Zoals gebruikelijk vervallen op 31 december 2001 vanaf ongeveer 20:00 alle trein- en busdiensten. Echter in tegenstelling tot wat in het Spoorboekje staat zal ook de late Sprinter, vertrek 1:10 uit Den Haag Centraal in de vroege ochtend van 1 januari 2002, niet rijden. Dit werd bekend gemaakt door aanplakbiljetten op de stations. Op beideVerder lezen
Maand: december 2001
Anti-graffiti-laag succesvol
Sinds augustus 2000 rijden twee Sprinters als proef rond met een anti-graffitilaag op de zittingen van de banken. Door gebrek aan een goed schoonmaakmiddel werden banken in zijn geheel vervangen, wat uiteraard onnodig duur is. Deze proef is geslaagd (oftewel: helaas noodzakelijk), binnenkort krijgen alle Sprinter-stellen deze coating. Hopelijk wordt de Stadslijn hierdoor weer watVerder lezen
Informatievoorziening Stadslijn slecht
In het voorjaar van 2001 heeft reizigersorganisatie ROVER de omroep in de trein bijgehouden. Hierdoor kreeg men een beeld van de kwantiteit (niet de kwaliteit) van het gemiddelde omroepgedrag van de machinist of de conducteur. Wat betreft de Zoetermeer Stadslijn, deze springt negatief uit het onderzoek. Gemiddeld werd 73% van de stations omgeroepen, in stoptreinenVerder lezen
Regionaal structuurplan & Vijfde nota ruimtelijke ordening
Relatief kort na elkaar verschenen het Regionaal structuurplan van het Stadsgewest Haaglanden, en de Vijfde nota over ruimtelijke ordening van het Ministerie van VROM. Beide omschrijven de visie op het grondgebruik in de komende jaren. Verkeersassen, groengebieden, woonwijken en industrie. Opmerkelijk is dat het Stadsgewest eerder was dan het Ministerie, terwijl in Nederland gebruikelijk isVerder lezen
Diverse bus- en treinvertragingen
Door een ongeval op de N206 tussen Zoetermeer en Leiden, was de normale rijroute van de buslijnen 170 en 204 in de ochtend van vrijdag 14 december geblokkeerd. De bussen reden om via de Afrikaweg, de A12 en de A4. Stompwijk en Zoeterwoude Dorp werden hierbij overgeslagen. Een enkele bus pendelde wel tussen deze dorpen.Verder lezen
RandstadRail-contract getekend
Na jaren overleggen, gekibbel en schrappen van onderdelen, is het dan eindelijk zover. RandstadRail komt er! Donderdag 6 december 2001 hebben de vertegenwoordigers van Stadsgewest Haaglanden (Bruins) en regio Rotterdam (Janssens), en de minister van Verkeer & Waterstaat (Netelenbos) op het Haagse ministerie het contract getekend. Het ministerie geeft 1,7 miljard gulden (770.000.000 euro) uit,Verder lezen
Rokkeveen-2 en ZoRo pas na 2010
In het Regionaal Structuurplan Haaglanden van Stadsgewest Haaglanden is voorlopig geen plek voor een nieuwe woonwijk ten zuidoosten van Rokkeveen en de ZoRo-lijn. Pas in 2010 wordt beslist of deze projecten doorgaan kunnen vinden ten koste van de glastuinbouw op Bleiswijks grondgebied. Reizigers van de Zoetermeer Stadslijn naar Rotterdam kunnen in de tussentijd overstappen opVerder lezen
Camera’s succesvol
De camera’s die sinds april 2001 in acht Sprinters meerijden, hebben in diverse delicten geleid tot aanhouding van de daders. Hieronder een zaak met een tasjesroof door een negen-jarige jongen (!) en een mishandeling door een groep jonge meiden. De beelden van de per treinstel veertien camera’s worden gemiddeld wekelijks opgevraagd door de politie. HetVerder lezen