ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 423 / 424 / 425 >

Voorstel koppeling buslijn 75-76

vrijdag 19 maart 2004

---
Op 12 december 2004 zal een nieuwe busdienstregeling ingaan in Nederland. Het opstellen van plannen vindt vaak al plaats in het voorjaar. Daarom wil ik graag een suggestie doen voor de Zoetermeerse stadsbussen 75/76 naar Oosterheem, ter verbetering van de geboden dienst.

De huidige situatie is dat bus 75 via Palenstein en het industrieterrein naar Oosterheem rijdt, terwijl lijn 76 dit doet over de Australieweg en de Oostweg. De tijdwinst die 76 hier mee haalt, is op dit moment nog onbenut. Later zal de lijn worden doorgetrokken naar de Thomas Moorelaan, waar inmiddels de eerste huizen zijn opgeleverd. Lijn 75 heeft zijn eindpunt tijdelijk ook bij de Hoogvliet, door wegwerkzaamheden op de Hugo de Grootlaan. Hierdoor verdubbelt de frequentie op het deel naar de Hoogvliet. Gezien de aantal instappers bij de Hoogvliet, ook in de 'tijdelijke' lijn 75, lijkt me het handhaven van lijn 75 op deze halte wenselijk. Verder verlengen van deze lijn is in de huidige situatie onmogelijk, omdat lijn 75 kort keert en direct terug gaat naar Centrum West. Mijn suggestie is om in Oosterheem een lus te creeŽren, zoals deze ook in Rokkeveen bestaat. Lijn 75 rijdt in mijn voorstel de huidige route naar de Hoogvliet, om vervolgens door te rijden over de Thomas Morelaan en de Martin Lutherkinglaan, verder over de Oostweg en Olof Palmelaan (bij de brandweerkazerne). De bus rijdt vervolgens via het Kwadrant en de AustraliŽweg terug naar Centrum West, net zoals lijn 76 dat nu doet. Lijn 76 rijdt in mijn voorstel de tegenovergestelde route van bovengenoemde lijn 75. De huidige frequenties van beide lijnen kunnen gehandhaafd blijven, evenals de vertrektijden vanaf Centrum West. De voordelen zijn:

  • Ook de nieuwe en nog te bouwen delen van Oosterheem krijgen een 'dubbele' lijn met bijhorende frequenties (ma-za overdag 4x/uur, daarbuiten 2x/uur).
  • Geen extra inzet van bussen nodig.
  • Zoeterhage blijft bediend worden door de bus.
  • Ondanks de lijnwijzing, blijft de eerst-komende bus de snelste manier naar Oosterheem of Centrum West.
  • de mogelijkheid tot een halte op de Franklinstraat, ter hoogte van de Kelvinstraat of Galvanistraat. Hiermee wordt industrieterrein Dwarstocht beter bereikbaar.

Nadelen zijn:

  • De halte van lijn 75 (Benthuizenstraat) wordt niet meer bediend. Mijn indruk is echter dat reizigers in de huidige, tijdelijke situatie naar de halte Hugo de Grootlaan willen lopen. Verder komt -indien de verbinding met de Zegwaartseweg gereed komt en het zuidelijke deel van de Zegwaartseweg tot verkeersarme weg wordt omgevormd- streekbus 165 hier te rijden. De frequentie hiervan is helaas wel lager.
  • De halte Miss Etam aan de Oostweg vervalt. De gezamelijke frequentie aan de halte Miss Etam op de Stephensonstraat verdubbelt echter, aangezien de bus richting Oosterheem voortaan naar Centrum West rijdt. Daarnaast is het aantal instappers bij de halte aan de Oostweg momenteel zeer klein.
  • Een minder duidelijke lijnvoering. Rokkeveen leert echter, dat reizigers hier aan kunnen wennen.

Als de rijtijd Brandweerkazerne - Centrum West over de Australieweg op acht minuten wordt gesteld (grove schatting), en de huidige route van 75 gelijk blijft (15 minuten), dan is voor het extra te rijden traject Hoogvliet - Brandweerkazerne meer dan vijf minuten beschikbaar. Mij lijkt dit ruim voldoende om het traject te rijden.

Wilt u deze suggestie alstublieft meenemen in uw overweging bij het opstellen van de busdienstregeling? Een versnelde invoer lijkt mij zelfs erg wenselijk, om de kersverse inwoners van de nieuwe Stromenbuurt in Oosterheem direct een 'dubbele' frequentie te bieden. Zoals gezegd, kan dit gerealiseerd worden zonder extra personeel- of businzet.

Kunt u mij tevens vertellen hoe u dit voorstel beschouwd cq. ervaart?
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,

Maarten Batenburg
---


Bericht geplaatst op vrijdag 19 maart 2004
Voorstel aan de gemeente Zoetermeer, Connexxion, Stadsgewest Haaglanden en ROVER-Zoetermeer
Meer nieuwsberichten over | Wijzigingen dienstregeling bus

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privť een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |