ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 532 / 533 / 534 >

Rijtijden RandstadRail vallen tegen

zaterdag 5 juni 2004

In de Haagsche Courant van 5 juni 2004 staat een artikel over een onderzoek van die krant naar de reistijden vanaf haltes langs de Zoetermeer stadslijn en de Hofpleinlijn naar Den Haag centraal en de Uithof. De conclusie was dat straks met Randstadrail de reistijden lang niet altijd korter is dan nu het geval is. In het meest extreme voorbeeld vanaf Zoetermeer - Dorp naar Den Haag Centraal is er sprake van een circa 80% langere reistijd. Met een extra overstap is dit te beperken. Echter n van de voordelen van Randstadrail zou nou juist zijn dat overstappen niet meer nodig is. Bovendien blijkt de reistijd ook nu al in veel gevallen met een extra overstap op dubbelstation Zoetermeer/Driemanspolder te kunnen worden teruggebracht t.o.v. de huidige reistijd zonder overstap. De huidige reistijd met overstap is nog eens weer korter is als straks met extra overstap bij randstadrail. Voordelen zijn er voornamelijk voor de huidge Vinexlocatis die nog geen halte hebben. Voordeel door bijv. in n keer naar de Uithof in Den Haag te kunnen reizen (zonder overstap) blijkt bij vertrek van veel van de bestaande haltes ook behoorlijk tegen te vallen. Soms levert het op de gehele reis slechts 2 min. tijdwinst op.

PS. De spits-sneltrein op de Hofpleinlijn is zelfs sneller dan de intercity Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal.

De snelle tram is niet altijd sneller

door Jeroen de Vreede
De snelle trams die vanaf 2006 tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam moeten gaan rijden, blijken lang niet altijd te zorgen voor een kortere reistijd. De huidige Sprinter is soms sneller in Den Haag Centraal. Alleen reizigers vanaf nieuwe haltes bij Vinex-wijken gaan er in reistijd op vooruit.

"Het is straks mogelijk om in dertig minuten vanuit het centrum van Rotterdam naar het centrum van Den Haag te reizen, zonder over te stappen." De tekst komt uit een folder van Randstadrail uit juni vorig jaar. Het klopt: de snelle tram rijdt vanaf 2006 in precies 30 minuten tussen beide steden. Dat kan echter nu k al; de Hofpleinlijn doet er 28 minuten over, de trein via Delft 27 minuten.

De snelle trams van de Randstadrail gaan vanaf 2006 vaker rijden dan de Hofpleinlijn nu doet, maar sneller is de verbinding vaak niet, blijkt uit een inventarisatie van deze krant. Vanuit Rodenrijs, Wilgenplas, Pijnacker zal het enkele minuten langer duren om in Den Haag te komen.
Op de Zoetermeer Stadslijn zijn de verschillen groter. De haltes Dorp, Delftse Wallen, Driemanspolder en Meerzicht krijgen een langere reistijd naar Den Haag. Voor een reisje zonder overstap -reisgemak is de grote belofte van Randstadrail- duurt de reistijd vijf tot zestien minuten langer. Overstappen kan ook, dan daalt de extra reistijd tot vier minuten, al is overstappen met de huidige Sprinter niet nodig.

Overigens is voor die stations reizen via station Zoetermeer -en met de trein naar Den Haag- nog altijd zes tot negen minuten sneller. "De reiziger kan straks binnen een half uur bij De Bijenkorf in hartje Den Haag zijn", beloofde de Zoetermeerse wethouder Edo Haan nog in april in deze krant. Dat klopt, maar dat is nu ook al het geval.

Frequentie
Wat betreft de huidige treinstations op de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn ligt het voordeel vooral in de frequentie. De reistijd is gelijk of langer, maar er komt wel iedere vijf, tien of vijftien minuten een tram langs, in plaats van het half uur zoals nu bij de Sprinter het geval is.

Bewoners van de Vinex-wijken Ypenburg, Leidschenveen en Oosterheem gaan er ook in reistijd op vooruit. Nu bestaan er geen railverbindingen met de wijken. Dankzij Randstradsrail wordt dat wel het geval. Dat geldt ook voor bedrijventerrein Forepark. In vergelijking met huidig alternatieve verbindingen (bus, tram) is de reisrijd twee tot zeventien minuten korter. De reistijd Vanuit het Forepark, Leidschenveen en Nootdorp naar Rotterdam daalt zelfs met een half uur tot driekwartier.

Nieuwe haltes profiteren, bestaande haltes betalen daarvoor de prijs. De snelle trams zorgen niet zozeer voor een kortere reis, maar rijden sneller om de extra stoptijd te compenseren.

Ook de aanpassingen op de krakeling van Zoetermeer hebben vooral een negatieve invloed. Een uiterste: wie vanaf Zoetermeer Dorp naar Den Haag CS reist doet er nu zonder overstappen twintig minuten over. Straks is dat zonder overstappen 36 minuten. Slim overstappen kan ook. Nu overstappen op station Zoetermeer verkort de reistijd naar 18 minuten. Met Randstadrail is de korte rit straks 24 minuten, met een overstap op Centrum West.

Zit de winst dan in het kunnen doorrijden na Den Haag Centraal? Randstadrail duikt immers de stad in richting de Uithof en Loosduinen. Dat ligt eraan. Schaatsliefhebbers uit Nootdorp zijn in plaats van ruim een uur nog slechts ruim een half uur onderweg. Vanuit Pijnacker is het verschil tien minuten, maar vanuit Zoetermeer Dorp scheelt het maar twee minuten. En met de auto? Pijnacker - De Uithof duurt nu 24 minuten, maar de reisplanner houdt geen rekening met mogelijke files op de A13.

Reistijden in minuten naar Den Haag Centraal

Laan van NOI:               3      (is nu  2)
Voorburg 't Loo:            6      (is nu  5)
Leidschendam-Voorburg:      8      (is nu  7)
Forepark:                   9
Leidenschenveen:           11
  Nootdorp:                13
  Pijnacker Centrum:       16      (is nu 15)
  Pijnacker Zuid:          18
  Berkel Westpolder:       20
  Rodenrijs:               22      (is nu 19)
  Rotterdam Wilgenplas:    24      (is nu 22)
  Rotterdam Melanchtonweg: 26
  Rotterdam Blijdorp:      28
  Rotterdam Centraal:      30
Voorweg:                   16      (is nu 14)
Centrum West:              18      (is nu 16)
Dorp:                      36 / 24 (is nu 20)  (de tijden achter de '/' zijn met overstap op Centrum West of Voorweg
Delftsewallen:             34 / 26 (is nu 22)
Driemanspolder:            32 / 24 (is nu 23)
Meerzicht:                 30 / 22 (is nu 25)
Buytenwegh:                28 / 22 (is nu 28)
De Leyens:                 26 / 24 (is nu 27)
Leidsewallen:              24      (is nu 25)
Seghwaert:                 22      (is nu 23)
Palenstein:                20      (is nu 22)
Stadhuis:                  19      (is nu 20)

Bron: Haagsche Courant van 5 juni 2004


Bericht geplaatst op vrijdag 15 april 2005
Eigen nieuws; zaterdag 5 juni 2004
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

ton heeft op donderdag 22 december 2011 de volgende reactie geplaatst.

de titel van uw reactie / betoog

hoe vind ik de reistijden met overstap van halte Willem de Zwijgerlaan naar de volendammerstraat in den haag?

Maarten heeft op zondag 25 december 2011 de volgende reactie geplaatst.

Re: de titel van uw reactie / betoog

Beste Ton,

Een korte vraag, een kort antwoord.
Elke openbaar vervoerreis in Nederland kan gepland worden via
http://www.9292ov.nl . Ook de website van de HTM kan natuurlijk
uitkomst bieden als je gewoon een reis met de Randstadrail-tram wilt
plannen.

Een tipje: de halte Willem de Zwijgerlaan, aannemelijk bedoel je de tramhalte in Zoetermeer aan de gelijknamige straat, heet (al jaar en dag) halte Dorp.

Ik wens je een goede reis!


Met vriendelijke groeten,

Maarten Batenburg
http://www.zoetermeerov.nl

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV priv een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Coen Rijn: Ik denk dat een busbaan heel goed is. Het is in elk geval minder "gevoelig" dan rails [lees meer...]
Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Eerste weken EBS in Zoetermeer; Zoetermeer 01 september 2019
Eerste weken EBS in Zoetermeer; Zoetermeer 01 september 2019


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |