ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 947 / 948 / 949 >

Requiem voor de Sprinter

donderdag 1 juni 2006

"Dag Sprintertje, vaarwel en bedankt voor je diensten in goede en slechte tijden." Tijd om herinneringen op te halen aan de Sprinter!

'Bedankt voor je diensten, in goede en slechte tijden'
Kijkend in de verte, met wee spoorbanen als vizier. Mussen tjilpen de stilte weg. 11:12 uur. Nog twee minuten. Achter de bomen klinkt een concert van zingend staal. Na een halve minuut komt het stalen gevaarte om de hoek zetten, als een grote gele rups met lichtgevend ogen.
Zijn dertigste verjaardag maakt hij net niet meer mee. Het 'Requiem voor de Zoetermeerse Sprinter is al begonnen. De Sprinter moet plaatsmaken voor een ander voertuig, de sneltram van RandstadRail.
Tijd om herinneringen op te halen aan de Sprinter. Zoals Maarten Batenburg doet: "Het schelle fluitje bij vertrek. De deuren die eerst klemmen en dan openknappen. Het rinkelende glas van de noorddeurknop. Het vaak rammelende geluid in de bochten van ergens onder de vloer. De mysterieuze sis-, gong-, ting of piepgeluiden van de cabine. Ik zal het allemaal gaan missen."
De Sprinter gaf in 1977 imago en zelfs trots aan een nog zielloze stad. Zoetermeerders konden op verjaardagen het traditionele hooggelach over de stad beantwoorden door er op te wijzen dat geen stad in Nederland zoveel treinstations heeft. Duitsland had de S-Bahn, Parijs de RER, Zoetermeer de Sprinterlijn. Nergens in Nederland woonden alle burgers van een stad op loopafstand van een station. Wie uit de trein stapte, was direct bij wijkvoorzieningen en winkels.
"Ik weet het nog goed: ik reed in m'n autootje toen ik voor het eerst de Sprinter tegenkwam. Ik heb gelijk mijn auto verkocht," laat een lezer uit Berkel weten.
Op 29 mei 1977 was de eerste rit. Prins Bernhard opende de lijn, een lijn die twee jaar later de vorm van een krakeling kreeg, nadat het spoor voorbij station Seghwaert werd doorgetrokken langs vier nieuwe stations. Met het kartonnen bouwpakket van de Sprinter in de hand, verwonderden reizigers zich over al het nieuwe vernuft. De trein denderde dwars door de polder naar de oude stad Den Haag, waar zoveel Zoetermeerders vandaag kwamen. En weer terug.
De Sprinter kreeg geleidelijk een steeds negatiever imago. Hij werd van binnen en buiten beklad met graffiti, hij werd een mobiele hangplek voor jongeren en een plek waar criminelen het soms voor het zeggen leken te hebben. Velen begonnen de Sprinter te mijden, vooral in de avonduren. "Ondanks alle pogingen het ding 'op te leuken' was het niet meer mijn Sprinter," schrijft een lezeres. Massale controleacties en cameratoezicht konden het geschonden imago nog enigzins redden. "Dag Sprintertje, vaarwel en bedankt voor je diensten in goede en slechte tijden." schrijft R. de Rooi.

'Laatste rit is voor mij pure nostalgie'

In de nacht van vrijdag op zaterdag rijdt om 01:10 de laatste Sprinter op de Zoetermeer Stadslijn. Van deze laatste rit wil machinist Gerrit Roskam een mooi afscheid maken. "Voor mij is die rit pure nostalgie, het is heel jammer dat de Sprinter verdwijnt."
De machinist heeft dertig jaar lang op de lijn gereden en er in die tijd echt een band mee opgebouwd. "Toen ik hier kwam wonen was de lijn mijn eerste traject als machinist. Ik heb ook op andere lijnen gereden, maar dit 'rondje om de kerk' is nooit vervelend geweest. Als ik op een andere lijn had gereden ging ik nog even relaxen op de Sprinter, die reed ik met mijn ogen dicht."
Volgens Roskam heeft de Sprinter een grote rol gehad in de opkomst van de stad. "De Sprinter heeft Zoetermeer groot gemaakt en is er eigenlijk niet meer weg te denken. Het werk op deze lijn was extra aantrekkelijk, doordat het als machinist mogelijk was op deze lijn ook persoonlijk contact te hebben met de passagiers."
De machinist is verbaasd over de geringe belangstelling van de reiziger voor de verdwijning. "Kennelijk maakt het niet uit hoe ze op hun plaats van bestemming komen."

Tot nu toe

In 1972 begon de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. Vanaf 1975 kwamen de sporen en de stations. Op 21 mei 1977 werd het eerste gedeelte van de Stadslijn door Prins Bernhard in gebruik genomen.
Aanvankelijk reden de treinen nog geen rondje door de stad, maar ze stopten bij Palenstein (linksom) en Meerzicht (rechtsom). Vanaf 29 september 1979 kon de Sprinter, a de opening van het tracé Seghwaert - Meerzicht, de hele 'krakeling' afrijden.
De Sprinter was succesvol als forenzenlijn. In de jaren tachtig reisde bijna veertig procent van de Zoetermeerders die werkten in Den Haag, met de Zoetermeer Stadslijn.
In de jaren negentig kreeg de Sprinter de reputatie van geweldslijn. Nergens op het NS-net was het vandalisme zo groot als op de Stadslijn. Behalve vernielingen in treinen en op stations nam ook het geweld toe. NS, spoorwegpolitie, gemeentepolitie reageerden met grote controleacties op vervoerbewijzen en gedrag van reizigers.
In de eerste plannen zou RandstadRail de Sprinter al in 2000 vervangen. Het wordt 3 september 2006.

Lijn vol geweld

Mishandelingen, heel veel zwartrijders en blowende jeugd. in de loop der jaren is de Zoetermeer Stadslijn geregeld negatief in het nieuws gekomen vanwege geweldplegingen in de Sprinter. Niet voor niets werd er eend 2003 door een vertegenwoordiging van de spoorwegpolitie en de gemeente Zoetermeer een zogeheten 'Handhavingsarragement Zoetermeer Stadslijn' ondertekend. In dat convenant waren afspraken vastgelegd tussen gemeente, NS, politie en Openbaar Ministerie over de aanpak van overlast en geweld op de lijn. De toenmalige burgemeester, Luigi van Leeuwen, stelde dat de grootscheepse politieacties eerder dat jaar op de Sprinter 'helaas niet tot een structurele verbetering hadden geleid'. Directe aanleiding voor die aanpak was de ernstige mishandeling van een toen 21-jarige Zoetermeerder en zijn 19-jarige zus. Ze werden op 18 oktober 2002 in de Sprinter mishandeld een groep ontspoorde Antilliaanse jongeren. De man kreeg schoppen tegen zijn hoofd en hield er blijven oogletsel aan over. Zijn zus liep een ernstige gehoorbeschadiging op door klappen die ze bij het incident opliep.
De aanpak van de politie in de Sprinter bleek succesvol. Om financiële redenen en een tekort aan personeel kwam echter de klad in de acties en ging het met de veiligheid in de Sprinter weer bergafwaarts.


Bericht geplaatst op zaterdag 22 juli 2006
Letterlijk bericht Algemeen Dagblad editie Zoetermeer van donderdag 1 juni 2006
Meer nieuwsberichten over | Tram algemeen | Sprinter / materieel

Jan van Batenburg heeft op zondag 26 februari 2012 de volgende reactie geplaatst.

DVD over de Sprinter

Binnenkort komt mijn DVD uit over de geschiedenis van de sprinter.

Maarten Batenburg heeft op zondag 4 maart 2012 de volgende reactie geplaatst.

Re: DVD over de Sprinter

Beste Jan,

Leuk, ik ben benieuwd. Kan je meer vertellen over waar en wanneer die te verkrijgen is?

Met vriendelijke groet,
Maarten Batenburg

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |