ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 729 / 730 / 731 >

Twintig kilometer spoor wordt als nieuw

maandag 8 augustus 2005

Het spoortraject tussen Den Haag en Gouda is twee weken buiten dienst. RailInfra werkt aan een klus van grote omvang: de vernieuwing van twintig kilometer spoorweg. Rijdende fabrieken vervangen de oude dwarsliggers en de ballast tussen de spoorrails.

Het is nog niet eens lunchtijd, maar het gele monster hapt onverstoorbaar door: de ene biels na de andere verdwijnt in zijn onverzadigbare maag. Toch is dit enorme gevaarte niet alleen een verwoester, maar tegelijkertijd een schepper. Een klein stukje verder verschijnen er als bij toverslag nieuwe dwarsliggers tussen de spoorstaven, iets voorbij station Zoetermeer.

"Je kunt het misschien het beste een rijdende fabriek noemen", zegt Alfred Advokaat van de aannemer van het werk aan het spoor tussen Gouda en Den Haag, Strukton RailInfra. "Prachtmachine, toch? Het is bijna niet meer voor te stellen dat dit vroeger allemaal met de hand werd gedaan." Vroeger deden de werkers aan het spoor met de hand zo'n 120 dwarsliggers op een dag. Nu kan het aantal met deze speciale vernieuwingstrein oplopen tot zo'n 4.200 op een dag, zo'n 2,5 kilometer.

Het monster is, met personeel en al, speciaal uit Duitsland overgekomen om dit klusje te klaren: twintig kilometer spoor vernieuwen. De rails worden er tijdelijk uitgetild. De oude dwarsliggers, die nog van hout zijn, verdwijnen, en de nieuwe betonnen exemplaren komen terug.

Opvallend
Advokaat leidt een hele ochtend rond langs het werk aan het spoor, dat om een aantal redenen opvallend is. Ten eerste is het, zelfs voor een in dit werk gelouterd bedrijf als het zijne, een klus van een enorme omvang. En ten tweede is het haast uniek te noemen dat zo'n belangrijk traject als dat tussen Den Haag en Gouda voor zo'n lange tijd buiten dienst is gesteld. "We krijgen hier twee weken de tijd, en in die tijd moeten we het hele stuk doen. Dat is aan de krappe kant, maar NS wil natuurlijk per se zo snel mogelijk weer treinen laten rijden. Daarom wordt hier ook twee weken lang 24 uur per dag gewerkt." De buitendienstregeling van het traject komt mede, omdat er sinds kort strengere regels zijn voor het werken aan het spoor. "Voor de jongens is dit natuurlijk veel veiliger dan op het ene spoor werken terwijl ernaast van alles langs komt denderen. Bovendien geldt nu ook dat ze eens een keer overdag kunnen werken, en niet alleen 's nachts."

Kettinghor
Naast de vernieuwingstrein bij Zoetermeer is het tweede belangrijke onderdeel van het werk dit weekeinde gaande tussen Moordrecht en Zevenhuizen. Daar werkt de kettinghor, alweer zo'n niet te bedenken apparaat: deze haalt de niet meer bruikbare ballast - zeg maar de stenen tussen het spoor - weg en spuwt ondertussen nieuwe uit. Echt waar.

Zoals het hier staat lijkt het allemaal een fluitje van een cent, maar dat is het halve verhaal. De planning van een dergelijke klus is immers buitengewoon ingewikkeld. Zo moeten de kabels onder de rails er uit, moeten de dwarsliggers los zijn als de trein komt en moeten natuurlijk de overwegen ook veilig blijven voor het verkeer.

En dan is er nog het materieel, dat moet worden opgehaald in Almere. Met de trein, en die heeft weer een strak schema. Normaal gesproken zou dat in het aanmerkelijk dichterbij gelegen Roosendaal gebeuren. Advokaat: "Maar dat gaat nu even niet. Daar zijn immers werkzaamheden aan het spoor aan de gang."

Tot nu toe loopt het werk volgens schema. De verwachting is dat de oplevering zoals gepland aan het eind van het weekeinde is.


Bericht geplaatst op zaterdag 27 augustus 2005
Letterlijk bericht Haagsche Courant editie Zoetermeer van maandag 8 augustus 2005
Meer nieuwsberichten over | Werkzaamheden en geplande aanpassingen Den Haag - Gouda

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |