ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 941 / 942 / 943 >

ProRail draagt beheer van spoorlijnen over aan RandstadRail

zaterdag 3 juni 2006

Op 3 juni heeft ProRail het beheer van twee spoorlijnen, de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn, officieel overgedragen aan RandstadRail. ProRail heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de ombouw van de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn in verband met de komst van deze nieuwe light-railverbinding. Zo zijn alle bestaande NS-stations omgebouwd en zijn er een aantal nieuwe haltes aangelegd. Daarnaast is zo'n 150 kilometer spoor aangepast om RandstadRail vanaf 3 september 2006 te kunnen laten rijden.

Overdracht
In de nacht van vrijdag 2 op zaterdag 3 juni heeft de heer E. Gürke, Regiodirecteur van ProRail, het beheer van de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn in de laatste trein van Den Haag Centraal naar Rotterdam Hofplein overgedragen aan de nieuwe beheerders: Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden. Mevrouw J. Baljeu, portefeuillehouder Stadsregio Rotterdam, en de heer P. van Woensel, portefeuillehouder Stadsgewest Haaglanden, hebben de beide spoorlijnen symbolisch in ontvangst genomen. De beide organisaties zijn nu samen verantwoordelijk voor het beheer van de beide lijnen.

Ontkoppeling van sporen
ProRail heeft zelf ook de nodige werkzaamheden geďnitieerd om ervoor te zorgen dat NS haar huidige dienstregeling kan handhaven én RandstadRail volgens haar nieuwe dienstregeling kan gaan rijden. Zo zijn de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal van het landelijke spoorwegnet losgekoppeld. Die sporen werden tot voor kort gebruikt door NS voor de reizigerstreinen in de richting Leiden; deze treinen zullen voortaan van andere sporen vertrekken. Verder is op de grens van Den Haag en Leidschendam-Voorburg een zogenaamde 'vrije kruising' aangelegd. Die zorgt er straks voor dat de 'lichte' treinen van RandstadRail en de 'zware' van NS elkaar zonder problemen kunnen kruisen.

De 'vrije kruising' wordt in juli door ProRail opgeleverd zodat de beide systemen onafhankelijk van elkaar kunnen werken. RandstadRail is een combinatie van tram en metro. De voertuigen rijden (vanaf 3 september 2006) probleemloos van de treinsporen buiten de stad door op de tramsporen in Den Haag en de metrosporen in Rotterdam. ProRail is als gedelegeerd opdrachtgever verantwoordelijk voor de (om)bouw van haltes en sporen van het RandstadRail-tracé.

Geschiedenis
Van de twee spoorlijnen kent de Hofpleinlijn, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, de langste staat van dienst. Vanaf 1 oktober 1908 was het voor reizigers mogelijk om gebruik te maken van de diensten van de Zuidhollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). In 30 minuten tijd kon men reizen van Rotterdam Hofplein en Scheveningen (Kurhaus) v.v. Tijdens de tweede Wereldoorlog werd het oude station Rotterdam Hofplein gebombardeerd. De rest van de spoorlijn is redelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen. In 1953 werd Scheveningen voor het laatst aangedaan, sinds die tijd rijden treinen van NS tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal.

De Zoetermeer Stadslijn kent een veel kortere geschiedenis. Op 3 februari 1972 ging de regering akkoord met de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. Een aantal jaren later, in 1975, werd werkelijk begonnen met het aanleggen van de spoorlijn. Op 20 mei 1977 werd het eerste deel van de Zoetermeer Stadslijn geopend door Z.K.H. Prins Bernard. Ongeveer een jaar later, op 27 mei 1978, werd het traject Palenstein-Seghwaert in gebruik genomen.

Met de komst van RandstadRail is een nieuw tijdperk voor de beide lijnen aangebroken. RandstadRail biedt reizigers straks een snelle, comfortabele verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam spelen met de realisatie van deze nieuwe lightrail-verbinding in op de wensen van de hedendaagse reiziger.

Aanvulling mailinglijst RandstadRail
Afgelopen nacht reed voor de laatste maal een sprinter over de Hofpleinlijn. Het was het gekoppelde city-pendelset 2023+2021. De trein vertrok om 00:15 uur vanaf spoor 8 in Den Haag Centraal. De stations werden allemaal nog 1 keer bediend. Tijdens de rit werden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn symbolisch overgedragen aan RandstadRail. Op de terugweg werd bij Leidschenveen even gestopt voor de passerende laatste Citypendel naar Zoetermeer. Dit waren de nummers 2029+2027.


Bericht geplaatst op woensdag 19 juli 2006
randstadrail
Meer nieuwsberichten over | RandstadRail

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |