ROVER wil stillegging RandstadRail
Reizigersvereniging ROVER wil dat diensten op RandstadRail worden gestaakt zolang niet duidelijk is waarom er steeds voertuigen ontsporen. Vandaag raakten bij een ontsporing bij Forepark 15 reizigers gewond, terwijl ook vandaag reizigers bij de halte Ternoot door de brandweer moesten worden geëvacueerd uit een eveneens ontspoord voertuig.
Door deze incidenten en twee eerdere ontsporingen acht ROVER het niet langer verantwoord om met trams en metro’s te rijden op RandstadRail. Eerst dient tot de bodem te worden uitgezocht wat de oorzaak van deze ontsporingen is, en dienen de juiste maatregelen te worden genomen om het vervoer weer veilig te laten zijn. ROVER ziet in de Inspectie Verkeer en Waterstaat het juiste orgaan om het onderzoek uit te voeren.
Voorlopig zullen de vervangende busdiensten weer dienen te rijden.
ROVER is buitengewoon ontevreden over RandstadRail. Naast de genoemde ontsporingen zijn hardnekkige storingen aan wissels en seinen aan de orde van de dag, waardoor het product behalve onveilig ook qua dienstuitvoering voor de reizigers volstrekt onvoldoende is.
Inspectie legt RandstadRail stil
RandstadRail is op last van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat stilgelegd. Woensdagavond ontspoorden opnieuw twee tramstellen van de nieuw lightrailverbinding. Hierbij raakten vijftien mensen lichtgewond.
De inspectie wil eerst weten wat de precieze oorzaak is van de ontsporingen bij Halte Forepark en Ternoot. De dienst kijkt vooral naar de ontsporing bij halte Forepark, waarbij alle gewonden vielen.
Het gaat om voertuigen van de Rotterdamse vervoerder RET en van de Haagse HTM, die rijden op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. De Erasmuslijn werd op 11 november in gebruik genomen.
Volgens een woordvoerster van de HTM hebben de twee ontsporingen niets met elkaar te maken. “We gaan nu eerst samen met de RET onderzoeken wat hier precies is gebeurd en kijken hoe we verder gaan.”. Het tramstel van de RET, dat bij halte Forepark van de rails liep, beschadigde ook een groot stuk bovenleiding. De brandweer moest de stroom uitschakelen om de passagiers veilig uit het voertuig te helpen.
Diverse Haagse fracties pleiten inmiddels ook voor een extern, diepgravend onderzoek naar de gebeurtenissen omtrent RandstadRail.
Bericht op een hobbylijst
Het betrof de 5262 welke bij Forepark ontspoort is op een wissel. De 5262 heeft flinke schade aan de kop en onderkant. De bovenleiding ligt er ook volledig af omdat de metro een bovenleidingsmast omver gereden heeft.
De wagen is vermoedelijk op wissel 846 ontspoort en in het grind tussen spoor 1 en 2 gekomen.
Veel reizigers waren donderdagochtend niet op de hoogte van de problemen met de RandstadRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde het vervoer op de nieuwe lijn grotendeels stil, nadat woensdagavond twee voertuigen waren ontspoord.
Chaotische herstart vervangend vervoer
De Haagse vervoerder HTM heeft vervangend vervoer geregeld. “Dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Veel mensen wisten niets van de buspendels en dus was het erg druk op de stations. Sinds 9:30 uur is de rust redelijk teruggekeerd op de stations. We proberen met borden op de stations reizigers duidelijk te maken dat er buspendels rijden”, aldus de zegsvrouw.
De bussen rijden volgens haar met een hoge frequentie, maar minder vaak dan de trams volgens de normale dienstregeling.
Inspectie richt zich op het systeem
Het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar de oorzaak van twee ontsporingen op de RandstadRail woensdag, richt zich vooral op het vervoerssysteem.
Dat maakte de Inspectie donderdag bekend. “We kijken vooral naar een mogelijke oorzaak in het systeem. De wissels, voertuigen, sporen, gevoerde procedures en beveiliging.” Na een onderzoek ter plaatse, woensdagavond en -nacht, heeft de Inspectie donderdag gesprekken gevoerd met de vervoersmaatschappijen HTM en RET.
Wanneer de eerste resultaten van het onderzoek bekend zijn, kan de Inspectie niet zeggen. Op last van de Inspectie is al het RandstadRailverkeer tot nader order stilgelegd. “De RandstadRail rijdt niet zolang er niet meer duidelijkheid is over de oorzaak van de ongevallen”, aldus een woordvoerder van de Inspectie.
De vervoersmaatschappijen hebben de opdracht gekregen een plan van aanpak te ontwikkelen en alle elementen van het systeem nogmaals goed te controleren.
Voertuig had merkwaardige stuiptrekking
door Laura Schalkwijk en Danny Verbaan
Het voertuig van RandstadRail dat woensdag bij de halte Ternoot in Den Haag ontspoorde, blijkt een merkwaardig soort
laatste stuiptrekking te hebben gehad. Kort na het vertrek van het Haagse Centraal Station stond het even stil in een
bocht. “En bij het optrekken sprong de wagen vervolgens meteen uit de rails. Heel raar.” Algemeen directeur Ton Kaper zegt
het gisteren in een terugblik op de rampspoed van de voorgaande avond. Door nog onbekende oorzaak ontspoorden kort na
elkaar twee wagens van het nieuwe vervoerssysteem: eerst om zes uur die bij Ter Noot, een half uur later gevolgd door een
voertuig bij de halte Forepark. De eerste, van de HTM, was op weg op weg naar Zoetermeer; de andere, van het
vervoersbedrijf RET, reed op de Erasmuslijn en zou, via Pijnacker-Nootdorp, naar Rotterdam Hofplein gaan; bij dít ongeval
raakten vijftien passagiers lichtgewond.
Hoewel de onderzoeken die al meteen zijn begonnen nog niets concreets hebben opgeleverd, berust het vrijwel zeker op toeval
dat de ongelukken zo kort na elkaar plaatshadden. Van de twee locaties ligt namelijk alleen bij die in het Forepark een
wissel. “En daarin is iets kapot gegaan,” vertelt RET-directielid Cees de Graaff. Hij sluit niet uit dat het gaat om ‘een
maandagochtend-wissel’ -zo genoemd omdat hij misschien in elkaar is gezet op een moment dat de makers nog met hun
gedachten bij het weekend zaten. “Aan de andere kant is die wissel afkomstig van een leverancier die goed bekendstaat en
normaliter ook goede produkten levert. We zijn absoluut nog niet zo ver dat we nu al kunnen zeggen waar de fout ligt. Het
zou bijvoorbeeld ook kunnen dat het lag aan de elektronica die in die wissel zit.”
Dat een gedegen onderzoek veel tijd kost, heeft de praktijk al aangetoond. Want nog altijd is onduidelijk waarom op
vrijdagavond 3 november en zaterdagochtend 4 november het RandstadRailmaterieel op exact dezelfde plek bij het Haagse
Centraal Station ontspoorde.