‘Japanse toestanden’ in stoptrein naar Den Haag

De conducteur heeft al op zijn fluitje geblazen. Desondanks
blijven de passagiers maandagochtend om 7.52 uur maar instappen in de
stoptrein richting Den Haag. Alle zitplaatsen zijn al bezet, op het balkon
krijgt het begrip ‘proppen’ nieuwe bete-kenis.

Een tweede fluitsignaal heeft al geklonken als een laatste vrouw zich naar
binnen heeft weten te wurmen en op het trapje balanceert. Ze doet haar
hoofd net op tijd naar binnen en dan rijdt de trein eindelijk weg. Binnen
een minuut staat perron drie van station Zoe-termeer weer vol. Het spoor
tussen Zoetermeer en Den Haag staat op het lijstje ‘knelpunten’ van
reizigersvereniging Rover sinds half december de nieuwe NS-dienstregeling
inging. Tot ergernis van veel forenzen verviel toen de sneltrein. Daar komt
nog eens een flink aantal extra reizigers bij door het uitvallen van
RandstadRail.

‘Japanse toestanden,’ noemt ambtenaar Ruud Bik het. “Ik nam altijd de
Sprinter vanaf station De Leyens. Doordat RandstadRail niet rijdt, moet ik
nu hier naartoe, het is altijd dringen. Geregeld moeten mensen een volgende
trein nemen.” Zijn collega Jelle Hokke neemt tegenwoordig als het even kan
de fiets naar Den Haag. “Dan ben ik een uur onderweg, maar zit ik niet in
een overvolle trein. Om over de drukte in het vervangend busvervoer niet
eens te spreken.”

Studente Patricia Den Heijer nam juist altijd al de trein vanaf station
Zoetermeer. “Het is nu echt drukker. Ik zal blij zijn als RandstadRail
weer gaat rijden.” “Maar dan nog is het balen dat Zoetermeer tegenwoordig
alleen nog een stoptrein heeft,” vindt Ferdi Roos. “De reistijd is er
langer op geworden.”

Lotte Plasse heeft meegemaakt dat mensen in een propvolle wagon
flauwvielen. “Alles wat die mensen nodig hadden was een beetje frisse
lucht, maar dat is er dan dus niet.” Dan klinkt een mededeling: de
intercity uit Utrecht stopt om 07: 59 uur extra in Zoeter-meer. “Die ga ik
nemen,” glimlacht Plasse. In deze lange dubbeldekse trein is het ook druk,
maar van proppen is geen sprake. In de reguliere trein van 08:08 weer wel.
“De intercity uit Utrecht stopt inderdaad in de ochtenspits alsnog op
station Zoetermeer, bevestigt een NS-woordvoerder. “Om acht uur en om half
negen gaat er dus een extra trein richting Den Haag, een dubbeldekker. Dit
blijft zo totdat RandstadRail weer gaat rijden. Ook zetten we nu langere
stoptreinen in dan aanvankelijk was gepland. Deze maand onderzoeken wij de
bezetting van onze treinen.”

Een troost ondertussen voor de geplette reiziger: de stampvolle trein rijdt
wel de file op de A12 voorbij.

Reactie achterlaten