Onderzoek moet eerst uitwijzen waar precies de fout zit. Pas na aanpassingen en vlekkeloos verlopen proefritten gaat RandstadRail weer rijden. RandstadRail zal nog zeker twee weken blijven stilstaan. Dat heeft de Haagse wethouder Pieter van Woensel gisteren bekendgemaakt.
Pas als het onderzoek naar de ontsporingen is afgerond, wordt het vervoersyteem -daar waar nodig- aangepast om herhaling te voorkomen. RandstadRail zal worden hervat als het proefrijden vlekkeloos verloopt.
Ingo Hansen, hoogleraar spoorontwerp van de TU Delft, zei gisteren in het Algemeen Dagblad dat de ontsporingen zijn ontstaan door een ontwerpfout: de wielen van de voertuigen hebben onvoldoende bewegingsruimte tussen de rails. In bochten en bij wissels speelt dit probleem extra. Alle vier de ontsporingen zijn op zulke plekken gebeurd.
HTM bevestigt inmiddels dat de drie ontsporingen rondom Den Haag Centraal Station “vermoedelijk verband met elkaar houden”. Deze ontsporingen zijn volgens de Haagse vervoerder veroorzaakt door een combinatie van de wielstellen en een verkanting van het spoor op de plaatsen waar de
voertuigen uit de rails raakten. De vierde ontsporing bij Forepark vorige week woensdag -waarbij zeventien passagiers lichtgewond raakten- is echter veroorzaakt door een kapotte wissel, aldus Van Woensel.
De vervoerders (HTM en RET) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat stellen nu breder onderzoek in naar de afstemming tussen de wielen en de rails. Daarnaast gaan ze alle wissels op het traject controleren. De definitieve onderzoeksresultaten worden over een week verwacht.
Hoogleraar Ingo Hansen meent dat de problemen met het 1,8 miljard kostende spoornetwerk tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer hadden kunnen worden voorkomen met computersimulaties, controles na oplevering en voldoende testen. Hij schat de kans dat er een bouwfout is gemaakt in als bijzonder
klein. “Er is in Nederland wel een probleem met het toezicht op bouwprojecten, maar dit had men moeten zien.”