Soms vervloekten Zoetermeerders de NS vanwege de Sprinter, de Zoetermeer Stadslijn. Maar in deze barre tijden van vervangend RandstadRail-vervoer schiet uitgerekend de NS de Zoetermeerders te hulp. De Spoorwegen laten in de spits zo af en toe toch weer intercity’s stoppen om de overvolle perrons te ontlasten.
Op Centrum West daarentegen was het maandagmorgen doodstil. ‘Geen RandstadRail. Er is gratis vervangend busvervoer.’ staat al weken op de borden boven de lege perrons.
Hoelang dat nog zo blijft is vooralsnog onduidelijk. Volgens de gemeente Zoetermeer moet er vanaf 15 januari weer worden gestempeld. Hoewel de HTM dat niet wil bevestigen.
“Eerst de kwaliteit omhoog, dan pas betalen voor vervangend vervoer”, schrijft ROVER op zijn website. De belangrijke knelpunten in de huidige busdienstregeling lijken inmiddels opgelost.
Snelbussen rijden in rijden in de ochtend- en avondspits continue over de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag. De bus uit Oosterheem rijdt inmiddels door tot aan de Mandelabrug waar reizigers meteen op de trein kunnen stappen. Ondanks eerdere beloften om binnen Zoetermeer enkel stadsbussen in te zetten, rijden daar nog touringcars rond.
De echte problemen lijken zich steeds meer naar het spoor te verplaatsen. Op station Zoetermeer treft de reiziger drukke perrons en bomvolle treinen.