Op 10 december 2006 gaat er nogal wat veranderen met het openbaar vervoer in Zoetermeer.
Tram 3 Zoetermeer Krakeling – Den Haag
Op 10 december zal ook tramlijn 3 gaan rijden. Hiermee zal na meer dan zes maanden werkzaamheden weer iets rijden over de
Krakeling door Zoetermeer.
Tramlijn 3 begint op Centrum West met een rondje rechtsom, naar Dorp, Delftsewallen, etc. Na Stadhuis komt lijn 3 nogmaals
langs Centrum West, op weg naar Den Haag.
Tot het Westeinde Ziekenhuis volgt de tram 3 dezelfde route als lijn 4. Na het Westeinde gaat lijn 3 over de Waldeck
Pyrmontkade en de Laan van Meerdervoort naar Loosduinen.
Lijn 3 en 4 gaan maandag t/m zaterdag elke tien minuten rijden, op zondag elke twaalf minuten en ’s avonds elk kwartier.
In de spits wordt de frequentie van beide lijnen verhoord naar elke acht minuten. Daarnaast rijden er op zaterdag korte
slagen op De Savorin Lohmanplein – Den Haag Centraal.
In een later stadium zal lijn 4 vanaf de Monstersestraat worden doorgetrokken naar het Leyenburg ziekehuis, Zichtenburg en
De Uithof.
Goudse lijn Den Haag – Zoetermeer – Gouda
Zoals uitvoerig besproken, stopt in de nieuwe dienstregeling geen sneltrein meer op station Zoetermeer. Daarvoor in de
plaats wordt de stoptrein Den Haag – Gouda Goverwelle doorgetrokken naar Utrecht, via Woerden, Vleuten en Terwijde. Deze
rijdt de hele week elk half uur. Daarnaast rijdt er maandag t/m vrijdag overdag een korte pendel Den Haag – Gouda Goverwelle,
waardoor een strakke kwartierdienst ontstaat.
Reizigers naar Utrecht moeten voortaan dus de stoptrein nemen, die er langer over doet, zeker ook omdat er op Goverwelle enige
tijd stil gestaan wordt om Intercity’s voorbij te laten gaan. Een snellere optie is om in Gouda over te stappen op de Intercity
die vlak achter de stoptrein zit. Deze overstap is op hetzelfde perron. Elke stoptrein heeft een aansluitende IC, maar
andersom geldt dit niet persé. De Intercity’s gaan om-en-om naar Arnhem, of Groningen/Leeuwarden/Enschede.
Opvallend is dat de stoptrein, overigens Sprinter geheten, overdag drie minuten langer onderweg is tussen Zoetermeer Oost en Goverwelle dan ’s avonds.
De laatste trein vanuit Den Haag naar Zoetermeer vertrekt om 00:24, aankomst 00:35.
De laatste trein vanuit Utrecht naar Zoetermeer vertrekt om 00:15, aankomst 01:00.
De eerste trein vanuit Zoetermeer naar Den Haag vertrekt om 06:22, aankomst 06:35.
De eerste trein vanuit Zoetermeer naar Utrecht vertrekt om 05:36, aankomst 06:23.
Lijn 40 Zoetermeer – Leidschenveen – Leidschendam
Nu RandstadRail rijdt tussen Zoetermeer en Leidschenveen wordt lijn 40 over dat traject opgeheven. Lijn 40 blijft rijden
tussen Leidschendam en Leidschenveen, en wordt doorgekoppeld aan lijn 60 Leidschenveen – Ypenburg – Delft.
Lijn 50 Zoetermeer – Rijswijk
Lijn 50 zal in de spits niet meer via Seghwaert rijden. Elke rit vertrekt voortaan vanaf Centrum West.
Lijn 75/76 Centrum West – Oosterheem
Deze ‘Oosterheemers’ worden opgeheven. De route van 76 wordt deels overgenomen door lijn 165. De verbinding tussen
Oosterheem en de Dorpstraat wordt onderhouden door lijn 77. En tussen het centrum en Oosterheem rijdt natuurlijk RandstadRail.
Lijn 77 Centrum West – Meerzicht – Zuidweg – Oosterheem
Deze nieuwe lijn rijdt door-de-weeks van zeven tot zeven: Centrum West – Amerikaweg – Meerzichtlaan – Afrikaweg – station Zoetermeer – Madame
Curielaan – Zuidweg – station Oost – Paltelaan – Karel Doormanlaan – Fokkerstraat – Edisonstraat – Stephensonstraat – Willem Dreeslaan.
Het eindpunt ligt bij de tramhalte Dreeslaan. De lijn zal een goede verbinding maken tussen station Zoetermeer enerzijds
en het industriegebied en Oosterheem anderzijds. Overstappers naar Utrecht kunnen al uitstappen bij station Oost, aangezien daar voortaan ook
alle treinen stoppen.
Lijn 78 Snowworld – Centrum West – stations – Silverdome – Oosterheem
Deze nieuwe lijn rijdt ’s avonds en in het weekend: Snowworld – Centrum West – station Zoetermeer – station Oost – Zuidweg –
Oostweg – Silverdome – industriegebied – Oostweg – Willem Dreeslaan.
Deze opmerkelijke route vormt een verbinding tussen Centrum West en station Zoetermeer enerzijds, en de uitgaansgelegenheden
Snowworld/Ayersrock en Silverdome/Dutch Water Dreams anderzijds. De lijn wordt gereden met een taxibusje in een uurdienst.
Lijn 121 Zoetermeer – Delft
In Delft zal een andere route gereden worden die minder diep de TU-wijk in rijdt, en niet meer door de Nassaulaan maar de
Prof. Telderslaan voert.
Lijn 165 Zoetermeer – Alphen aan den Rijn
De route in Zoetermeer wordt verlegd via Europaweg – Australiëweg – Oostweg – Willem Dreeslaan – Hugo de Grootlaan –
Zegwaartseweg. Lijn 165 komt dus niet meer bij het Onderlangs (bioscoop Utopolis) en rijdt niet meer door Palenstein.
De route in Alphen aan den Rijn wordt verlegd via Kerk en Zanen (Leidse Schouw – Flemingweg – Amerikalaan), langs de
zuidkant van de stad. Daarbij wordt lijn 165 op het station doorgekoppeld aan lijn 169, die wel door het Alphense centrum
rijdt. Reizigers kunnen dus blijven zitten als ze door willen. Bovendien wordt de frequentie tussen 13:00 en 18:00
uitgebreid tot halfuurdienst.
Lijn 170 Zoetermeer – Rotterdam
In Berkel en Rodenrijs rijdt lijn 170 via de Sterrenweg in plaats van via de Noordeindseweg. Bij de halte Planetenweg
is er een overstap mogelijk op de nieuwe ringlijn 172/174 naar de wijk Meerpolder.
Lijn 177 Zoetermeer – Gouda
In verband met de afsluiting van de onderdoorgang van de Noordelijke Dwarsweg van de A12 in Zevenhuizen wordt de
lijn 175 Boskoop – Nesselande omgelegd via Moerkapelle. Lijn 177 zal dan niet meer via Zevenhuizen rijden, waarbij de
lijnen 175 en 177 in Moerkapelle op elkaar aansluiting geven in beide richtingen. Deze afsluiting zal naar verwachting in
juni 2007 ingaan. Derhalve is de exacte datum van invoering van deze verlegging nog niet bekend. Na het gereedkomen van
de vernieuwde omleidingsweg Zevenhuizen (N219) zal lijn 175 via deze nieuwe weg van Nesselande naar Waddinxveen rijden
zonder Zevenhuizen aan te doen. Lijn 177 rijdt dan wel weer via Zevenhuizen en geeft aansluiting op 175.
Lijn 204 Zoetermeer – Rotterdam
Een extra rit wordt toegevoegd om 07:20 vanaf Centrum West.
Lijn 206 Zoetermeer – Leiden
Het aantal ritten zal worden verhoogd. In de ochtendspits zal de frequentie verdubbeld worden van een 10-minutendienst
tot een 5-minutendienst (m.u.v. de vakantieperioden). Tussen 11:00 en 14:00 uur wordt een halfuurdienst geboden en in de
avondspits wordt de frequentie verhoogd van kwartierdienst tot 10-minutendienst (m.u.v. vakantieperioden). Bovendien wordt
er voortaan ook ’s avonds en op zaterdag gereden. Ook is de eerste rit door de weeks vervroegd tot 05:35.
Bus 206 (vroeger 204) is daarmee binnen enkele jaren uitzonderlijk sterk gestegen in betekenis.
Lijn 380 Den Haag – Alphen aan den Rijn
De dienstregeling van lijn 380 wordt anders opgezet: lijn 380 rijdt van Alphen aan den Rijn Ridderhof via Kerk en Zanen
naar Den Haag v.v. en het nieuwe lijnnummer 381 rijdt van Alphen aan den Rijn Ridderhof via Ridderveld en Avifauna naar
Den Haag v.v.,waarbij 380 doorrijdt als 381. Beide lijnen rijden een uurdienst en tezamen een halfuurdienst.
De ritten in de avond na 19:00 komen te vervallen.
Lijn 382 Den Haag – Boskoop
De ritten in de avond na 19:00 komen te vervallen.
Lijn 383 Den Haag – Capelle aan den IJssel
Het aantal ritten in de spits wordt uitgebreid tot 2 keer per uur. Verder wordt er gehalteerd bij metrostation Nesselande.
De bus rijdt na Capelle door naar Krimpen a/d IJssel busstation, aan de overkant van de IJssel. Zo ontstaat een direct verbinding tussen Den Haag en Krimpenerwaard.