Haaglanden proefproject voor luxe bussen

Uit een interne mailing van Connexxion blijkt dat men in de regio Haaglanden een proefproject
gestart is met eenduidiger en luxer busvervoer. Bestaande buslijnen worden ondergedeeld in een
van de drie nieuwe concepten: Cityliner, Easyliner en Interliner. De steenkolen-Engelse
jeuknamen zijn de ‘nieuwe’ versies van de aloude stads-, streek- en snelbus.

Een groot deel van de kosten wordt betaald door Stadsgewest Haaglanden.

Al in oktober 2000 wist de Zoetermeer Stadslijn-site de naamsveranderingen te melden.

De Cityliners zijn de stadslijnen, en worden gereden door lagevloersmaterieel. Er is een groot
deel staanplaatsen. Vergelijk de bestaande Zoetermeerse stadsbussen uit de 1300-serie met 26
zitplaatsen. In Zoetermeer vallen waarschijnlijk de stadslijnen 70 t/m 75 onder het
Cityliner-concept.

Ook op de Easyliners (streekbussen) worden lage vloersbussen ingezet, maar voor de langere
afstand met meer zitplaatsen. In Zoetermeer zou gedacht kunnen worden aan de lijnen 42, 121,
165, 170, 173 en 177. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de meeste streeklijnen in Zoetermeer
niet onder Stadsgewest Haaglanden vallen, en dus niet meedoen aan de proef. Connexxion heeft
intotaal 146 lagevloersbussen besteld.

De nieuwe Interliners zijn niet helemaal gelijk aan de bestaande Interliners, zoals de lijnen
380 en 382 Alphen a/d Rijn / Boskoop – Den Haag. Alle bestaande sneldiensten worden omgevoerd
tot de nieuwe formule. Sommige lijnen worden vernummerd en halteborden worden aangepast. De
bussen krijgen airconditioning en een vrije beenruimte van 76 cm (ongeveer gelijk aan die van
een Sprinter). De eerste nieuwe Interliners worden vanaf 5 februari ingezet op de
Interliner-lijnen 380 en 382. Connexxion heeft 66 van dit soort bussen besteld, welke in het
voorjaar van 2002 beschikbaar komen. Tot dan leent regio Haaglanden bussen van het type
Mercedes Integro uit andere Connexxion-regio’s. Dit overigens tot woede van de regio’s die
hiervoor oudere bussen terug krijgen. De Integro-bussen gaan bij het binnenstromen van de
nieuwe bussen weer terug naar hun oorspronkelijke garage. De geleende Integro’s overspoelen
overigens momenteel onze regio. Zo zijn er op Centrum West nauwelijks nog bussen van het type
Mercedes O408 te vinden, toch ook comfortabele bussen. Bijna de gehele dienst op de sneldienst
204 Leiden – Zoetermeer – Rotterdam wordt met Integro’s gereden.

De nieuwe Interliners gaan rijden onder het vertrouwde strippenkaart-tarief, en niet onder het
NS-tarief, zoals de huidige Interliners.

In de huidige dienstregeling sinds 2 september zijn al enige wijzigingen aangebracht die op dit
nieuwe concept wijzen. Zo is lijn 121 in Pijnacker een gestrekte route gaan rijden, en zijn de
lijnen 50 en 54 in respectievelijk Rijswijk en Seghwaert geknipt.

Opvallend is ook de komst van een daluren-kaartje, waarmee goedkoop heel het busnet afgereisd
kan worden.

Aanvulling 14 september 2001

Een dag nadat ik het bovenstaande stuk getypt heb, zag ik in snelbus 204 een flyer hangen:
“Alstublieft. Uw Mercedes met chauffeur.” In een groot lettertype is te lezen: “U ziet het: uw
vertrouwde bus is aanzienlijk veranderd. Plotseling zit u in een comfortabele Mercedes met
chauffeur. U reist gerieflijker dan ooit. Sinds 2 september kunt u op tien lijnen in de regio
Haaglanden op deze vorm van dienstverlening van connexxion rekenen. […] En wat ons betreft is
dit nog maar het begin: u zit in de stijgende lijn.”

Aanvulling 17 april 2002

Er is enige vertraging in het plan ontstaat. Pas vanaf 6 mei zullen de eerste nieuwe
Interlinerbussen gaan rijden. Dit zal zijn op de huidige Interliner-lijnen, 380 Alphen a/d Rijn
– Den Haag en 382 Boskoop – Den Haag. Op 21 mei volgen de lijnen 50 Zoetermeer – Rijswijk, 54
Zoetermeer – Den Haag Hollands Spoor en 204 Leiden – Zoetermeer – Rotterdam. Ook op andere
lijnen zullen de bussen verschijnen.

Evenals de tijdelijk van andere garage’s geleende bussen zijn de nieuwe van het type Mercedes
Integro. De kleurstelling is echter beduidend anders: een blauwig-witte neus met een zakelijk
grijze kont. Weer eens wat anders dan Connexxiondonker- en lichtgroen.

De site Openbaar vervoer in
Boskoop
heeft veel foto’s van de nieuwe bussen.

Reactie achterlaten