ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 483 / 484 / 485 >

Sprinter blijft toch rijden

donderdag 29 juli 2004

NS onderzoekt onrendabele lijnen

De Nederlandse Spoorwegen willen af van de verliesgevende lijnen, waaronder de Hofpleinlijn tussen Den Haag en Rotterdam en de Zoetermeerstadslijn. De NS wil in het voorjaar van 2005 een nieuw contract voor de lijnen en zet in op meer subsidie of laat anders minder treinen rijden om de kosten te drukken.
De NS heeft de landelijke dienstregeling onderzocht. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat het slechts om een inventarisatie en hoeven reizigers niet te vrezen voor het verdwijnen van treinen.
De provincie Zuid-Holland is tevreden met de studie. Volgens een woordvoerder staat nu eindelijk zwart-op-wit welke trajecten geld opleveren en welke geld kosten. Dit zou goed van pas komen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer. "Als de NS niet meer wil rijden, weten we tegen welke subsidie we een andere vervoerder kunnen laten rijden", aldus de woordvoerder.

Letterlijk bericht Haagsche Courant van 29 juli 2004

'Hoe dan ook, de Sprinter blijft rijden'

Wat er ook gebeurt, de Sprinter blijft rijden. Ondanks bezuinigingen van de Nederlandse Spoorwegen, komt Zoetermeer volgens wethouder Bé Emmens (VVD, economische zaken) nooit zonder stadsvervoer per spoor te zitten. De NS wil besparen op negentien verliesgevende trajecten, waaronder de Zoetermeer Stadslijn. Wellicht worden hierdoor stations gesloten en rijden er minder of kortere treinen. De prijs van een treinkaartje gaat omhoog.
De bezuinigingen gelden vanaf 2006, het jaar waarin de Sprinterlijn overgaat in RandstadRail. "Tijdens die overgang rijden er door werkzaamheden twee maanden lang geen treinen door Zoetermeer", verduidelijkt Emmens.
De NS dreigde zich echter van de spoorlijn los te maken, voordat de voertuigen van RandstadRail gaan rijden. Zoetermeer zou dan nog langer zonder stadsvervoer per spoor komen te zitten. Wethouder Edo Haan (Pvda, verkeer en vervoer) heeft hier actief campagne tegen gevoerd. "De NS wilde aan het eind van de rit nog wat geld verdienen", stelt Emmens.
Volgens de wethouder blijven er ondanks de bezuinigingen treinen rijden in Zoetermeer. "Dat is zo afgesproken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. HTM, de exploitant van RandstadRail, is bereid om de Sprinterlijn op zich te nemen als de NS zich terugtrekt. Eventueel met treinstellen van de Spoorweggen. Bruno Bruins (bestuurder van het Stadsgewest Haaglanden, red.) heeft zich al positief uitgelaten over de plannen van HTM."

Letterlijk bericht Haagsche Courant van 30 juli 2004

Sprinterlijnen blijven voorlopig nog jaartje bestaan

door Jeroen de Vreede
Er valt voor de Nederlandse Spoorwegen weinig eer meer aan te behalen. De Zoetermeer Stadslijn, Hofpleinlijn, Gouda-Leiden en nog zestien andere lijntjes in het land. Het spoorbedrijf moet er treinen laten rijden, draait er naar eigen zeggen verlies op en verliest de lijnen binnen enkele jaren. Tussen Den Haag-Zoetermeer-Den Haag gaat Randstadrail rijden; tussen Gouda en Leiden rijdt de Rijn-Gouwelijn op proef.

Niet voor niets liggen de lijnen het spoorbedrijf al jaren zwaar op de maag. Hoe zwaar bleek deze week toen plannen voor versobering van de lijnen uitlekten. Als het aan de NS ligt, gaan er minder vaak treinen rijden – in de avond en het weekend nog maar eens per uur – gaan de prijzen omhoog en worden minder lange treinen ingezet.

Het is de zoveelste onheilsboodschap voor de betrokken lijnen. Eerder dit jaar joeg het bedrijf al duizenden reizigers de stuipen op het lijf door te dreigen de lijnen geheel te schrappen als het rijk niet met meer geld over de brug kwam. De boodschap was ongewoon hard: NS willen best treinen laten rijden, maar niet tegen elke prijs. Het bleek een goede onderhandelingstactiek. In een gezamenlijk onderzoek van het ministerie van Verkeer en het spoorbedrijf zijn nu de opties op een rijtje gezet. Van meer geld van het rijk tot de genoemde versobering.

Gelukkig voor de forenzen die gebruik maken van de lijnen, hebben de spoorwegen het niet alleen voor het zeggen. Het is uiteindelijk het ministerie dat bepaalt in welke mate de NS haar dienstverlening mag uitkleden. Voor komend jaar is er al duidelijkheid. In de nieuwe dienstregeling voor 2005 verandert er weinig. De treinen blijven gewoon rijden. Voor 2006 is de situatie nog onzeker. Ook minister Peijs geeft daarover nog geen uitsluitsel. Integendeel. Ze liet eerder in een interview weten dat zij liever extra investeert in de drukke lijnen in de Randstad dan in de onrendabele verbindingen in de provincie. Nu kost het jaarlijks zestig miljoen euro extra om de treinen op alle bedreigde negentien lijnen te laten rijden.
Volgens Peijs moet men in Nederland van het idee af dat er op een bepaalde verbinding per se een trein moet rijden. Volgens haar kan het vaak net zo goed met bijvoorbeeld een bus of misschien tram-achtige verbindingen. Tussen Gouda en Leiden wordt inmiddels proefgereden met dergelijke tramvoertuigen, maar een besluit over de toekomst is daar nog niet gevallen.

Op de Stadslijn in Zoetermeer en de Hofpleinlijn rijden vanaf juli 2006 de snelle trams van Randstadrail. Het gevaar voor de reiziger ligt in de éérste helft van 2006. De NS trekken zich dan terug, of snijden dan tijdelijk in de dienstregeling, terwijl Randstadrail dan nog in voorbereiding is.
In het uiterste geval springt het Haagse vervoersbedrijf HTM bij door eerder met trams te gaan rijden, of door zelf op de bok van de Sprinter plaats te nemen. Wel zal vanwege werkzaamheden de Zoetermeer Stadslijn gedurende twee maanden sowieso buiten gebruik zijn. "De NS wil aan het eind van de rit nog wat geld verdienen", geeft de Zoetermeerse wethouder Emmens als verklaring. Ook reizigersvereniging Rover vermoedt kwade opzet. "Het mag niet zo zijn dat de NS eerst een verslechtering van het aanbod biedt of de tarieven op deze lijnen verhoogt, zodat de klanten van de nieuwe exploitant bij voorbaat al de trein of tram worden uitgejaagd", stelt de vereniging.

De uitgelekte plannen bieden naast voer voor discussie ook één zekerheid. In 2005 blijft de Sprinter nog rijden.

De echte pijn ligt bij de lijnen waar geen alternatieve plannen voor bestaan in 2006. Een ervan is de lijn Rotterdam-Hoek van Holland. Daar dreigen veel minder treinen te gaan rijden, zo blijkt uit de studie van de NS en het ministerie. Pikant detail: deze lijn is nu net uitgekozen voor een proef met de OV-chipkaart, mede bedoeld om het reizen met het openbaar vervoer makkelijker en aantrekkelijker te maken.

Letterlijk bericht Haagsche Courant van 31 juli 2004

NS snijdt in Stadslijn

De Nederlandse Spoorwegen hebben in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat een plan ontwikkeld om te bezuinigen op negentien onrendabele spoorlijnen.

Daarin zouden ook op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn diensten worden geschrapt.
Op de Zoetermeerlijn wil de NS na 20:00 nog maar in één richting gaan rijden, linksom of rechtsom. Ook zondag voor 15:00 zou de dienstregeling op deze wijze worden beperkt.
Op de Hofpleinlijn die Den Haag via Pijnacker met Rotterdam verbindt zouden na 20:00 en in het weekend de treinen nog maar één keer per uur rijden. Dit betekent een halvering van de frequentie. Op beide trajecten zal bovendien het tarief omhoog gaan doordat het stuk tussen Voorburg 't Loo en de Laan van NOI duurder wordt. De NS wil met name op kote en stedelijke trajecten de prijzen verhogen.
Of en wanneer de maatregelen daadwerkelijk worden doorgevoerd is niet bekend. Het zu gaan om plannen voor volgend jaar, maar volgens het ministerie is er nog geen sprake van wijzigingen van de dienstregeling en is alleen een inventarisatie van onrendabele lijnen gemaakt.

Letterlijk bericht ZJournaal (voormalig Postiljon) 3 augustus 2004


Bericht geplaatst op dinsdag 8 maart 2005
Bron: zie bericht
Meer nieuwsberichten over | Mogelijk opheffing Stadslijn 2004

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |