ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 312 / 313 / 314 >

Niet goed vast in de Regiotaxi

woensdag 2 juli 2003

door Connie van Uffelen
Eenderde van de gebruikers vn de Taxibus, de Regiotaxi of andere speciaal vervoervoorzieningen in de regio Den Haag/Zoetermeer vindt dat hij of zij niet goed wordt vastgezet tijdens de rit. Ook voelt eenderde zich door onbehulpzaamheid van de chauffeur niet veilig tijdens het in- en uitstappen of bij het in- of uitrijden.

Dat blijkt uit 61 meldingen tijdens een meldweek 'veiligheid collectief vraagafhankelijk vervoer in de regio Den Haag/Zoetermeer.' Het Regionaal PatiŽnten en Consumenten Platform Den Haag, het Informatie en Klachtenbureau Gezondheidszorg en de Raad Welzijn Gehandicapten hielden deze week van 10 tot en met 13 juni 2003. Het eindrapport is vanmiddag overhandigd aan de Haagse wethouder Klijnsma en de Zoetermeerse wethouder Haan.
In totaal 58 mensen deden bij elkaar 61 meldingen over vooral de Regiotaxi, die vervoer in de hele regio verzorgt, en de Taxibus die door heel Den Haag en naar een aantal bestemmingen buiten Den Haag rijdt. De meeste melders kwamen uit Den Haag (30), Zoetermeer (19) en Leidschendam-Voorburg (9).

Vastzetten
Bijna 27 procent is bij de Taxibus niet tevreden over het vastzetten van hulpmiddelen als rolstoel en scootmobiel. Iets minder gebruikers van de Regiotaxi meldden dit tijdens de meldweek: 22 procent liet weten niet goed te zijn vastgezet met rolstoel of scootmobiel.
Over het vastzetten van de inzittende zelf is men juist meer ontevreden over de Regiotaxi. Zo'n 43 procent meldt in deze taxi niet goed te zijn vastgezet, tegenover 15 procent in de Taxibus. Zestien meldingen (vijfmaal Taxibus, elfmaal Regiotaxi) betroffen kapotte stoelen en gordels en de afwezigheid van goede vastzetsystemen.
Toch voelt tijdens de rit een meerderheid van 62 procent zich over het algemeen veilig. Daarbij speelt het rijgedrag van de chauffeurs trouwens wel een rol. Het feit dat mensen niet goed zijn vastgezet, ervaren zij pas als een probleem als zij door het rijgedrag gaan wiebelen, onderuit zakken, schuiven of bijna omvallen.

Gevallen
Twee mensen meldden dat zij achterover waren gevallen met de rolstoel doordat deze niet goed vaststond vanwege het brede formaat van de sportrolstoel. Zij hadden zich echter niet bezeerd. Twee personen raakte gewond door het omvallen een rolstoel, ondermeer na het losschieten van een moer.
De helft van de mensen die reageerden, is niet op de hoogte van de klachtenregeling van de betreffende vervoerder. De veiligheidsvoorschriften voor rolstoelinzittenden zijn bij veertig procent van hen niet bekend.
Volgens de onderzoekers lijkt een aantal meldingen voort te komen uit een onprofessionele houding van de chauffeur. Het betreft dan vooral behulpzaamheid, bejegening en rijgedrag. Naast veiligheid is vooral een lange wachttijd onderwerp van meldingen. Opvallend is dat veel mensen meldden dat dit vooral bij de terugreis het geval is. Op een tweede plek komt een onheuse bejegening van de chauffeur bij het name de Regiotaxi.
Het RPCP Den Haag en omstreken gaat er in een gesprek met betrokkenen op aandringen dat chauffeurs worden getraind in een correcte houding naar de klanten en in het vastzetten van speciale hulpmiddelen zoals 'sportrolstoelen'. Bovendien zouden in elke bus en taxi degelijke vastzetsytemen aanwezig moeten zijn, net als de belangrijkste veiligheidsvoorschriften.


Bericht geplaatst op zondag 23 november 2003
Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer van woensdag 2 juli 2003
Meer nieuwsberichten over | Regiotaxi

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privť een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |