ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 728 / 729 / 730 >

OV-huurfiets is 'EasyJet' van het openbaar vervoer

zaterdag 30 juli 2005

door Dylande Gruijl
OV-fiets is bezig aan een onstuimige opmars. In vier jaar tijd zijn bij stations door heel het land tientallen verhuurlocaties opgezet. Het geheim? "We zijn de EasyJets van het openbaar vervoer."

De stadsbus? Monique Koenen, blauwe OV-fiets aan de hand, trekt een vies gezicht. De bus stinkt, is vaak benauwend druk en je moet er altijd op wachten. "Bij mij op het werk heeft iedereen er een hekel aan." Laat Koenen maar trappen op haar OV-fiets. Elke ochtend, als ze met de trein vanuit Breda in Utrecht arriveert, staat de huurfiets al klaar in de U-stal tegenover het busstation. Ze laat even de streepjescode 'bliepen' en rijdt dan direct weg. Hartstikke praktisch, vindt ze. Koenen ziet de blauwe fietsen steeds vaker rondrijden. Ze lacht: "Het is al eens gebeurd dat iemand me groette omdat ik op een OV-fiets reed. Net als motorrijders doen." OV-fiets is in Nederland bezig aan een stille, maar onstuimige opmars.

Het proefproject dat spoorbeheerder ProRail vier jaar geleden begon bij de stations in Utrecht, Delft en Alphen aan den Rijn, is uitgegroeid tot een organisatie met bijna tachtig locaties door heel het land. Elke maand melden zich weer vijfhonderd nieuwe klanten.

Het geheim
Het geheim? "Wij zijn de EasyJets van het Openbaar Vervoer", zegt woordvoerder Marc Maartens. "Aanmelden kan alleen via internet en we garanderen een fiets binnen zestig seconden." Ook de moderne ov-consument, weet Maartens, eist tegenwoordig snelheid en gemak. Dat lukt dus niet als je een 'normale' fiets huurt. "Dan moet je elke keer weer je legitimatiebewijs meenemen, een formulier invullen, borg betalen. Ben je zo een kwartier mee bezig. Bij ons schrijf je je maar een keer in, daarna sta je geregistreerd." Bovendien, raast Maartens door, is de traditionele huurfiets een stuk duurder: zo’n 6,50 euro per dag. "Mét versnellingen kost die nóg meer."

Een dagje OV-fiets -alleen verkrijgbaar met oerdegelijke terugtraprem- is ruim de helft goedkoper: 2,75 euro.
OV-fiets drukt de kosten door zijn verhuurlocaties onder te brengen bij bestaande fietsenstallingen of -winkels. Als die bij een station ontbreken, staan de fietsen in kluizen die met een pincode zijn te openen. "We hebben daardoor maar drie mensen in dienst."
In de bedompte U-stal tegenover Utrecht Centraal druppelen de OV-fietshuurders deze ochtend gestaag binnen. Ze 'bliepen' hun treinabonnement of 'clubpas', grijpen een fiets en zijn weg.

Snelbinders
Monique Spits uit Amsterdam moet naar De Meern. "In de vakantie doe ik duizend kilometer", zegt ze, terwijl ze haar attachékoffer onder de snelbinders duwt.
"Dus 25 minuten naar De Meern vind ik niet erg." Wie denkt dat klanten van OV-fiets hoofdzakelijk recreanten op leeftijd en toeristen zijn, heeft het mis. Tegenwoordig fietst ook de zakenman en -vrouw naar zijn werk. Maartens: "Dan moet je niet meteen denken aan mannen in pak. Die zijn er ook, maar dat is een prototype. We zien steeds meer dat bedrijven een contract met ons afsluiten. De AKN-omroepen (AVRO, KRO, NCRV. red.) hebben dat gedaan. Hun gebouwen liggen verspreid door Hilversum. Medewerkers zijn nu minder tijd kwijt dan met de auto en ze bewegen meer."
Met 200.000 ritten paar jaar is OV-fiets nog niet winstgevend. Daarvoor zijn jaarlijks ruim 400.000 ritten nodig. ProRail wil dat doel in 2006 bereiken. Als de groei zo doorzet, is dat haalbaar, meent Maartens.
Aan de prijs -2,75 euro per dag- zal het niet liggen. Bovendien kan de fiets in de stad concurreren met bus, tram en metro.


Bericht geplaatst op zaterdag 27 augustus 2005
Bron Brabants Dagblad van 30 juli 2005
Meer nieuwsberichten over | Fietsen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |