Een bloemlezing uit het LOCOV-advies, met delen die van toepassing zijn op Zoetermeer. Algemeen De consumentenorganisaties in het LOCOV vinden dat de balans tussen de plussen en minnen van de NS-plannen voor de dienstregeling van 2007 negatief door slaat. Er is naar aanleiding van de ontwikkelingen van de afgelopen tijd onvoldoende vertrouwen dat NS inVerder lezen
Maand: maart 2006
Cameratoezicht RandstadRail
Sociale veiligheid speerpunt op lijn tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam De haltes van het nieuwe RandstadRail worden voorzien van beveiligingscamera’s. Extra beveiligers en goede voorlichting moeten eveneens de veiligheid vergroten op de nieuwe spoorlijn tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. Sociale veiligheid is één van de speerpunten voor het nieuwe openbaar vervoerssysteem dat opVerder lezen
Jagen zonder geweer
Stel, je bent spruitenteler. De oogst is je broodwinning. Maar dan komen de konijnen, die tweeduizend spruitenplanten opvreten. Weg oogst. Of je bent beheerder van het spoorwegnet. En konijnen graven holen en hangen nabij de rails en de perrons. Vorig jaar nog is er in Gorinchem een onderhoudsmachine van Rijkswaterstaat van het talud gekieperd toenVerder lezen
Piepende remmen en een fluitje
De opvallendste geluiden Geen Zoetermeerder kan er omheen: het geluid van de Sprinter. Geen enkele stad in Nederland heeft dan ook zoveel treinstations als Zoetermeer. In welk deel van de stad je je ook bevindt, de Sprinter duikt er zeker op. Mensen die nooit in Zoetermeer waren, kennen de Sprinter wél. Een uniek en beroemdVerder lezen
2006: Hét jaar voor RandstadRail en de OV-chip
OV 2006 is het jaar van dé verandering voor het openbaar vervoer in de Haagsche regio. Op 3 september gaat zowel RandstadRail als het nieuwe vervoersbewijs de OV-Chipkaart van start. De verwachting is dat straks 42.000 reizigers dagelijks gebruik maken van de twee RandstadRail-lijnen tussen Den Haag en Zoetermeer. Tot nu toe * Eind jarenVerder lezen
Virtuele spoorlijn wordt kunstwerk
Zes grote kunstwerken gaan vanaf maart dit jaar een jaar lang het traject van een nooit aangelegde spoorlijn in Zoetermeer markeren. Het gaat om de geplande spoorlijn De Leidse Lijn van Zoetermeer naar Leiden. De werken worden gemaakt door het Zoetermeerse kunstenaarscollectief Terra. De zes objecten staan tussen het nieuwe station Oosterheem en de BenthuizerVerder lezen
Week van de Vooruitgang: promotie van het OV
Promotors van vooruitgang In de week van 17 t/m 22 september 2005 kunnen de inwoners van Zoetermeer meedoen aan allerlei gezellige, sportieve en informatieve loop- en fietsactiviteiten. Deze Week van de Vooruitgang is een landelijke actieweek, bedoeld om te lopen, fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren en de auto wat vakerVerder lezen
Omleiding lijn 72 in het oude Dorp
Lijn 71 Centrum West – Rokkeveen – Centrum West omleiding Richting lijn: beide richtingen Periode: ma/di 27 en 28 februari Aard: Omleiding Oorzaak: werkzaamheden Vervallen halte: Zoetermeer, Frederik Hendriklaan. De vervangende halte is de Julianalaan/Morgenster
Ingezonden brieven AD over de sneltrein
Ingezonden brief 1 Stoptreinen Als inwoonster van Zoetermeer vind ik het slecht dat een gemeente met ruim 120.000 inwoners geen snelle verbinding met Utrecht zal houden. In mijn ogen zouden er in de spits vier treinen per uur moeten rijden. Het voorstel van de Nederlandse Spoorwegen zal de verkeersdruk op de toch al bomvolle A12Verder lezen
Elk kwartier rijdt trein naar Gouda
NS Directeur: “In de aanloop naar het volledig nieuwe Spoorboekje voor de periode 2007-2009 ontstaat hier en daar het beeld dat NS verkeerde keuzes zou maken. Bijvoorbeeld door de Intercity/sneltrein niet meer te laten stoppen in Voorburg en Zoetermeer. Iedere dienstregeling die je ontwerpt voor het drukst bereden spoorwegnet van Europa is uiteindelijk een compromis tussen wensen, mogelijkheden en onmogelijkheden.”