ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 375 / 376 / 377 >

Afscheid lijn 203

vrijdag 12 december 2003

Op vrijdag 12 december 2003 reed buslijn 203 voor het laatst. Bezuinigingen deden de lijn tussen Zoetermeer en Rotterdam de das om.

Lijn 203 was een spitsbus die de volgende route reed: Centrum West - Driemanspolder - Zoetermeer Oost - Oostweg - Berkel & Rodenrijs - station Berkel&Rodenrijs - Doenkade - Spaanse Polder - Marconiplein
Op het Marconiplein kon worden overgestapt op de metro naar de Rotterdamse binnenstad, en diverse tramlijnen. Het laatste jaar -van 4 november 2002 tot 12 december 2003- reed lijn 203 evenals andere streeklijnen naar station Schiedam Centrum in plaats van het Marconiplein, waar de verlengde metro stopte. Het busstation aldaar is overzichtelijker en de route naar industriegebied Spaanse Polder minder filegevoelig. Desondanks werd de rijtijd met vijf minuten verlengd.
Die filegevoeligheid van de route (Spaanse Polder, Doenkade, Berkel&Rodenrijs) maakte dat lijn 203 naar Zoetermeer volgens de dienstregeling bijna een uur deed over de route. Dat was regelmatig meer, maar kon ook veel korter. Deze onbetrouwbaarheid zal deels de oorzaak van de matige populariteit zijn geweest.
De zware bezuinigingen die de Rotterdamse regio in het openbaar vervoer doorvoert, waren de nekslag voor de zeer zwakke lijn 203. Een jaar eerder was al een middagrit opgeheven. Het handje vol mensen dat door de opheffing wordt benadeelt, is echter te verkiezen boven verdere bezuinigingen op andere lijnen waar meer mensen last hebben.

Lijn 203 reed in het laatste jaar drie ochtendritten naar Schiedam, en twee terug naar Zoetermeer. In Rotterdam wordt eerder begonnen met werken, wat de voor Zoetermeerse begrippen vroegere vertrektijden verklaart.
In Zoetermeer werd op elke halte gestopt, in Berkel & Rodenrijs slechts op de belangrijkste.
Exploitatief was lijn 203 aan lijn 201 Delft - Schiedam gekoppeld. 's middags vertrokken bussen bij aankomst in Zoetermeer weer terug naar Delft als lijn 121 of als leeg materieel.

Zoetermeer Centrum West  06:35  07:05  07:35
Zoetermeer Oost NS       06:43  07:13  07:43
Zoetermeer Vernispad     06:46  07:16  07:46
B&R St. Petrus Rusthuis  06:55  07:25  07:55
B&R Station NS           08:01  08:31  08:01
Spaansepolder Vareseweg  07:12  07:42  08:12
Station Schiedam Centrum 07:20  07:50  08:20

--------------------------------------------

Station Schiedam Centrum 16:25  17:05
Spaansepolder Vareseweg  16:44  17:24
B&R Station NS           16:58  17:38
B&R St. Petrus Rusthuis  17:04  17:44
Zoetermeer Vernispad     17:12  17:52
Zoetermeer Oost NS       17:14  17:54
Zoetermeer Centrum West  17:23  18:03

De Laatste Rit
De laatste rit van lijn 203 was de rit van 17:05 vanaf station Schiedam op vrijdag 12 december 2003.

Al eerder was ik naar Rotterdam getogen met lijn 204 Leiden - Zoetermeer - Rotterdam. De bekisting van het HSL-viaduct was gevorderd tot de Groendalseweg, waardoor de bus moest omrijden via de parallele Hyacintenweg. Op de G.K. van Hogendorpweg en de Schieweg stond file, waardoor we te laat aankwamen op Rotterdam Centraal.

Die sneldiensten 203 en 204 hebben overigens iets vreemds. Lijn 121, dat spreekt bijna iedereen uit als honderd-een-en-twintig. Lijn 33, da's drie-en-dertig. Maar de meeste mensen zeggen bij de 204 twee-nul-vier. Vanwaar die afwijking? Komt het door de '0', of door de 'twee' voor het uitspreken van 'honderd'?

Met de drukke tramlijn 1 door de gezellige volkswijken van Rotterdam reed ik naar het Marconiplein. De conducteur in de tram kende het zonenummer 5441 van Zoetermeer niet, maar vond het 'wel goed'. Op het Marconiplein nam ik de metro één halte naar Schiedam Centrum.

» De 3978 komt aanrijden voor de laatste rit van lijn 203

De laatste rit van 17:05 vertrok iets te laat, en werd gereden door bus 3978, een Mercedes O405. Ik had slechts één medereiziger. De Spaanse Polder bracht slechts één extra reizigers. Bij een bushalte stonden we zo'n tien minuten stil om de officiële vertrektijd af te wachten.
Bij station Berkel -waar al sinds jaar en dag een lusje wordt gereden om op de één-richtingweg achter het station te komen- stapte twee mensen in. Overstappers van de Hofpleinlijn, waarschijnlijk. Eén daarvan refereerde aan de laatste rit tijdens het stempelen van zijn kaart.

Na een rustige rit door Rodenrijs stapte bijna iedereen uit in bij de halte St. Petrus. De rit over de smalle maar drukke Noordeinseweg langs het water, in het donker, met de eerste kerstverlichtingen bij de boerderijen, was een heuse zachte winteravond.

Bij het Vernispad stapte mijn laatste mede-reiziger uit. Vanaf nu was ik de laatste reiziger op lijn 203.
Zoals gebruikelijk waren de slagbomen bij Zoetermeer Oost dicht voor een passerende (vertraagde) sneltrein. Bij de halte stond zowaar een fotograaf die het exterieur van de laatste 203 op de gevoelige plaat vastlegde. Een mede-hobbyist? Een persfotograaf? Hij vertelde aan de chauffeur dat hij dertien jaar geleden de eerste 203 op de foto had gezet, en nu de laatste. Mooi, dat ik niet de enige was die dag die de laatste rit van lijn 203 vereeuwigde. Na enige minuten oponthoud reden we verder Zoetermeer binnen. Bij Centrum West waren de meeste bussen al verzameld voor de knoop van 18:05. Ik groette de chauffeur, en stapte uit -als de allerlaatste reiziger.

Maar aan deze semi-romantische voorstelling kwam snel een nuchter einde toen de bus werd betreden door nieuwe reizigers: de bus werd lijn 121 naar Delft. De reizigers wisten waarschijnlijk van niks, en dat geeft niet. Ik blijf de laatste reiziger op de twee-nul-drie.

» Lijn 203 uit Schiedam gaat over in lijn 121 naar Delft

Maarten Batenburg, 29 december 2003

Na deze laatste rit van 203 heb ik op zondag 14 december de eerste rit van buslijn 164 Schiphol - Amsterdam Sloten 'gedaan', en was ik de eerste normale reiziger in de treinserie 3300 Hoorn Kersenboogaard - Hoofddorp over de splinternieuwe Hemboog. Hiervan zal ik een reisverslag schrijven welke uiteraard op mijn Maarten.OVcentraal komt.


Bericht geplaatst op maandag 29 december 2003
Eigen nieuws; vrijdag 12 december 2003
Meer nieuwsberichten over | Bus algemeen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |