ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 476 / 477 / 478 >

Alstom mag RandstadRail-trams gaan maken

zaterdag 17 april 2004

Frans voertuig voor RandstadRail

door Axel Veldhuijzen
De Franse treinbouwer Alsthom is uitverkozen om vijftig voertuigen voor RandstadRail te mogen bouwen. Het bedrijf gaf gisteren concurrenten uit Duitsland, Canada en Spanje het nakijken. Met de order is zo'n 150 miljoen euro gemoeid.

De eerste voertuigen worden begin 2006 geleverd. De nieuwe rijtuigen rijden straks op de RR-lijnen 3 en 6. De huidige tramlijnen 3 en 6 worden in de loop van 2006 verlengd met het tracť van de Zoetermeerlijn. De nieuwe 'lightrailvoertuigen' zijn acht meter langer en dertig centimeter breder dan de Haagse trams. De instap is gelijkvloers. Buiten de spits mogen er ook fietsen mee. Voor de RR-verbindingen met Rotterdam komen nieuwe ontwerpen.
Alsthom werd verkozen boven de leveranciers Siemens (Duitsland), Bombardier (Canada), en Caf (Spanje). Volgens de Haagse wethouder Bruins (VVD, verkeer) was Alsthom niet zozeer de goedkoopste als wel de bieder met het beste aanbod voor de langere termijn. Het Franse Alsthom verkeert in financiŽle problemen en krijgt een door de Europese Unie bekritiseerde staatssteun van ruim drie miljard euro. RandstadRail-exploitant HTM heeft daarom van het bedrijf een bankgarantie gevraagd. Volgens Bruins is dat de beste zekerheid dat de voertuigen ook echt zullen worden geleverd. Bruins wil met de HTM een exploitatiecontract voor twaalf jaar afspreken. Dat mag niet volgens de concessieregels. Hij heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat daarom gevraagd een uitzondering te maken. "Een contract voor twaalf jaar is natuurlijk veel goedkoper dan een contract voor maar zes jaar".
Voor de RR-verbinding met Rotterdam komen andere voertuigen. Alsthom werd verkozen boven Siemens (Duitsland), Bombardier (Canada) en Caf, (Spanje). Volgens de Haagse wethouder Bruins (VVD, verkeer) was Alsthom niet zozeer de goedkoopste als wel de bieder met het beste aanbod voor de langere termijn.

Bruins is ervan overtuigd dat de Randstadraillijn naar Zoetermeer wel een succes wordt, in tegenstelling tot de huidige Zoetermeerlijn. "Deze voertuigen gaan vaker rijden. Het wordt dus een aantrekkelijker product." De voertuigen van Alsthom rijden al in Kassel (Duitsland). Om ontwikkelingskosten te besparen is voor een bestaand type gekozen. Om de voertuigen toch iets 'eigens' te geven zal Alsthom twee neuzen en interieurs ontwikkelen. Inwoners van Haaglanden mogen bepalen hoe de Randstadrailvoertuigen er uit gaan zien. De Haagsche Courant zal beide varianten volgende maand afdukken.

Letterlijk bericht Haagsche Couranct editie Zoetermeer 17 april 2004

Leverancier lightrail-voertuigen RandstadRail bekend

HTM Personenvervoer NV en het stadsgewest Haaglanden hebben besloten het Franse bedrijf Alstom de opdracht te geven voor de levering van 50 lightrail-voertuigen voor de Zoetermeerlijn. Wethouder Edo Haan (verkeer en vervoer) is blij met het besluit: 'Het betekent weer een mijlpaal op weg naar een volwaardige en comfortabele vorm van openbaar vervoer, in de vorm van RandstadRail.'

De keuze voor Alstom is het resultaat van een Europese aanbesteding die medio 2003 van start ging. Het betreft een order van ongeveer 150 miljoen euro. De keuze is gemaakt op basis van onder meer de volgende criteria: het financiŽle aanbod, de levertijd en de voorspelde onderhoudskosten. Daarnaast voldeed Alstrom het beste aan de eisen op het gebied van gelijkvloerse instap, zitplaatsen in het voertuig en contractvoorwaarden met de HTM.

Kenmerken
De belangrijkste kenmerken van het materieel zijn:
Gewicht 58 ton
Lengte 38 meter
Breedte 2,65 meter
Zitplaatsen 90
Staanplaatsen 130
Aantal deuren 5 aan weerskanten, tweerichtingen voertuig
Maximumsnelheid 80 km. per uur
Comfort Rolstoelplekken, dynamische reisinformatie, klimaatregeling in voertuig

Publiekspresentatie
De bedoeling is dat in juni op het Stadhuisplein een publiekspresentatie van het RandstadRail-materieel gaat plaatsvinden. Aan de hand van modellen kunnen geÔnteresseerden dan hun mening geven over de varianten van de kop van het voertuig, de bekleding in het voertuig en het stoeltype. Nadere informatie hierover volgt op een later tijdstip.

Stadsnieuws 23 april 2004

ALSTOM wins 150 million euro contract for the supply of tram-trains in the Netherlands

HTM Personenvervoer NV, a Dutch public transport operator, has notified ALSTOM of the award of an order worth 150 million euros for the supply of 50 RegioCITADIS tram trains.

The vehicles will operate on RandstadRail, a new light rail link that connects the centers of The Hague, Zoetermeer and Rotterdam. They will offer service between The Hague and Zoetermeer, and are designed to run seamlessly on both the mainline intercity tracks and the tram tracks of The Hague.

Each bidirectional, three-car vehicle will carry up to 220 passengers and is designed with a 75 percent low floor and low boarding access.

They are similar to the 28 RegioCITADIS tram trains that ALSTOM is to deliver to Kassel in Germany later this year. The first vehicles for RandstadRail will be delivered at the beginning of 2006, with commercial service scheduled to begin mid 2006.

ALSTOM will carry out the contract at its facilities in Ridderkerk, the Netherlands, and Salzgitter, Germany.

Philippe Mellier, president of ALSTOM Transport, said: "This is a major milestone in the commercialization of RegioCITADIS, from our best-selling CITADIS range. In selecting ALSTOM from strong international competition, our new customer has recognized our widely-proven competence as a systems and vehicle supplier, and we are committed to providing HTM with a world-class product."

Characteristics of the Regio CITADIS for RandstadRail
- Type of vehicle: 3-car bi-directional tram train with 75% low floor
- Power supply: 600 V DC and 1500 V DC
- Track gauge: 1,435 mm
- Length of vehicle: 36.5 m
- Width of vehicle: 2.65 m
- Boarding height: 340 mm
- Floor height: 420 mm (over 75% of the length of the vehicle)
- Passenger capacity: 90 seated and 130 standing passengers
- Number of doors: 5
- Width of doors: 1,300 mm
- Maximum speed: 80 kph
- Power: 720 kW Bron: Rail & Transports


Bericht geplaatst op vrijdag 28 januari 2005
Bron: zie bericht
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail | Sprinter / materieel

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privť een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |