ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 361 / 362 / 363 >

Werkzaamheden Stadslijn 9 november: geen trein maar lopen

zondag 9 november 2003

Zondag 9 november tot 19:00 worden de laatste restjes van het betonnen plateau boven Centrum West opgeruimd. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk. De Zoetermeer Stadslijn zal in het geheel niet rijden.
NS zet een bus in tussen station Zoetermeer/Driemanspolder en Centrum West. Op station Zoetermeer kan worden overgestapt op de treinen van/naar Den Haag Centraal; de Intercity's stoppen extra waardoor er 6x/uur een trein van/naar Den Haag rijdt. Reizigers op Voorburg 't Loo en Leidschendam-Voorburg moet er rekening meehouden dat er maar één trein per uur rijdt (de Hofpleinlijn) in plaats van vijf per uur normaal gesproken. Vanaf deze stations naar Zoetermeer dient men via Den Haag Centraal te reizen.

Er wordt NIET gezorgd voor vervangend vervoer naar de andere stations in Zoetermeer: Voorweg, Stadhuis, Palenstein, Seghwaert, Leidsewallen, De Leyens, Buytenwegh, Meerzicht, Delftsewallen en Dorp zijn alleen te voet te bereiken. Treinkaartjes zijn op 9 november weliswaar geldig op de stadsbus maar die rijden juist naar de wijken waar de Sprinter niet rijdt (Rokkeveen, Noordhove, Oosterheem).
Het is zo ver ik weet de eerste keer dat NS reizigers verwijst naar de voetenwagen bij geplande stremmingen. Een schandaal als je het mij vraagt: op 19 april 2000 reden er bij een vergelijkbare stremming elke 20 minuten bussen naar Den Haag en alle stations langs de krakeling. Bovendien zou er in principe een trein opgesloten kunnen worden in Zoetermeer: het lange perron langs de Konmar zou dan dienst kunnen doen voor een trein die dan tot aan Dorp rijdt.

De Leyens en Leidsewallen zijn nog enigzins te bereiken met bus 70 Centrum West - Noordhove (2x/uur, treinkaartje op zondag toegestaan), halte 't Lange Land. In de omgeving van Dorp en Delftsewallen rijdt buslijn 71/72 (beide elk uur) en streeklijn 170 naar Centrum West en station Zoetermeer en Zoetermeer Oost. Voor deze stations is uiteraard station Zoetermeer Oost ook een goede optie. Station Stadhuis is bereikbaar met bus 71/72, 75 en 173, maar ligt op loopafstand van Centrum West. Lijn 76 rijdt over de Australiëweg met aan de ene zijde de wijk Palenstein en aan de andere kant de wijk Seghwaert.

De Nachtsprinter in de nacht van 8 op 9 november rijdt eveneens niet, maar wordt vreemd genoeg wél compleet vervangen door een bus. Dit zijn de tijden:


Den Haag Centraal   3:39
Voorweg             3:52
Centrum West        3:55
Stadhuis            3:58
Palenstein          4:01
Seghwaert           4:04
Leidsewallen        4:07
De Leyens           4:10
Buytenwegh          4:13
Meerzicht           4:16
Driemanspolder      4:19
Centrum West        4:22
Voorweg             4:25
Den Haag Centraal   4:38
Bustijden in en om Zoetermeer zijn hier op te vragen

Bericht toegevoegd op dinsdag 28 oktober 2003

Verslag werkzaamheden Centrum West 9 november

Op zondag 9 november werd het laatste stukje Centrum West gesloopt. Alleen de kolommen aan de Stadshartzijde stonden er nog en die moesten weg.
Er werden kleine hydraulische graafmachines ingezet. Vanaf de Voorwegzijde werd met een grotere kraan de restanten verwijderd, waarbij over de sporen gehesen werd. Door de werkzaamheden reden er helemaal geen treinen op de Zoetermeer Stadslijn. Er reden bussen, maar alleen tussen Centrum West en station Zoetermeer. Van en naar de andere haltes werd geadviseerd te lopen of gebruik te maken van de stadsbus.

De bussen bestonden uit taxibussen. Ze vertrokken wanneer ze vol waren, zo te zien zonder dienstregeling. Een gelede bus op Centrum West stond klaar, maar hoefde niet ingezet te worden. Dit leek allemaal naar behoren te verlopen. Zowel op Centrum West als Zoetermeer was personeel aanwezig om reizigers te informeren.

Behalve op Centrum West heb ik ook een kijkje genomen op de haltes Meerzicht, Voorweg, Buytenwegh, Stadhuis, Palenstein en Seghwaert. Bijna nergens zag ik reizigers op het perron zitten, dus de meesten waren goed ingelicht. Bovendien waren sommige haltes afgesloten met roodwit lint. Enkel op Seghwaert trof ik iemand aan die wilde reizen, maar die werd net geïnformeerd door de omroep.
Die stationsomroep was goed. Er werd duidelijk gezegd dat er geen treinen en geen bussen reden vanaf het station "waar u zich nu bevindt". Ook werd verteld dat enkel vanaf Centrum West bussen reden naar station Zoetermeer. De omroep klonk vaak en luid genoeg. Wel begon de omroep soms enkele seconden te laat, waardoor een deel van omroep wegviel. Ook werd er in de omroep gesproken over "streekbussen van Connexxion", maar volgens andere NS-bronnen waren die dag treinkaarten alleen geldig op de stadsbus (de lijnen 70 t/m 76).

Ik vroeg aan een op Centrum West geplaatste conductrice wat zij adviseerde voor reizigers naar bijvoorbeeld De Leyens of Buytenwegh, de meest veraf gelegen station vanuit Centrum West gezien. Ik kreeg voor De Leyens het redelijk goede advies met bus 70 naar Noordhove te gaan, maar voor de ernaast gelegen wijk Leidsewallen zou ik bus 72 naar Rokkeveen moeten nemen. Toen ik vroeg waarom dit vreemde advies -in plaats van naar het noorden rij je dan naar het zuiden- kreeg ik als antwoord dat ze dat advies net zelf had gekregen van een Connexxion-chauffeur. Daar kan ik niet tegenop. Pas later begreep ik de fout. Lijn 72 rijdt wel degelijk naar de Leidsewallen, hetzij niet de wijk, maar de straat. En die ligt bij de Dorpstraat waar lijn 72 inderdaad langs rijdt. Een mooi voorbeeld van de tunnelvisie die zowel de NS als de Connexxion-chauffeur hebben. De fout is vergelijk met het kopen van een kaartje naar Maassluis, en vervolgens bij de schutsluis bij Lith in Brabant te belanden.

Dit had door goede voorbereiding van NS-kant natuurlijk niet mogen gebeuren. Ook waren niet alle buschauffeurs op de hoogte van de geldigheid van treinkaarten op de stadsbus. Reizigers mochten wel mee, maar alleen omdat de buschauffeur wel een oogje dichtdeed: "Ga maar zitten, joh"

Overigens waren de werkzaamheden van dien aard, dat een trein vanuit Den Haag best op het resterende deel van het perron had kunnen stoppen. Het deel waar gewerkt werd, is al langere tijd buiten dienst, wat ondervangen is door tijdelijke perrons aan de Haagse zijde van Centrum West.

De werkzaamheden duurde tot 19:00. Volgens dienstregeling ging om 18:55 de eerste trein vanuit Den Haag weer rijden. Dit betekent dat op Centrum West de eerste trein om 19:33 ging rijden. Het laatste station waar de trein weer volgens dienstregeling zou gaan rijden is dan Dorp, waar om 19:46 de linksom naar Centrum West vertrekt (uit den Haag is dat de 19:10).

Maarten Batenburg 19 november


Bericht geplaatst op dinsdag 28 oktober 2003
Eigen nieuws; dinsdag 28 oktober 2003
Meer nieuwsberichten over | Werkzaamheden en geplande aanpassingen tram

Ans Olde Bijvank heeft op zondag 7 oktober 2007 de volgende reactie geplaatst.

stadhart?

Hallo,

Kunt u mij vertellen naar welk station ik moet gaan.
Ik wil graag zaterdag 20 oktober van Haarlem naar Reimsstraat 155 in Zoetermeer, aankomst 11.00 uur.
Kom er op een of andere manier niet uit, misschien kunt u mij helpen.
En tegen 16.00uur wil ik graag weer richting Zwolle, vanuit welk station moet ik dan vertrekken.

Met vriendelijke groet, Ans

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |