Reizigers van Randstadrail gaan met ingang van 29 januari betalen voor het vervangend vervoer. Dat heeft de projectorganisatie vandaag bekendgemaakt.
De kosten door de problemen met Randstadrail zijn opgelopen tot in de miljoenen. Uit onderzoek naar het spoor blijkt dat de ontsporing van het lightrailvoertuig bij het Forepark in Den Haag geen incident was maar een structureel probleem. Meerdere wissels zijn gecontroleerd en bij 10 stuks is hetzelfde probleem geconstateerd. Alle wissels worden nu gecontroleerd en zo nodig vervangen.
Pas in medio maart zullen de lightrailvoertuigen weer gaan proefrijden op de voormalige Zoetermeer Stadslijn. Aan het eind van het voorjaar verwacht de projectorganisatie weer passagiers te kunnen vervoeren.
Het is vreemd dat men nog steeds spreekt over vervangend vervoer voor het niet functioneren van randstadrail.
Door een wijziging van de route 3 en 4 komt de halte op de Velddreef te vervallen. Met het vervallen van de halte Velddreef komt het station Leidse Wallen buiten het aangeboden “vervangend” vervoer te vallen. De halte Velddreef/Leidse Wallen was de halte met het hoogste passagiersaanbod. De halte Leidse Wallen/Velddreef bevond zich in het gebied met een publieke functie: winkelcentrum, bibliotheek, fysiotherapeut, postagentschap.
Het is vreemd dat men nog steeds spreekt over vervangend vervoer.