De perronindeling van het tijdelijke busstation Centrum West vanaf drie september is bekend.
Klik hier voor de nieuwe stopplaatsen van de
buslijnen.
Klik hier voor de perronindeling van het oude
Centrum West.
Klik hier voor de perronindeling van het nieuwe
definitieve Centrum West dat op 25 juni 2002 in gebruik werd genomen (toevoeging 21 juli
2002).
Het nieuwe definitieve busstation krijgt zeven busperrons. Dit is drie minder dan het huidige,
en dat staat soms overvol met bussen. 08:05 is berucht, omdat er dan dertien bussen tegelijk
vertrekken (50, 55, 70, 71, 74, 121, 165, 170, 170, 173, 177, 204, 204), en een aantal bussen
geparkeerd staan bij de inrit van het busstation.
Het nieuwe station schuilt gedeeltelijk onder een kantoorgebouw. Hier is ook plek voor een
achtste perron, mocht daar behoefte aan zijn. Desondanks blijft het krap. Waarschijnlijk gaan
er aansluitingen verloren, omdat niet alle bussen tegelijk kunnen vertrekken. De eerste
aanzetten zijn in de bus-dienstregeling 2001-2002 al te zien.
Aanvulling 4 september
Tot mijn verrassing was het tijdelijke busstation al op 2 september in gebruik, evenals de
dienstregeling. Maandag(ochtend) zette Connexxion wijselijk een informatiemannetje in bij het
‘oude’ busstation. Veel reizigers hoefden echter niet verwezen te worden, het lege busstation
stak duidelijk af bij de kudde bussen op de Amerikaweg. Daar was het wel onoverzichtelijk. De
vele bussen pasten nauwelijks langs de perrons. Ook bleek bij het regenachtige weer dat de
betonoverbouwing van het oude Centrum West eigenlijk helemaal niet zo gek was. Er stond nog een
bus geparkeerd bij de ingang van het oude station.
Van (sloop)werkzaamheden is vooralsnog niets te merken.
Ik heb het even nageteld, er vertrekken omstreeks 07:05 (van 07:03 tot 07:06) maar liefst 16
bussen, te weten 42, 50, 54, 70, 71, 74, 75, 121, 165, 170, 170, 173, 177, 203, 204 en 204. Bus
177 stopt buiten de perrons op het oude fietstunneltje. Een bus 50 uit Rijswijk was te vroeg,
die moest zelfs halteren op busafslag op de Europaweg.