De directie van de HTM is geïrriteerd door de kritiek van deskundigen van de TU Delft op de veiligheid van RandstadRail.
Voor diverse media zei een hoogleraar Railtechniek eerder deze week dat er een ontwerpfout zou zijn gemaakt. De ontsporingen zouden zijn veroorzaakt doordat de rails en de wielen van de voertuigen niet op elkaar aansluiten. Tijdens een raadscommissievergadering in Den Haag zei HTM-directeur Jansen dat het wel heel knap is van de hoogleraar als hij van zo’n grote afstand een oordeel kan geven over een voorwerp van twee millimeter.
Volgens de HTM duurt het zeker enige weken voordat RandstadRail weer in bedrijf is. Voor reizigers uit Loosduinen worden mogelijk noodmaatregelen getroffen als het weer laten rijden van tramlijn 3. Daarvoor moeten wel een aantal tijdelijke haltes worden gebouwd, omdat de huidige alleen instappen
in RandstadRail mogelijk maken.
Verschillende oorzaken ontsporingen RandstadRail
De twee ontsporingen op de RandstadRail eind november hadden
allebei een andere oorzaak. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar dat is
in ieder geval duidelijk, schrijft verantwoordelijk wethouder Pieter van
Woensel van Den Haag in een brief aan de raadscommissie Verkeer, Milieu en
Leefomgeving.
De commissie bespreekt donderdagochtend de kwestie RandstadRail met de
wethouder. Het tramstel bij de halte Forepark liep uit het spoor door een
defect aan een wissel. Het bedrijf Delta Rail test momenteel in opdracht
van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in een laboratoriumsituatie
wat de oorzaak van het defect aan het wissel is. De HTM en RET voeren
controles uit naar andere wissels op het traject van deze Erasmuslijn. De
IVW onderzoekt in dit geval bovendien het procesbeheer. Daarbij gaat het
erom of er goed is ingespeeld door de Centrale Verkeersleiding en of de
afstemming HTM/RET goed is verlopen.
De ontsporing bij halte Ternoot houdt volgens Van Woensel vermoedelijk
verband met de daar aanwezige verkanting van het spoor in combinatie met de
wielstellen van het voertuig van de Zoetermeerlijn. De HTM heeft besloten
het onderzoek naar dit incident uit te breiden met een inspectie van de
afstemming wiel- versus railprofiel.
Professor spoorontwerp Ingo Hansen van de Technische Universiteit Delft
suggereerde woensdag al dat de ontsporingen zijn veroorzaakt door een
ontwerpfout in de rails. De wielen van de lightrailvoertuigen zouden te
weinig bewegingsruimte in de rails hebben. Bij dit onderzoek worden
overigens ook twee eerdere ontsporingen in de Haagse binnenstad betrokken.
De resultaten van het onderzoek van de IVW en de HTM zijn naar alle
waarschijnlijkheid medio volgende week bekend. De Onderzoeksraad voor
Veiligheid wacht eerst de resultaten af alvorens te besluiten over een
eigen onderzoek. De RandstadRail rijdt sinds de ontsporingen op 29 november
niet meer, behalve op het Rotterdamse traject van de Erasmuslijn, tussen
Nootdorp en Hofplein. Van Woensel zei donderdag dat de herstart pas
plaatsvindt na gedegen en robuust proefrijden. Gezien de stand van zaken
zal dat in ieder geval niet binnen veertien dagen zijn, aldus de wethouder.
Ter vervanging van de RandstadRail-trajecten rijden gratis buspendels. Voor
het reizen met de trein tussen Zoetermeer en Den Haag CS moet wel betaald
worden. Vanaf 10 december zullen de treinen door een nieuwe dienstregeling
van de NS daar echter minder rijden. Per die datum vervallen ook de
betrokken buslijnen Den Haag – Leidschenveen en Zoetermeer – Centrum-West naar
Oosterheem. De vervoerders en de gemeenten zoeken nog naar een oplossing
voor de klanten.