ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 795 / 796 / 797 >

Nieuwe dienstregeling NS wellicht zonder sneltrein op Zoetermeer

maandag 18 juli 2005

Een lezer van OV-Nieuwsbrief meldt in het laatste nummer (nr. 389)(18-07-2005):

NS kiest voor een simpel tweetreinensysteem met kwartiersdiensten in drukke gebieden. De intercity gaat op meer stations stoppen en lijkt dus meer op de huidige sneltrein.
De dienstregeling 2007 wordt simpeler en makkelijker uit te leggen aan de reiziger. De basis bestaat uit twee sneltreinen en twee stoptreinen per uur. Op de uitlopers van het net gaat slechts één sneltrein per uur rijden, terwijl op drukke verbindingen rond de grote steden de frequentie kan oplopen tot vier sneltreinen en vier stoptreinen per uur.
Regionale overheden willen dat die vier treinen per uur precies om het kwartier gaan rijden. Nu is dat vaak niet het geval en ook vanaf 2007 kan dat niet overal. Het gelijk verdelen van de treinen over het uur heeft vier voordelen. De reiziger kan de vertrektijden makkelijker onthouden, de wacht- of overstaptijd daalt tot gemiddeld 7,5 minuut, stads- en streekvervoer kan makkelijker aansluiten en NS kan de treinfrequentie buiten de spits op een logische manier verlagen tot twee treinen per uur.
Het projectteam van de spoorsector heeft eind mei een paar dagen op de hei gezeten. NS, ProRail en Railion hebben daar 36 dilemma’s besproken aan de hand van twee voor alledrie de partijen acceptabele dienstregelingmodellen: 'Pragma' en 'Sterren'. Pragma is voortgevloeid uit het voorkeurscenario 'Inline' van het rapport 'De bouwstenen voor de dienstregeling 2007'. Dat model kent vooral treinen die in vaste corridors rijden, met enige ruimte voor de wensen van regionale overheden. Sterren heeft een meer wiskundige inslag en is bedacht door de logistieke afdeling van NS. Sterren zit mooi en logisch in elkaar, maar heeft minder aandacht voor de vraag uit de markt. De voorlopige uitkomst is een mix van die twee modellen, met de nadruk op Pragma.
De huidige intercity ondergaat in 2007 een metamorfose. De naam blijft hetzelfde, maar de trein gaat vaker stoppen en wordt daarmee een kruising van de huidige intercity en de huidige sneltrein. De nieuwe sneltreinen zijn trager dan de huidige intercity’s. Daar staat tegenover dat ze op meer stations stoppen. Winnaars zijn stations als Delft, Gouda en Hilversum. Reizigers op die stations krijgen een hogere frequentie en soms ook een directe verbinding zonder overstap. Stations als Dieren, Voorburg en Zoetermeer gaan er op achteruit, omdat NS de sneltreinen er waarschijnlijk niet meer laat stoppen.
Vanaf 2007 gaan de stoptreinen Sprinter heten. De namen 'Sprinter' en 'Intercity' moeten meer snelheid uitstralen en de nieuwe opzet van de dienstregeling markeren.
In de dienstregeling 2007 kan een langgekoesterde wens van de spoorsector in vervulling gaan. Alle vertrek- en aankomsttijden verschuiven een kwartier. Daardoor sluiten treinen beter aan op treinen van en naar België en Duitsland. Dat is vooral van belang voor overstappende internationale reizigers. De wijziging kan zonder veel pijn worden doorgevoerd omdat alle vertrek- en aankomsttijden toch al gaan veranderen.
De treinen gaan in 2007 maar beperkt in vaste corridors rijden. Zo blijven er 'alternerende' treinen (de ene keer naar de ene bestemming, de andere keer naar de andere). Dat gebeurt bijvoorbeeld met de treinen op de Flevolijn richting Amsterdam Centraal en de Zuidas: in die beide richtingen zijn er ongeveer evenveel reizigers. Overigens willen de regionale overheden in de Noordvleugel in de spits zes sneltreinen per uur van de Flevolijn naar Amsterdam, terwijl NS vier stuks genoeg vindt.
De lijnvoering vanuit Amersfoort naar Enschede, Groningen en Leeuwarden verandert weinig. Zo blijft de overstapknoop bij Amersfoort waarschijnlijk bestaan. Daar kruisen de sneltreinen elkaar straks vier keer per uur. De huidige intercity’s doen dat nu twee keer per uur.
NS kiest bij de dienstregeling 2007 liever voor het strikt toepassen van de capaciteitsnormen dan voor het fors vergroten van het aantal treinen. Dat is beter voor het rendement van het bedrijf en de betrouwbaarheid van de uitvoering. Over het algemeen komen er nauwelijks hogere frequenties en zeker geen metroachtige frequenties van elke paar minuten een trein. Door meer in corridors te rijden moeten reizigers vaker overstappen: van 270.000 naar 290.000 op één miljoen reizigers per dag.
NS lijkt vast te houden aan het verdwijnen van de huidige intercity van Rotterdam naar Amsterdam via Schiphol. Het bedrijf gaat daarmee in tegen de wens van Tweede Kamer. Reizigers van Rotterdam naar Schiphol en Amsterdam moeten vanaf 2007 de snellere maar duurdere binnenlandse hogesnelheidstrein nemen of meer reistijd uittrekken.
NS verwacht dat het verlies aan reizigers over lange afstanden opweegt tegen de winst aan sneltreinreizigers. Het bedrijf rekent op vijf procent groei van het aantal reizigerskilometers tussen 2007 en 2010. Verder gaan in die drie jaar de Sprinters stoppen op twaalf tot twintig nieuwe stations (zie hieronder).
Half juni zijn de regionale overheden mondeling geïnformeerd over de nieuwe dienstregeling 2007. Dat is gebeurd per NS-regio. Een week later zijn ook de consumentenorganisaties van het LOCOV op de hoogte gebracht. In oktober hoopt NS het ontwerp van de dienstregeling 2007 helemaal rond te hebben. Voor die tijd moet NS een aantal dilemma’s oplossen. Onduidelijk is nog tot hoever buiten de Randstad er vier snel- en/of stoptreinen per uur moeten rijden, ofwel waar in de periferie die frequentie overgaat naar twee per uur. Ook het aantal treinen over de nieuwe Utrechtboog bij Duivendrecht richting Schiphol staat nog niet vast. Discussie is er of sneltreinen wel of niet moeten stoppen op kleinere stations als Driebergen-Zeist en Woerden als ze ook al stoppen op nabijgelegen stations als Ede-Wageningen en Gouda op dezelfde lijn.
Verder zijn er logistieke puzzels op te lossen. Zoals de gelijkmatige verdeling van sneltreinen over het uur (bijvoorbeeld tussen Utrecht en Amersfoort), kerende stoptreinen (als treinen niet op een centraal station keren maar in de regio) en kruisende goederentreinen (bijvoorbeeld aan de westkant van Amsterdam).
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat moet het uiteindelijke ontwerp goedkeuren. Dat kan ze doen via het Vervoerplan dat NS elk jaar moet indienen. De dienstregeling 2007 gaat in op 10 december 2006. Maar de eerste hogesnelheidstreinen van High Speed Alliance, de voornaamste reden voor de compleet andere dienstregeling vanaf 2007, gaan pas in april 2007 rijden. Onduidelijk is hoe het 'dienstregelingsgat' tussen december en april wordt overbrugd. Daarover wil NS in de loop van dit jaar duidelijkheid verschaffen.

Plussen & minnen dienstregeling 2007
+ alleen snel- en stoptreinen: simpeler opzet
+ meer stops: soms directere verbindingen
+ bij grote reizigersstromen elk kwartier een trein
+ flitstreinen Breda/Rotterdam – Amsterdam
+ meer marge: betrouwbaarder uitvoering
+ 12 tot 20 nieuwe stations voor stoptreinen
- huidige intercity’s verdwijnen: langere reistijden
- compleet nieuwe vertrek- en aankomsttijden
- treinen meer in corridors: vaker overstappen
- totale frequentie niet of nauwelijks omhoog
- Rotterdam – Amsterdam kost meer geld of tijd

Nieuwe stopstations in 2010 Almere Oostvaarders, Amersfoort Vathorst, Apeldoorn Ossenveld, Arnhem Zuid, Groningen Europapark, Helmond Brandevoort, Houten Castellum, Purmereind Weidevenne, Tiel Passewaaij, Twello, Utrecht Zuilen, Ypenburg

Wellicht nieuwe stopstations in 2010
Almere Poort, Amsterdam Holendrecht, Amsterdam Sloterdijk - Hemboog, Amsterdam Watergraafsmeer, Halfweg-Zwanenburg, Nijmegen Winkelsteeg, Sassenheim, Schiedam Spaland

Geen nieuwe stopstations in 2010
Dordrecht Amstelwijck, Haarlem Zuid, Utrecht Lage Weide


Bericht geplaatst op donderdag 22 december 2005
Eigen nieuws; maandag 18 juli 2005
Meer nieuwsberichten over | Verdwijnen sneltrein 2006

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Flora Wagemans: Hoe kani ik per email een rit binnen zoetermeer aanvragen? [lees meer...]
Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2019. |