chauffeurs zijn gebleven. Colette is een schat, ze helpt me heel goed. En dat je soms moet wachten, dat moet dan maar. Ik ga nooit van mijn leven meer met het gewone openbaar vervoer. Al die criminaliteit van tegenwoordig, dat vind ik maar eng." Als Van Dam op tijd haar klant heeft afgezet, vertelt ze over de mopperkonten die ze wel eens vervoert. Sommigen zijn gewoon nooit tevreden, stelt ze. "Het is gewoon een spelletje. Als mensen chagrijnig bij mij in de bus stappen, hoop ik dat ze met een lach weer uitstappen. Ik maak grapjes, maar alles wat ik zeg meen ik wel. Ik ben geen komediant."

Haagsche Courant


Bericht geplaatst op zondag 23 november 2003
Bron: zie bericht
Meer nieuwsberichten over | Regiotaxi

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |