Door de vertragingen in het RandstadRail-project, wordt misschien al eerder een station in de
nieuwe woonwijk Leidschenveen geopend. Oorspronkelijk zou Leidschenveen gelijk met de invoering
van RandstadRail een station krijgen. Eerder investeren in een (tijdelijk) Sprinter-station
zou te duur zijn. Maar nu RandstadRail zeker twee jaar vertraging heeft opgelopen, lijkt een
tijdelijk station aan de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn toch een optie. Ook de nieuwe
halte Pijnacker Zuid zou kans maken op een tijdelijk station.
Tevens lijkt het er op dat -in tegenstelling tot eerdere berichten- in de eerste fase van
RandstadRail toch niet direct doorgereden wordt naar De Uithof, Madurodam en Loosduinen. De
Haagse tramtunnel blijft voorlopig het eindpunt. Deze bezuinigingen hebben alles te maken met
het honderden miljoenen gulden tekort. De beslissing moet snel genomen worden, want in oktober
wil verkeers-minister Netelenbos het definitieve contract tekenen met Haaglanden en Rotterdam.
De Rotterdamse metrotunnel tussen de station Kleiweg en Rotterdam Centraal loopt 16 maanden
vertraging op door gebruik te maken van één boormachine, in plaats van twee. Ook de
Nootdorp-boog, die het ministerie zelf betaalt, heeft een jaar
vertraging.
Uitstel maakt RandstadRail trouwens alleen maar duurder. De vele bouwwerkzaamheden die momenteel
aan de gang zijn/gaan, drijven de prijs voor de aanbestedingsprocedure op.
Eigen mening
Het RandstadRail-plan heeft hiermee haar knipperlicht-status (dan weer wel, dan weer niet) weer
eens bewezen. Maar dan wel het knipperlicht van een heel dure auto, die in de showroom stof
staat te verzamelen. Raar maar waar: Waarschijnlijk komt het eerste tastbare resultaat
van RandstadRail voort uit het feit dat het hele plan vertraging heeft opgelopen.