ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 362 / 363 / 364 >

Trein & tram samen in hal op Den Haag Centraal

woensdag 19 november 2003

De hal van Den Haag Centraal wordt gekoppeld aan het huidige, nu geïsoleerde tramplatform op de eerste verdieping. Hierdoor zal één enorme ruimte ontstaan waarin de reizigers in één oogopslag zowel de treinen als –boven hun hoofd– de trams kunnen zien. Dit blijkt uit het voorlopige ontwerp dat dinsdag is goedgekeurd door het Haagse college van burgemeester en wethouders.

De verbouwing van het station is nodig omdat het in zijn huidige vorm de verwachte reizigersaantallen van 200.000 mensen per dag niet aan zou kunnen. De stijging wordt veroorzaakt door de bouw van nieuwe kantoren rond het station, en de komst van RandstadRail en hogensnelheidstreinen.

Uitgangspunt van het plan is dat het tramplatform een veel belangrijkere functie krijgt en niet langer -zoals nu het geval is- een apart gedeelte van het stationscomplex vormt. Om dit te bereiken zullen de reizigers met roltrappen in één keer vanaf de begane grond op de perrons van de trams kunnen komen. Nieuw aan het ontwerp zijn de zogenaamde eilandperrons, waardoor passagiers makkelijk kunnen overstappen van RandstadRail naar tram.
Op de tramperrons zullen de RandstadRail-lijnen uit Zoetermeer gaan halteren. De Hofpleinlijn blijft op de treinsporen, maar verhuisd naar de perrons 11 en 12. Teven zullen een viertal treinen van de HSL vanuit België via Rotterdam naar Den Haag Centraal rijden. Bruins vindt die frequentie te laag en hoopt te bewerkstelligen dat het aantal treinen naar Brussel, immers de zetel van het Europees Parlement, wordt uitgebreid: "Zeker omdat Den Haag zoveel overheidsinstellingen en kantoren huisvest, moet die verbinding worden geïntensiveerd."

Het ontwerp voor de hal is gemaakt door architectenbureau Benthem Crouwel. Het tramplatform is het eerste deel van het Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal, de ombouw van het CS tot een hoogwaardige en klantvriendelijke OV-terminal en moet in juli 2006 voor de komst van RandstadRail gereed zijn.
Het Rijk betaalt 128 miljoen euro voor de verbouwing van het station. De werkzaamheden gaan in het najaar van 2004 van start. De inspraaktermijn voor de plannen loopt tot en met 7 januari.

Bevat citaten van de Haagsche Courant editie Zoetermeer van 19 november 2003
Bericht toegevoegd op 25 november 2003

Nadere informatie nav inloopavond 8 december 2003

Het tramplatform wordt grondig verbouwd. De vier sporen blijven, maar er komen twee eilandperrons. Aangezien GTL (van/naar Leidschendam) alleen rechts deuren hebben, halteren deze op de twee middelste sporen. RandstadRail -met links & rechts deuren- zal aan de buitenste sporen halteren.
Zoals bekend verdwijnt de keerlus. Alle vier de perronsporen zullen overgaan op de twee huidige sporen op het tramviaduct richting Ternoot. De twee middelste sporen zullen tevens aangesloten worden op een keerspoor dat er tussenin ligt. Gezien de lengte lijkt dit net genoeg voor één RsR-stel of GTL. Duidelijk een calamiteitenspoor dus.

Gevolg van de eilandperrons is natuurlijk wel, dat de directe loopverbinding naar het busplatform verdwijnt. Nieuwe roltrappen en een lift (eindelijk!) van de tramperrons zullen direct naar de stationshal gaan, dus zonder tussenkomst van de huidige 'creepy' tussenniveau's. Om hiervoor ruimte te maken zullen de treinsporen 11 en 12 (tzt voor de metro uit Rotterdam) ingekort worden.

De wand tussen de stationshal en het tramplatform verdwijnt, waardoor de tram plotseling in de hal rijdt. Dit zal het ruimtelijk gevoel zeker verbeteren. Gaaf, maar niet uniek: station Amsterdam Sloterdijk heeft dit al langer.
In een later stadium (2008) wordt de overkapping helemaal transparent gemaakt. Dit gaat deels tenkoste van de 'nieuwe' gevel aan de Rijnstraat, met die 'open mond' waar het tramviaduct door heen rijdt.

De twee eilandperrons voor de tram/RandstadRail worden 75 meter lang (zoals alle perrons aan de RandstadRail-tramlijnen) en maar liefst 9,5 meter breed.


Bericht geplaatst op dinsdag 25 november 2003
Bron: zie bericht
Meer nieuwsberichten over | Plannen algemeen | Station Den Haag Centraal | Politiek

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |