Nieuwe dienstregeling bus

Zoals hier al te lezen was verandert er per 3 september een en ander aan de bus-dienstregeling.
Naast genoemde wijzigingen, ook het volgende:

  • Lijn 42: Deze sneldienst Den Haag Centraal – Forepark – Leidschenveen wordt
    verlengd naar Zoetermeer Driemanspolder, via Centrum West. Bij Driemanspolder kan worden
    overgestapt op de trein naar Utrecht en verder. Deze situatie zal duren tot Leidschenveen
    en Ypenburg hun eigen station krijgen.
  • Lijnen 51/52: De nieuwe bus 52 Zoetermeer – Rijswijk (samenvoeging van 51 en 52)
    rijdt vanaf Garage Kelvinstraat via Siemens en de Zuidweg naar Rijswijk. De route door
    Rokkeveen vervalt. In Rijswijk wordt doorgereden naar de Schaapweg. Zo wordt In de Bogaard
    beter bereikbaar.
  • Lijnen 54/55: Lijn 54 Zoetermeer – Den Haag HS begint voortaan bij Centrum West, en
    rijdt niet meer door Seghwaert. Lijnnummer 55 wordt opgeheven.
  • Lijn 75: Deze nieuwe stadsbus zal de verbinding gaan vormen tussen Centrum West en
    Oosterheem. De te rijden route is gelijk aan die van de oude stadsbussen 20/21, via Palenstein.
  • Lijnen 71/72, 73, 74: De tijden van stadsbussen 71/72, 73 en 74 wijzigen. Bus 71 zal
    niet meer halteren bij het Stadstheater. Wel stoppen 71/72 weer bij station
    Zoetermeer/Mandelabrug. Het voorstel om de bussen in beide richtingen door de hele
    Groenblauwlaan te laten rijden, gaat niet door. Bus 73 rijdt voortaan via Station
    Driemanspolder/Mandelabrug, net als bus 16/17 vroeger. Hier halteert ook streekbus 42 uit
    Leidschenveen en Den Haag. De ’tijdelijke’ route voor lijn 70 via de Planbaan, is eindelijk
    officieel definitief geworden.
  • Lijn 121: Deze lijn Zoetermeer – Delft rijdt nu nog in het weekend en ’s avonds een
    lusje door Pijnacker. Deze lus verdwijnt: de gestrekte route wordt voortaan altijd gereden.

Bij de connexxion-verkooppunten op Den Haag Centraal, Delft en Leiden is voor f1,00 een
lijnennetkaart te koop. Helaas zijn hier alweer wat fouten in geslopen.

Aanvulling 13 augustus 2001

De nieuwe dienstregelingen zelf zijn nu te vinden op deze pagina. Voor het eerst link ik gewoon
door naar Connexxion, die de complete dienstregelingen nu online heeft staan. De tijden zijn te
bekijken in het zogenaamde PDF-formaat, waarvoor een speciale plugin benodigd is, die in veel
gevallen echter al geinstalleerd is. Het opnieuw overtikken van de dienstregeling wordt me een
beetje te gortig.

Opvallend aan de dienstregeling is dat de stadsbussen 71/72 wel rond de knooppunts-tijden van
.05 en .35 vertrekken, maar er ná aankomen, waardoor de overstap op de overige bussen verloren
gaat. Alleen zondags en ’s avonds haalt de bus nog de knoops-tijden. Vreemd is ook dat ‘s
middags alle tijden vier minuten naar achter verschuiven.

Bus 42 rijdt in de ochtendspits elke 20 minuten, wat dus slechts eens in het uur aansluit
op de 30-minutenfrequentie van de overige bussen. Op zondag is lijn 42 de tweede lijn die elk
half uur rijdt, en de vierde streeklijn (naast 121, 170 en 173). Zoetermeer begint steeds meer
op een echte stad te lijken. Lijn 42 heeft een halte vlak bij Snowworld, waardoor dit centrum
ook beter bereikbaar is.

Lijn 52 heeft tussen Zoetermeer Oost en Zoetermeer een opvallend lange rijtijd van zes minuten.
Overdag is rijtijd Rijswijk – Zoetermeer maar liefst een kwartier korter dan in de
ochtendspits.

In de tabellen van lijn 54 Centrum West – Haagse Hogeschool/HS wordt gewaarschuwd voor een
vertraging van 21 minuten (!), bijna een verdubbeling van de rijtijd. Uit ervaring kan ik
vertellen dat vertragingen van een kwartier inderdaad geen uitzonderingen zijn.

Vreemdgenoeg zijn de rijtijd van snelbus 204 Leiden – Zoetermeer – Rotterdam nog verder
aangescherpt: aan de Leidse kant drie minuten, aan de Rotterdamse kant één minuut. En dat
terwijl er aan de Rotterdamse kant al zo doorgeplankt wordt om de huidige rijtijd te halen.

Aanvulling 19 augustus

De lijnen 170 en 173 vanuit Rotterdam naar Zoetermeer rijden voortaan niet meer via de
Rotterdamse Schiekade. Ze rijden na het spoor ondergedoken te zijn direct rechtsaf de Heer
Bokelweg in. Op de Heer Bokelweg en de Noordsingel komen twee nieuwe haltes. De route
stadsinwaarts blijft gelijk.

Aanvulling 8 september

De halte Theaterplein is ook voor bus 72 en 75 richting Centrum West geschrapt. Met andere
woorden, deze wordt helemaal niet meer door lijnbussen aangedaan, alleen de Ouderbus stopt er
nog. De halte Zwaardslootseweg is een alternatief, hier stoppen 70, 71, 72, 75, 165, 173 en
177.

0 antwoorden op “Nieuwe dienstregeling bus”

  1. A. L. Bustraan2008-12-09 om 00:00Beantwoorden

    Ik vind het moeilijk met al die wijzigingen en weet niet of we er op vooruit gaan.
    Ik moet 20 december 2008 naar Nootdorp (Gildeweg).
    Hoe kom ik daar vanuit Gouda met de bus???? op zaterdagmiddag?? weet niet hoe ik dat moet zoeken…..

  2. B de Jong 2010-01-12 om 00:00Beantwoorden

    Graag zou ik de reistijden van Zoetermeer naar Delft willen weten.
    hartelijk dank.
    GR B de Jong.

  3. bouka2010-09-08 om 00:00Beantwoorden

    ik zoek bus lijn van gouda station naar rijswijk station lijn nummer van de bus van gouda naar rijswijk spoedig ok trien van gouda naar rijswijk

  4. Maarten2010-09-09 om 00:00Beantwoorden

    Beste Bouka,

    Tussen Gouda en Rijswijk kan je het beste met de stoptrein (4x/uur, richting Den Haag) tot station Voorburg. Daar rijdt stadsbus 23 naar
    Rijswijk (richting Kijkduin).
    Je kan ook met de Intercity naar Den Haag Centraal, en daar overstappen op de stoptrein naar Rijswijk (2x/uur, richting Dordrecht/Roosendaal).

    Elke openbaar vervoerreis in Nederland kan je trouwens plannen via http://www.9292ov.nl.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik wens je een goude reis!

    Met vriendelijke groeten,

    Maarten Batenburg

  5. Jeffrey2010-09-21 om 00:00Beantwoorden

    Ik zou graag willen weten wat de snelste route is om van Zoetermeer in Rotterdam te komen. Ik woon in noordhove en moet naar Woudestein. Nu neem ik de RR Willem dreeslaan en stap ik in leidschenveen over op metrolijn E. Ik weet dat ik dit soort informatie op ov9292 kan vinden, maar daar geven ze niet de snelste route. Ik doe er nu namelijk 1,5 uur over om er te komen.
    Mvg,
    Jeffrey

  6. Maarten2010-09-22 om 00:00Beantwoorden

    Ik kan moeilijk aanduiden wat een snellere route is. 9292 geeft immers bijna altijd de beste route, dus ik vrees dat de conclusie is dat je inderdaad gewoon anderhalf uur onderweg bent.

    Wat ik niet helemaal begrijp is dat je, hoewel je in Noordhove woont, bij de Willem Dreeslaan opstapt. Is buslijn 70 of halte Seghwaert of Leidsewallen niet handiger? Vanaf Leidsewallen zit je snel ook snel in
    Leidschenveen met een overstap op Voorweg.

    Vanaf Centrum West rijdt tegenwoordig in de spits 4x/uur een snelbus naar Berkel Westpolder, probeer die eens.

    Ik wens je een goede reis!

    Met vriendelijke groet,

    Maarten

  7. Yvonne Carels2010-12-05 om 00:00Beantwoorden

    Beste lezer,

    Ik woon in Rokkeveen zuid (tegen Berkel en Pijnacker aan). Ik ging altijd met 170 en soms met 204 naar Rotterdam. Nu is de verbinding zoveel langzamer, ongeveer half uur of drie kwartier langer. Meer lopen,bus 71, bus 270, randstadrail westpolder naar CS en weer overstappen.Ik ga nu ondanks de parkeerkosten meestal met de auto, maar eigenlijk ga ik veel liever met de Ov.

    Ook vind ik het jammer dat de snelbus 270 niet bij driesprong stopt, wel er langs rijdt. Hij stopt alleen rond
    het midden van Zoetermeer,(stations, meerzicht)
    Ik heb Qbuzz, RET, gemeente Zoetermeer benaderd. Gemeente rotterdam heb ik nog niet benaderd. Veel jammerverhalen, maar eigenlijk zei iedereen dat zij niets kunnen doen en het aan de ander ligt (vervoer,
    gemeentes)

    Ik heb nu wel de meijersplein ontdekt, voor een P&R. Maar ik zou zo graag in de toekomst met Ov willen.
    Weet u of er nog veranderingen komen of weet u of je nog elders je signalen kan neerleggen,

    Met vriendelijke groeten,

    Yvonne Carels

  8. Gerrit2010-12-08 om 00:00Beantwoorden

    @Yvonne Carels:
    M.i.v. de komende dienstregeling 13-12-2010 gaat lijn 270 voor inwoners van Rokkeveen Oost en Zuid ook stoppen bij halte Driesprong. De tijden schuiven ook iets op, zodat er 1 min. meer speling is bij de overstap in Berkel West Polder. Hierdoor wordt de kans dat RR wordt gemist (hetgeen met de huidige weersomstandigheden nogal eens voorkomt) iets kleiner wordt.
    Helaas wordt de spits-frequentie van lijn 270 in de vakantieperiode gehalveerd tot 2 x per uur.

  9. Annelies Rademaker2010-12-16 om 00:00Beantwoorden

    Ik reis nu sinds 3 weken met bus 270 van centrum west naar westpolder en stap daar dan voor 1 halte over op de ret om bij rodenrijs weer uit te stappen. Op zich zou dit ideaal zijn want in ongeveer 25 minuten zou ik er kunnen zijn. Helaas rijden zowel bus als randstadrail bijna nooit op tijd hierdoor ben ik geregeld meer dan 45 minuten onderweg!!!! Beetje jammer dat, dat wat gezegd wordt qua tijden bijna nooit klopt.

  10. Gerrit2010-12-16 om 00:00Beantwoorden

    @Annelies Rademaker:
    Ik ervaar dezelfde problemen met de verplichte overstap als jij. Regelmatig is of bus of RandstadRail vetraagd (som is RR te vroeg), waardoor de veel te krappe aansluiting tussen bus 270 en RR verloren gaat. Zo’n systeem waarbij de bussen dienen als feeder voor de randstadrail kan alleen naar tevredenheid werken als RandstadRail ook met metro-frequenties rijdt. Voorlopig zit dat er nog niet in (pas in december zal deze om de 10 min gaan rijden, wat nog steeds niet in de buurt komt van een echte metrofrequentie. Zolang dit niet het geval is zou je eigenlijk niet met dit systeem moeten werken, maar gewoon de rechtstreekse bussen moeten houden.

Reactie achterlaten