ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 359 / 360 / 361 >

Stadslijn heeft problemen door gladde rails

dinsdag 4 november 2003

Het treinverkeer op de Zoetermeer Stadslijn ondervindt momenteel hinder van bladeren op de rails. Al sinds begin november wordt er vaak volgens de weekenddienstregeling gereden; elk uur twee treinen linksom en twee rechtsom. Spitsritten vervallen en er wordt met losse stellen gereden in plaats van koppelstellen. In het weekend werd er soms enkelspoor gereden.

Volgens ProRail Verkeersinformatie moeten de reizigers vandaag ook in de avondspits met lichte vertragingen rekening houden, omdat er Sprinters zijn uitgevallen. De wielen van deze treinstellen zijn door de gladde rails beschadigd en moeten worden vervangen.
Op 4 november stopten de treinen tot 12:00 niet op station Voorweg. De gladde rails maakte behoorlijk stoppen en wegrijden niet mogelijk. De helling richting Den Haag is elke herfst traditioneel een probleem. In principe is vooral het wegrijden richting Den Haag een probleem, omdat dan een 'aanloopje' nodig is. Er werd een bus ingezet tussen Voorweg en Centrum West.
Wie schetst echter mijn verbazing toen ik tegen twaalven ging kijken, en de treinen náár Den Haag en dus naar de helling gewoon stopte op Voorweg; en zo -met het blote oog en oor- te zien en horen zonder problemen snelheid maakte. De treinen uit Den Haag reden echter met een vaartje van 80/90 wel door. Lekker consequent en duidelijk voor de reiziger.
Overigens deden ze dit tot ná twaalven, dus niet tót 12:00 zoals gezegd en aangeplakt. Pas om 12:23 stopte de eerste trein Zoetermeer-in. De vervangende bus (met de tekst 'Geen Dienst', is ' NS-vervoer' nou zoveel moeite?) was natuurlijk ook al weg en kwam niet meer terug.

Onder de reizigers op Centrum West was vanmorgen sprake van zowel irritatie als berusting. Een van hen, Bert Scherpenhuijzen, heeft deze week, meer dan eens een vertraging van 15 à 20 minuten opgelopen. "Soms zaten de treinen zo vol dat je er een of twee moest overslaan. En als je dan eindelijk wel meekon, voelde je je als een haring in een ton."

Bericht bevat citaten uit de Haagsche Courant
Bericht toegevoegd op 23 november 2003

NS: maatregelen tegen vertragingen Sprinter

door René van Leusden
De Nederlandse Spoorwegen en ProRail hebben maatregelen op stapel staan die een eind moeten maken aan de voortdurende vertragingen op de Zoetermeerlijn. Een van de maatregelen is het aanpassen van een Sprintertrein zodat deze sandite op de rails kan aanbrengen.

Sandite, een mix van zand, roestvrij staal en gel die de rails stroever maakt, moet nu nog handmatig op de te gladde baanvakken van de Zoetermeerlijn worden aangebracht. Volgens woordvoerder H. van den Broek van de NS wordt er op dit moment in de NS-werkplaats te Leidschendam-Voorburg hard gewerkt aan deze trein. "Als het meezit, kan hij maandag worden ingezet. Dat is het streven, maar of het technisch lukt is nog de vraag."

Elders in Nederland zijn al treinen uitgerust met een sandite-installatie. Deze zijn echter niet geschikt voor de Zoetermeerlijn, doordat de ruimte tussen het spoor en de bovenleiding op deze lijn afwijkt van het landelijke spoorwegennet.
Sinds enkele weken worden reizigers in de spitsuren geplaagd door vertragingen op de Zoetermeerlijn. In de ochtend- en avondspits reden steeds hooguit zes Sprinters per uur, twee minder dan gebruikelijk. De andere stonden in de werkplaats met kapotte (lees: afgevlakte) wielen. De NS zijn vandaag begonnen met zeven Sprinters per uur in de spits. De verwachting is dat er morgen weer volgens het normale reisschema kan worden gereden: acht Sprinters in en vier buiten de spitsuren. Van den Broek: "Onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, daargelaten."
Op gladde rails kunnen de wielen bij optrekken en afremmen slippen en daardoor afvlakken. Gladde rails zijn vooral in de herfst een terugkerend probleem. De gladheid wordt veroorzaakt door een combinatie van condens, roest, lage temperaturen, rottende bladeren en vuile lucht.

Voorweg
Volgens NS'er Van den Broek is inmiddels een overzicht gemaakt van alle plekken op de Zoetermeerlijn waar makkelijk gladheid optreedt. In dat overzicht ontbreekt het baanvak bij station Voorweg niet. 'Voorweg' was eind vorige week bijna twee dagen gesloten, omdat vrijwel geen Sprinter er kon stoppen en optrekken zonder zijn wielen te beschadigen. Bij het station klimt het spoor enigszins, waardoor de wielen sneller slippen en afvlakken.

De NS is landelijk al enige tijd bezig alle treinen uit te rusten met een nieuw anti-blokkeringssysteem (abs) voor de remmen. 'Vierkante wielen' doen zich vooral voor bij de treinen die nog het oude abs-systeem hebben. Die operatie gaat volgend jaar door.
Een andere maatregel waarmee op dit moment nog wordt geëxperimenteerd is het uitrusten van treinen met 'slimme zandstrooiers'. Als de computer in de trein merkt dat de wielen slippen, spuit het apparaat gericht zand op de rails. In Nederland, maar niet op de Zoetermeerlijn, rijden drie treinstellen die van zo'n zandstrooier zijn voorzien.

Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer van 13 november 2003
Bericht toegevoegd op 25 november 2003

NS: 'We hebben alles weer onder controle'

door René van Leusden
Optimisme kan de mensen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) niet worden ontzegd. Na de weken dat de Sprinter vaker niet dan wel op tijd leek te rijden, zouden de ergste sores op de Zoetermeerlijn nu toch echt achter de rug zijn.

"We hebben alles weer onder controle", zegt NS-woordvoerder John Krijgsman. "Onvoorziene omstandigheden daargelaten, natuurlijk." Ook Theo van der Biezen, manager techniek van NedTrain, durft op grond van zijn ervaringen te stellen, dat de ergste problemen voorbij zijn. NedTrain is het onderdeel van de NS dat belast is met het onderhoud van treinen.
In de NS-werkplaats bij het Sprinterstation Leidschendam-Voorburg wordt de laatste tijd 24 uur per dag, zeven dagen per week doorgewerkt om afgevlakte treinwielen weer rond te slijpen. Dat gebeurt met de grootst mogelijke precisie op een zogenoemde kuilwielenbank. Ook in de NS-werkplaatsen in Zwolle, Onnen (Groningen), Amsterdam en Maastricht worden in de herfst continu treinwielen gerepareerd. Wielen kunnen afvlakken of ‘vierkant’ worden als een trein afremt op rails die spekglad zijn geworden door condens, roest en rottende bladeren. Dat de Zoetermeerlijn een grote leverancier van ‘vierkant wielen’ is, laat zich eenvoudig verklaren: er zijn in Nederland weinig trajecten waar de treinen zo vaak optrekken en afremmen als daar. Afgevlakte wielen kunnen het hele onderstel van de trein beschadigen als er te lang mee wordt doorgereden.
Het mag vreemd klinken, maar het probleem van te gladde rails en afgevlakte wielen is niet iets van de laatste tijd. "Veel mensen denken dat", beaamt Krijgsman. "Het verschijnsel bestaat al ik weet niet hoe lang. Maar de aandacht ervoor is pas echt in de herfst van vorig jaar ontstaan, toen er op één dag door extreme weersomstandigheden vierhonderd treinen uitvielen. Bij de NS zeiden we: 'Dit nooit meer'. Al moet je niet vergeten dat het vlieg- en autoverkeer net zo goed wel eens vast komt te zitten bij slecht weer."
De catastrofe op die herfstdag in 2002, heeft de NS tot een aantal maatregelen doen besluiten. Daarmee is tot in 2005 een investering gemoeid van 17 miljoen euro. Zo zijn vijftien treinen, ook een Sprinter, uitgerust met het geavanceerde ‘gladheidwaarschuwingssysteem’. Zo’n trein geeft als hij op een glad stuk rails rijdt, automatisch een sms-bericht door aan machinisten van andere treinen op dat traject. Die kunnen er dan rekening mee houden door op die plekken voorzichtiger te rijden. De Sprinters worden, zoals eerder in deze krant gemeld, bovendien uitgerust met een nieuw antiblokkeringsremsysteem, waardoor wielen op gladde rails minder snel blokkeren en afvlakken. Krijgsman: "Die operatie begint de komende maanden. De reiziger op de Zoetermeerlijn zal er deze herfst dus niet meer van profiteren." Volgens de woordvoerder zit de NS nu ook ‘wat ruimer’ in de reservetreinen en -wielen dan vorig jaar.

Gotcha
En dan is de hoop van de NS nog gevestigd op het gotcha-systeem in onder meer het spoor bij station Voorburg 't Loo. 'Gotcha' kan lichte afwijkingen, zoals afvlakkingen, in een treinwiel registreren en per satelliet aan de NS doorgeven. ProRail, die namens het rijk het Nederlandse spoorwegennet beheert, draagt zijn steentje bij door gladde rails te behandelen met sandite, een mengels van ijzerdeeltjes, zand en gel dat rails stroef maakt. ProRail zal sandite handmatig op de Zoetermeerlijn blijven aanbrengen. De NS meldde woensdag dat er vanaf volgende week een Sprinter zou worden ingezet die sandite op de rails zou kunnen spuiten. Het bericht werd gisteren herroepen. Het bleek iets te optimistisch.

Fotobijschrift
Op de kuilwielenbank van de NS-werkplaats in Leidschendam-Voorburg worden per uur gemiddeld twee afgevlakte treinwielen weer rond geslepen. De werkzaamheden gaan in de herfst 24 uur per dag door, ook gedurende de weekeinden.

Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer van 15 november 2003
Bericht toegevoegd op 25 november 2003


Bericht geplaatst op zondag 23 november 2003
Bron: zie bericht
Meer nieuwsberichten over | Ongeplande verstoringen tram | Sprinter / materieel

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |