Spektakel: verhuizing van 67 ton zwaar ‘gevaarte’

door Laura Schalkwijk

Zijn laatste dagen zijn geteld:nog naar even tuft de oude, gele Sprintertrein twee keer per uur tussen Den Haag en Zoetermeer.

Op 2 juni is het echt over en uit met het ’tufmobiel’. Roestige rails worden dan vervangen door sprinternieuwe spoorlijnen. Want drie maanden later moet de ultramoderne vervanger van de oude Sprinter voorbijrazen: buiten de spits om de tien minuten, in de spits zelfs om de vijf minuten. Sneller, schoner, vaker en veiliger, belooft RandstadRail-exploitant HTM.

Bijna twintig jaar na de eerste plannen komt de verwezelijking van RandstadRail nu ├ęcht dichtbij. ‘Intimi’ mochten een half jaar geleden al even voorproeven. Tijdens een tweedaags werkbezoek in Duitsland werd een testrit gemaakt in de Alstom-fabriek in het plaatsje Salzgitter, waar de RandstadRail-voertuigen worden gefabriceerd.

Inmiddels komt er om de vier dagen een voertuig vanuit Duitsland de HTM-remise binnen in het Haagse Zichtenburg. Afgelopen dinsdagnacht arriveerde het tiende exemplaar. Uiteindelijk moeten er vijftig stuks volgens bestelling worden afgeleverd.

Het afleveren van de voertuigen is al een hele operatie op zich.Wanneer er een bestelling klaar is, wordt deze op een enorme oplegger van een vrachtwagen gerold. Het topzware transport (ruim 100 ton) wordt over twee dagen uitgesmeerd, omdat er niet in de spits gereden mag worden. Het 45 meter lange ‘monster’ wordt bovendien begeleid door twee busjes met zwaailichten.

Bij de (nachtelijke) aankomst in de Hofstad worden sommige wegen en kruisingen afgezet. Na het eerste topzware transport, begin maart, verwelkomde HTM in Den Haag feestelijk zijn eerste ‘pronkjuweel’. Afgelopen woensdag deed Zoetermeer op spectaculaire wijze hetzelfde toen een RandstadRail-voertuig door hijskranen op het zes meter hoge viaduct van de Oosterheemlijn werd gehesen en op het kersverse spoor werd gezet.

Half juni worden er nog vier voertuigen op het spoor gezet. Op 19 juni starten de eerste proefritten. De HTM-bestuurders die nu nog trainingen krijgen in simulators, kunnen dan ook voor het eerst hun nieuwe kennis in de praktijk brengen.

De halten en sporen van de Hofpleinlijn en de Sprinterlijn worden in de zomer klaargestoomd voor RandstadRail. En dan, als alles meezit, mogen na de ‘intimi’ en de HTM-bestuurders eindelijk de reizigers vanaf 3 september hun nieuwe vervoermiddel keuren.

Reactie achterlaten